2015.10.28 08:16 Sodanth
0

Minden egy konyhakéssel kezdődött...

Alfred Hitchcock megkerülhetetlen figura Hollywood történetében. Egyedi látásmódja, rendezése, kamera kezelése, mind-mind forradalmiak voltak, hatottak a mai filmezésre. Az őrült angol zseni nem kis filmeket tett le az asztalra az 50-es években, mint a Forgószél, az Idegenek a vonaton, a Hátsó ablak, a Szédülés vagy az Észak-északnyugat. Többségük azonban nem volt kiemelkedő alkotás, erre igen rányomta bélyegét, az akkori Hollywoodi vezetés.

Az amerikai filmgyártás beszűkült az 50-es évek végére, a hidegháborús nyomás, és a McChartyzmus boszorkányüldözése miatt hatalmas cenzúra volt, szinte semmit nem engedtek a vászonra, ami kicsit kirívóbb, hivalkodóbb lett volna, nem úgy mint a háború előtt. Az emberek viselkedése és öltözködése is nagyon prűd volt, és még odébb volt a 60-as évek lázadása is. Ekkor jött Hitch, aki eltervezte, hogy filmre viszi Robert Bloch nem épp szokványos könyvét, a tudathasadásos gyilkosról. Az ilyenek akkor tabunak számítottak Hollywoodban, a Paramount producerei nem is akartak belemenni, de Lew Wasserman sikeresen kiharcolta Hitch-nek a filmet.

Minden egy konyhakéssel kezdődött...

A casting jó volt a nagyon tehetséges Janet Leigh és Vera Miles mellett bemutatásra került Anthony Perkins is, Norman Bates szerepében. A forgatás nem volt zökkenő mentes, ráadásul a cenzúra miatt meggyűlt a baja Hitch-nek a híres zuhanyjelenet miatt, amelyet 7 napig, több mint 70 kameraállásból vettek fel, hogy ne látszódjon a mesztelenség és a kés érintkezése a testtel. Mestermunka volt, a film minden mozzanata forradalmi. A történetvezetés egyedi, a film első negyedében megismerjük Mariont (még a nyitó jelenet is tabu volt, hogy nem házasok egy ágyban vannak), megszeretjük a karaktert, izgulunk érte, aztán hopp egyszer csak kinyírják és innen indul a film valódi története. Hitch mindent kihasznált a borzongatásért, direkt fekete-fehérben csinálta, játszik a fényekkel, a hangokkal, a vágással és a zenével (Bernard Herrmann zenéje külön mestermű), egyszóval a film maga az igazi filmművészet. A kritikusnak nem nagyon tetszett, viszont a közönségnek annál inkább, kígyóztak a sorok a moziba. Hitchcock filmtörténetet írt a Psycho-val, megmutatta a lehetséges jövőjét a filmezésnek, nagyon megelőzte a korát. Új irányt adott a gyilkosos horror, thriller filmeknek, évekig csak másolni lehetett zsenialitását, megbotránkoztató filmjét, a folytatások pedig szóra sem érdemesek, ezt a filmet nem lehet überelni. Alapmű!

89 Psycho  (1960)

horror | misztikus | thriller

Marion Crane, a titkárnő ellop 40 ezer dollárt főnökétől, majd új autót vesz, és egy motelben húzza meg magát. Együtt vacsoráznak a szelíd, de furcsa tulajjal, Norman... több»

0