Takahata Isao (japán: 高畑 勲) japán animátor, filmrendező, forgatókönyvíró, producer. Az utóbbi évtizedek egyik legfontosabb szereplője a japán animációs filmek világában Miyazaki Hayao mellett, akivel barátilag és szakmailag is közel álltak egymáshoz.
Felsőfokú tanulmányait a Tokió Egyetemen végezte francia irodalom szakon, ez időben kezdte el érdekelni az animáció. Csatlakozott a Toei Animation stúdióhoz, de első munkája nem sikerült elég jól, ezért hamar ki is lépett onnan. Ez után több mint egy... Több
Takahata Isao (japán: 高畑 勲) japán animátor, filmrendező, forgatókönyvíró, producer. Az utóbbi évtizedek egyik legfontosabb szereplője a japán animációs filmek világában Miyazaki Hayao mellett, akivel barátilag és szakmailag is közel álltak egymáshoz.
Felsőfokú tanulmányait a Tokió Egyetemen végezte francia irodalom szakon, ez időben kezdte el érdekelni az animáció. Csatlakozott a Toei Animation stúdióhoz, de első munkája nem sikerült elég jól, ezért hamar ki is lépett onnan. Ez után több mint egy évtizeden át több stúdiónál is megfordult, és többször Miyazakival közösen dolgozott a Lupin III sorozat néhány epizódján, illetve a Heidi, a hegyek lányán. Miyazaki nagy sikerei (Lupin III, Nauszika) után egy saját animációs stúdiót akart alapítani, amihez felkérte többek közt Takahatát is.
Így jött létre a Studio Chibli, melynek a világszerte leghíresebb anime filmeket köszönhetjük. Takahata hol producer vagy éppen zenei rendező volt Miyazaki filmjeiben, hol saját rendezéssel rukkolt elő. Saját filmjei közül első volt a Szentjánosbogarak sírja (1988), melyet a háborús drámák egyik legjobbjaként tartanak számon. Változatos műfajokban próbálta ki magát, készített romantikus drámát a felnőtté válásról (Vissza a gyermekkorba - 1991), fantáziadús mesét a környezetvédelemről (Pom Poko - 1994), családi vígjátékot (A Yamada család - 1999). Hosszabb szünet után 2013-ban jelent meg utolsó rendezésű filmje, az Oscar-jelölt Kaguya hercegnő története, mely egy népmesét dolgoz fel.
Az egyik legrealisztikusabb japán anime-rendező, meglehetősen ritkán nyúl a fantáziához a történeteiben kortársaihoz képest, viszont életszerű témáit bohókás és minimalista animációs stílussal ötvözi, ezzel teremti meg a realitás és irrealitás összemosását. 2018. április 5-én halt meg tüdőrákban, Tokióban. 82 éves volt.
(Miska bácsi)