Harper   2020.08.28 23:08
11

Zavaros, időugrásos látványfilm, gyenge kivitelben

Nagyon vártam már ezt a filmet, nemcsak Christopher Nolan miatt, hanem az előzetesek élvezetes akciógazdagsága és a téma érdekessége okán is. A Mafab révén nyert mozijegyekkel megnézhettem végre (ezúttal is köszönet nekik).

Most pedig a produkcióról: Nolan a szememben elsősorban az Eredettel, másodsorban a Dunkirk, a Csillagok között és a Batman: Kezdődik! megrendezésével bizonyította, hogy ért a különleges témák feldolgozásához. A Tenenttel azonban sajnos csalódást okozott számomra. Egy zavaros, nehezen követhető történetet és egy minimális színészi teljesítményeket felvonultató kivitelezést rakott le elénk, mely csak látványvilágában tudta úgy-ahogy megközelíteni az elvárásokat. Azokból pedig volt egy "rakattal".

Zavaros, időugrásos látványfilm, gyenge kivitelben

Vártuk például, hogy milyen lesz Denzel Washington fia, John David Washington a filmben, aztán kíváncsiak voltunk az időugrásos sztorira, melyről kevés szivárgott ki előzetesen, és persze a színesnek, elkápráztatónak ígérkező akciók is sokakat felvillanyoztak a bemutató előtt. Nos, John David Washington néhány felvillanástól eltekintve meglehetősen egyhangú és szürke alakítást nyújt, a sztori egy zavaros, időugrásos katyvasz, az akciójelenetek pedig közel sem annyira grandiózusak, ahogyan azok az előzetesekből kitűnnek.

A sztori nagyon lerövidített lényege (már amennyire ki lehet bogozni) spolier mentesen, amennyire az előzetes promóciók is láttatni engedik: adott egy öntörvényű milliárdos, Andrei Sator (Kenneth Branagh), aki Oroszországból emigrálva rájön a tárgyak entrópiájának kihasználására, azaz az invertálásra (időugrásra), melyet kihasználva a világ elpusztítására készül. Ám ott van a legfőbb ügynök (John David Washington) és Neil (Robert Pattinson), akik résen vannak, és mindent megtesznek ennek megakadályozására. Közben melléjük áll Sator felesége, a mellesleg 190 centis Kat (Elizabeth Debicki), akin szabályosan uralkodik a férfi. Ütős csapat jön tehát létre, akik szembeszállnak Sator magánhadseregével.

Ez a rövid lényeg, de Nolan, aki nem csupán rendezője, de forgatókönyvírója is a filmnek, számtalan felesleges "kacskaringót" is beiktat a sztoriba, tucatnyi rejtélyt, misztikumot, nehezen érthető fordulatot csempészve az egészbe. Ezekkel sajnos nem az Eredethez hasonló, valóban titokzatos világot nyit meg előttünk, hanem csupán bosszantó agyonbonyolítás érzetét kelti a nézőben.

Meglehetősen enerváltak a színészi alakítások is, senki sem tud kiemelkedőt nyújtani, még a nagy öregek, Kenneth Branagh és Michael Caine sem. A játékidő is iszonyúan elnyújtott, mely főleg az előbb említett "kacskaringóknak" köszönhetően éri el (indokolatlanul) a 150 percet. Nolan mindig is afféle "hangeffekt-király" volt, filmjeiben szinte mindig túltolja ezeket, de ezúttal sikerült eltalálnia a középutat: ez az egy dolog – a különleges hanghatások feszültségfokozó hatása – jól működik a filmben.

Összességében a Tenet sajnos egy kihagyott lehetőség, melyet a látvány- és hangeffekt orgia némileg meg tud ugyan menteni, de nem tesz maradandó és bennünk nyomot hagyó alkotássá. (Az első 15 perc ütős nyitányt ad a filmnek látványos akciók terén, de itt meg is reked minden.) Értékelésem viszont minden látvány-trükk dacára is csak 40% a valódi tartalom, a fantázia és a katarzist okozó filmélmény elmaradása miatt. Kizárólag a nagyon elvakult Nolan-rajongóknak ajánlom, és azoknak talán, akik a hosszú karantén után mindenképp ki vannak éhezve valami pörgős dologra, és nem zavarja őket a zavaros alaptörténet, illetve a sok gyenge alakítás.

75 Tenet  (2020)

akció | sci-fi

A Földet egy rendkívüli katasztrófa miatt a pusztulás fenyegeti. A harmadik világháború küszöbén az események különleges összjátékaként egy brit ügynökre (John David... több»

11