2021.12.24 19:39 Mark89 Olvasottság: 6820x
0

Az igazat mondd, ne csak a valódit

Nyilvánvaló, hogy a zöldügyek mellett köztudottan elkötelezett Leonardo DiCaprio főszereplésével készült Ne nézz fel! több mint egy olyan allegória, ahol az üstökös becsapódása a valós élet klímakatasztrófájának feleltethető meg. Sokkal átfogóbb parabola ez korunk társadalmi-kulturális jelenségeiről, ahol semminek sincs tétje, ahol minden a virtuális térben zajlik, ahol minden viszonylagos. Így szól ez a film a tudományos gondolkodásmód relatívvá tételének bemutatásán keresztül akár a járvány- és oltásszkepticizmusról, vagy a politika elbulvárosodásának ábrázolása révén Trump, Bolsonaro és társai megválasztásáról, esetleg belelátható az állami feladatokat átvállalni kezdő techóriások hatalmának folyamatos növekedéséből adódó katasztrófa, szemléltetve pl. a Facebook irreális mértékű véleménybefolyásoló erejét vagy a SpaceX fölöttünk keringő műholdjainak tízezreit. S még megannyi, egymással összefüggő globális tendenciát hoz fel ez a mozi, amelyek sokkal jobban elgondolkodtatják a nézőt, mint amit a látványos, könnyed, vígjátékba hajló elemeket felvonultató forma sejtetne. Mélyebb és jobb ez a film, mint amilyennek kinéz.

És most tömény spoiler.

Az igazat mondd, ne csak a valódit

Ami nem jó benne, az DiCaprio. Egyáltalán nem jön át az elefántcsonttornyából kiszakított, hebegő-habogó, „médiaképtelen” tudós karaktere. Leo sok szerepre alkalmas, de ez pont egyáltalán nem neki való: őt olyannak ismerjük, aki agilis, gyakorlatias, a jég hátán is megél (akár szó szerint), de itt minden porcikájából valami ellentétest kellett volna sugároznia, ami nem is jött át. Az már nem a színész-szerep párosítás hibája, hanem magé a megírt karakteré, hogy „össze kell” jönnie a Cate Blanchett által megformált TV-s műsorvezetővel, majd az üstökös árnyékában vissza kell térnie a feleségéhez, mintegy drámai feloldást adva a Föld pusztulásához. Ebben a filmben megannyi ötlet van, de ez a szál a legolcsóbb, legüresebb, indokolatlan romkom fordulat, amivel kár volt egy szinttel lesüllyeszteni ezt az alkotást. Nem is beszélve arról, hogy a nézőknek kell az azonosulható figura, amelyet – ideiglenesen – el is veszítettek, hacsak ezt a szerepet nem Jennifer Lawrence-nek szánták mindvégig.

A fentiek eltörpülnek viszont azon erény mellett, hogy a film nem spórolta meg a happy end elmaradását. Ez így hiteles, ez így tanulságos. A 2020-ban megjelent David Attenborough-féle Egy élet a bolygónkon című dokumentumfilm azzal a zárómondattal végződik, hogy „Van remény…”, mert még időben vagyunk, hogy változtassunk, látszódnak biztató jelek. Teljesen jogos, hogy itt nem ez a befejezés, nincs ok a megmenekülést ünnepelni.

Úgy tűnik a posztmodern világ valós kritikájának a Ne nézz fel!, hogy egyúttal széles tömegeket is képes megszólítani a formájából adódóan. A blockbusterek világát idézi a látvány, a párbeszédek, a cselekmény (lásd fent: romkom), de mindemellett igazi kritikának tűnik mindaz, amit látunk. Nagy kérdés a film kapcsán, hogy „nincs-e az ellenség a kapun belül”, azaz – ahogy az megannyi rendszerkritikus film esetében felmerül (lásd: A nagy pénzrablás, Squid Game stb.) -, nem a „rendszer” teremti-e meg a maga kritikáját, mintegy szelepet képezve minden más alternatív hangnak. (Ahol a fenti filmek megjelennek, a Netflix is egy a világ nagy „ökológiai lábnyomot” hagyó multijai közül, s akkor még a „kulturális lábnyomról” nem is beszéltünk.) Mindez csak egy felvetés, amire nincs válasz, de nem lennék meglepve, ha a filmet például egy kriogenetikai vállalat támogatta volna…

vígjáték

Két csillagász története, akiknek óriási médiaturnén kell részt venniük, hogy figyelmeztessék az emberiséget egy közeledő üstökösre, amely elpusztíthatja a Földet.   több»

0