2020.03.04 10:47 Lubi Olvasottság: 210x
2

Pixar, Pixar, mondd meg nékem…

A Pixar az az animációs filmstúdió, amelyik nem szorul bemutatásra. Az ő berkeiken belül készült az első teljes egészében computer-animációs technikával létrehozott mozifilm, a Toy Story – Játékháború. Azóta pedig megannyi sikerfilmet tettek le az asztalra. Érzelmes és eredeti témáik szemkápráztató és korát meghaladó látványvilággal kiegészülve emelték őket az animációs filmstúdiók képzeletbeli dobogójának csúcsára. Nemcsak kritikailag elismertek az alkotásaik, de egyszerre képesek megszólítani a gyermek és felnőtt közönséget egyaránt. Az utóbbi években viszont látványosan megszaporodtak az ötlettelen folytatások az eredetiségéről elhíresült stúdió repertoárjában.

Ezek minőségben rendre elmaradtak az eredeti ötletekből készülő alkotásaik mellett. Egyedüli kivételt talán a legnagyobb sikerüknek számító Toy Story folytatásai jelentettek csupán a tendencia alól. Legújabb filmjükkel viszont ismét visszatértek az eredeti ötletekre épülő koncepciók felé. Az Előre pedig méltó alkotás lett a stúdió hírnevére, ha nem is a legizgalmasabb munkáik közül való.

Pixar, Pixar, mondd meg nékem…

A rendező az a Dan Scanlon, aki korábban a Szörny Rt. felejthető előzmény-folytatásáért, a Szörny egyetemért felelt. De tapasztalt animátorként dolgozott korábban olyan alkotásokon is, mint a Verdák, a Merida, a bátor, vagy az Agymanók és a Coco. Tapasztalt Pixar veteránként tehát eljött már az ideje, hogy belevágjon következő saját történetébe, mely az Előre lett.

A film egy olyan fantasy világba kalauzol, ahol a varázslat helyét már rég átvették a modernitás eszközei és a különféle találmányok. Itt éli meg tinédzserkora problémáit Ian és testvére, a múltba és egy valódi történelmen alapuló szerepjátékba temetkező Barley. Az elf testvérek fiatalon elveszítették édesapjukat. Ian még csak nem is találkozhatott vele.

Éppen ezért rendkívüli izgalommal fogadják, mikor tizenhatodik születésnapjára Ian megkapja az elhunyt apa által hátrahagyott varázsló botot, mely képes őt visszahozni a halálból egy teljes napra. A varázslat azonban félresikerül, és csupán deréktól lefele tudják visszavarázsolni néhai apjukat az elf testvérek. Ekkor kezdődik meg közös kalandjuk a varázslat beteljesítéséhez szükséges kristály megszerzéséért.

A történet nem kifejezetten rendhagyó vagy különleges, de annál több érzelmi csúcspontot tartalmaz az elmaradhatatlan, de ez esetben időnként valóban nagyon vicces poénok mellett. A film egy klasszikus road-movie műfaji jegyeivel operál. Az utazás alatt pedig az édesapjukkal való újratalálkozás mellett egymást is jobban megismerik a testvérek. És ahogy az lenni szokott, az út végül fontosabb lesz, mint maga a cél.

Mindeközben pedig különleges varázslényekkel találkozhatunk, akik elvesztették a tündérmesékből megismert identitásukat, és helyette különböző embertípusok tulajdonságait vették magukra. Így lett az egykori mitikus harcos oroszlánszörnyből étteremtulajdonos és kisegítő felszolgáló, a tündérekből pedig vad motorosbanda. Ezen felül viszont hiába szórakoztató, nem szolgál kifejezett újdonságokkal az Előre, amiket ne láttunk volna már korábban máshol, méghozzá ötletesebben. Például a Shrek első és második részében, ahol a varázsvilág és a popkultúra ötvözésének egy sokkal természetesebb és eredetibb módját láthattuk már.

Az Előre mégis képes visszahozni a már jól ismert Pixar varázslatot, és úgy játszani a közönség érzelmeivel, hogy szem ne maradjon szárazon a mozi végére.

85 Előre  (2020)

animáció | családi | fantasy | kaland | vígjáték

Egy világban, melyet egykor belengett a varázslat, két tizenéves elf fivér, Ian és Barley Lightfoot egy különleges ajándékra bukkannak apjuktól, aki még Ian születése előtt... több»

2