Játssz egy iPad-ért! · Keressük a nap véleményíróját! Nyerj mozijegyet minden nap! · Fórum (új!) Login  
100

Az öldöklő angyal (1962)

El ángel exterminador
Filmadatlap
 
17
Szereplők
3
Vélemények
7
Képek
1
Videók
 
ArpiHajdu és Réci   2017. 05. 28.

David Lynch után egy másik szürrealista alkotóra váltottam, jelen esetben Luis Bunuelre. Filmje, Az öldöklő angyal ugyancsak elnyerte a tetszésemet, akárcsak a Radírfej, s adódik a kérdés: miért? Bunuel filmjénél is gyakran fennakadt a szemen, hogy milyen eszközökkel éri el azt, hogy egy egyenesen haladó történetben mégis a lehető legszokatlanabb reakciókat váltsa ki belőlem. Mégis ügyel arra, hogy némi humor segítségével ne legyen totál elborult, sőt, még kellő társadalomkritika is helyett kapott, amelyből még az egyház sem tudott kimaradni. Talán egyáltalán nem véletlen, hogy a nagy társaság, amely napokon (vagy akár heteken?) keresztül nem képes elhagyni egy ház szalonját (!), minden egyes tagja valami burzsoá, képmutató, felső osztályba tartozó személy. Csakhogy valami megmagyarázhatatlan (és még csak nem is kapunk rá érdemi magyarázatot) okból kifolyólag egy parti után egyikük sem tudja elhagyni a helyszínt, s ahogy telik az idő, a kimért, pedáns, képmutató gesztusrendszerek egyre jobban kezdik elveszíteni jelentőségüket, s a végén már az ösztönlény szintjére zuhannak ezek a "hiperkultúrált" emberek. Én mindig örömmel látom azt, amikor a kimértség elveszíti a jelentőségét, közben pedig mindannyian próbálnának kikerülni az egyre kellemetlenebb helyzetből. És ami a ráadás: az "egyszerű nép" meg közben nem tud bejutni a házba, nem tud segíteni, ők is csak találgatnak mi történhetett (egyfajta szimbólumként is értelmezhető, hogy a Nobile ház egy határt jelentene a burzsoázia és a nép között). Amolyan társadalmi parabolaszerűség jelenik meg a filmben. Természetesen e nagy reménytelenségben is van feloldozás, van kiút (bár meglesz a maga ára is), ám itt még a rendező nem áll meg: a szituáció megismétlődik egy templomban is, kívül mutatják, ahogy megjelennek a templom környékén a bárányok (feltételezem, hogy ezért a zárlatért az egyház nem zárta a szívébe a direktort)! Érdekes, némileg zavarba ejtő, mégis nagyszerű lezárás! Én kevés Bunuel filmet ismerek, ám Az öldöklő angyal nagyon is elnyerte a tetszésemet, számomra egy "fogyaszthatóbb szürrealitást" jelentett (ha egyáltalán létezik ilyen), de kellőképpen elgondolkodtat, dolgoztatja az agyat, és a maga módján még szórakoztat is!

 
Hakker   2018. 04. 27.

Hihetetlen, hogy mennyire tudja korlátozni az embereket a beszűkült tudat. Sokszor fizikálisan is cselekvőképtelenné válnak, nem csak mentálisan.Ebben a helyzetben a külviág sem tud segítséget nyújtani, saját megunknak kell felszabadítani saját tudatunkat. De a megrögzött dogmáink és megszokásaink rabjai vagyunk.


 
juhasz-david93   2016. 01. 25.

Különös film, nagyon is egyedi történettel, nem szokványos, az biztos :D furcsa, hogy mikre lehet képes az emberi hit (pl. arra, hogy ne tudják elhagyni a házat).

 
Miért kötelező megnézni? A magyarázat egyszerű: Az öldöklő angyal egy olyan vakmerő rendező filmje, akinek tulajdonképpen minden filmjét érdemes (erősen ajánlott) megnézni. több»
Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk, és módosíthatóak a beállítások.