2019.12.01 21:49 Paulo-Varga Olvasottság: 116x
0

Az osztályharc nehézségei – Élősködők

A jövő évi Oscar korábban idegen nyelvűnek hívott, mostanra „nemzetközi” filmre átnevezett kategóriájának egyelőre Bong Joon-holegújabb, Arany Pálma-nyertes munkája az éllovasa. Az Élősködők virtuóz műfaji játék keretében, frappáns szimbolikát felépítve tapint rá a társadalom legalsó és legfelső rétegei között feszülő kibékíthetetlen ellentétekre.

Története két család, a dúsgazdag Park és a szegénynegyed egyik koszos, félszuterén lakásában tengődő Kim dinasztia antihősei körül bonyolódik. Utóbbiak a jég hátán is megélő simlis bagázs, akik alkalmi munkákból tartják fenn magukat, ám érthető okokból nagyon vonzza őket a gazdagok gondtalan élete. Egy szerencsés véletlen folytán Kimék szép fokozatosan elkezdenek beépülni a Park-házba, hogy kiszolgáló személyzetként keressenek pénzt, ám az ennek érdekében bevetett kétes módszereik nem várt konfliktusokhoz és fordulatokhoz vezetnek.

Az osztályharc nehézségei – Élősködők

Bong tehát a gazdagok és szegények szembenállására, a társadalom megbecsült és elnyomott rétegei között feszülő ellentétekre hegyezi ki a filmet, mely nem feltétlen új keletű téma sem a közelmúlt Cannes-i mezőnyét, sem pedig egyéb A-kategóriás filmfesztiválok programját illetően. A dél-koreai rendező azonban –

szokásához – híven ismét a csavaros, műfaji jegyekkel tarkított filmnyelvhez nyúl, így bár szinte évente előkerül egy-egy drámai, társadalomkritikus töltetű alkotás például a Dardenne-fivérek vagy Ken Loach műhelyeiből a legrangosabb mustrákon, Bong továbbra is más ligában játszik.

Az Élősködők a legszélesebb közönség számára is szórakoztató lehet, még úgy is, hogy műfajilag egy szinte behatárolhatatlan filmről van szó. Az alap egy társadalmi szatíra, melyre számtalan egyéb zsánerelem épül a home invasion thrillertől a burleszken át egészen a távol keleti horrorig, miközben a történet végig hozza azt, amit egy fesztiválfilmtől elvárunk, azaz aktuális kérdéseket és téziseket fogalmaz meg egy átfogó, absztrakt jelenségről. A szatirikus élnek hála a film humora fantasztikus, mind Kimék, mind pedig Parkék családjában némiképp túlírt, mégis komplex és hiteles figurák mozognak, a színészek pedig kivétel nélkül ráéreztek a karakterekben rejlő potenciálra. Például a Kim család apafiguráját, Ki-Taeket alakító Kang-ho Song már jellegzetes mimikájával és hanghordozásával nevetésre késztet, de a dúsgazdag anyukát játszó Cho Yeo Jeong harsány naivitása és megvezethetősége is számos, a jelenetekbe remekül beépülő poén forrását adja.

Az Élősködők az éjfekete humoron túl is egy őrült, kiszámíthatatlan trip. Bong többször váratlanul műfajt és nézőpontot vált, teszi ezt olyannyira kiszámíthatatlanul, hogy a játékidő felére a címbe foglalt „paraziták” kiléte is kérdésessé válik, és a nézőben könnyen megfogalmazódhat a kérdés: most akkor ki is élősködik kin? A műfaji elemekkel és a narratív sémákkal űzött virtuóz játék mellett a szimbolika is érzékletes. A magasság-mélység ellentét jelképezi a társadalom megosztottságát, hiszen Kimék egy a város alacsonyabb pontján elhelyezkedő félszuterénben, Parkék pedig egy magasan fekvő, több szintes villában élnek, mi pedig velük emelkedünk fel az elit szintjére, majd a társaságukban szállunk újra alá az alsó szintekre. Ez a szimbólumrendszer már a kezdetektől végigkíséri a filmet, a szereplők által megtett lépcsőzéseknek sokszor önmagukon túlmutató, a karakterek szempontjából lélektani jelentőségük van.

A film így végig, a számtalan csavar, nézőpont- és műfajváltás ellenére is hű marad téziseihez: a vagyoni különbségek az emberek legvadabb ösztöneit, gőgöt, megvetést és közönyt szülnek, és egyik társadalmi osztály sem helyezhető morálisan a másik fölé, holott hajlamosak vagyunk úgy gondolkodni. Az egyik kaszt a pénz és egzisztencia megszerzéséért, az elitklubba való bekerülésért, míg a másik az ottmaradásért, a javak megtartásáért és halmozásáért küzd, a mindig a saját szintjén nyomorgó ember által vívott sziszüphoszi harc pedig egyetlen, apró szikrától kirobbanó feszültségekhez vezet.

Bong Joon-hoőrült filmje rendkívül konzekvensen végigvitt szimbolikával, fanyar humorral és a téziseket tökéletesen kiszolgáló képi világgal okoz felejthetetlen élményt akár azok számára is, akik egyébként menekülnének az A-kategóriás filmfesztiválok sokszor veretes, nehezen emészthető alkotásaitól. Az Élősködők igazi többször nézős darab, mely könnyen kult státuszra is szert tehet. A hihetetlen magasságokban járó távol-keleti filmművészet top ligája egy újabb taggal bővült.

dráma | krimi | thriller | vígjáték

Bong Joon-ho egy évtized után újra Dél-Koreában alkot, ezúttal egy vígjátékkal örvendezteti meg a nézőket. Az Élősködők Ki-taek mihaszna családjáról szól, akik bármire... több»

0