Listánk apropójául David Cronenberg legújabb műve, A jövő bűnei című alkotás szolgál, ahogy azt sejthettétek is. A horror műfaj egyik legrémisztőbb alfaja a testhorror. De miért is van ez így?
Van abban valami bőr alá mászóan, zsigeri szinten irritáló és diszkomfortot keltő, ahogyan az emberi testtel szokatlan, zavaró, ismeretlen dolgokat művelnek ezekben a filmekben. Független mindez a képek durvaságától, hiszen nem egy testhorror akad, ami egyáltalán nem az explicit undorkeltéssel operál, nem tolja az arcunkba a viszolygást keltő jeleneteket. Az emberi test és a körülötte rajzó kérdések tömkelege viszont olyan alapvető téma, létezésünknek annyira központi eleme, hogy az alkotók jó eséllyel sosem fogynak majd ki vele kapcsolatos mondandójukból.
A testhorror műfaja sokoldalú médiumnak bizonyult a filmművészet legkreatívabb elméi számára, a filmek az egészen groteszkektől a finom és intellektuális darabokig terjednek. És néha persze egyszerre hozzák mindkét fentebb említett minőséget. Cronenbergtől és John Carpentertől David Lynch-ig és Julia Ducournau-ig összegyűjtöttük 10 kedvenc alkotásunkat a horror egyik legundorítóbb alműfajából.
Ha pedig többet szeretnétek tudni a mester legújabb alkotásáról, itt írtunk róla!
A megrögzötten vallásos Dawn (Jess Weixler) makulátlan életet él, iskola után ifjúsági csoportoknak tart előadást a házasság előtti szex káros hatásairól. Nem esik nehezére... több»
Mitchell Lichtenstein 2007-es horrorfilmje, a Mély harapás azonnal kultikussá vált, amint bemutatták a Sundance Filmfesztiválon. A főszerepet játszó Jess Weixler-t, pedig a zsűri nagydíjával is kitüntették! Weixler játssza Dawn O'Keefe-t, egy tinédzsert, akinek szűzies, keresztény önmegtartóztatóként élete zátonyra fut, amikor felfedezi, hogy vaginájának fogai vannak (hivatalos nevén vagina dentata). A horror műfaj gyakran használja a szűzlány karakterét, mint "utolsó lányt" (final girl), így Lichtenstein író-rendező forgatókönyvének zsenialitásához hozzátartozik, hogy a műfaj meghatározó elemének segítségével forgatja fel ezt a horrortrópust. Dawn fogazott vaginája fájdalmat okoz másoknak, de saját önérzetének és érettségének erősítőjévé válik, megvédi őt a bántalmazóktól, és lehetővé teszi számára, hogy megtapasztalja a szex örömeit, amikor beleegyezik. Több mint egy évtizeddel később a Mély harapás még mindig az évszázad egyik legfrissebb testhorror alkotása.
Főszereplőnk elütött egy embert neje társaságában, kinek testét nem a közeli kórházba szállították, hanem az árokba dobták le. Azonban az áldozat fémemberként visszatérve... több»
Minden olyan film, amely azzal kezdődik, hogy egy férfi felvágja a combját, hogy egy fémrudat dugjon bele, a valaha készült legundorítóbb testhorror filmek közé tartozik, és nincs ez másként a "Tetsuo: The Iron Man" esetében sem. És akkor még nem is beszéltünk a következő pillanatról, amikor a sebet kukacok fertőzik meg... A Shinya Tsukamoto által írt, rendezett és producerelt japán horrorfilm, a "Tetsuo: The Iron Man" olyan grafikusan rémálomszerű, amilyen testhorror csak lehet. Tomorowo Taguchi egy üzletembert alakít, aki véletlenül megöl egy éremfetisisztát, hogy aztán a halott szellem bosszút álljon rajta, és a férfit az emberi hús és fém groteszk hibridjévé változtassa. Tsukamoto rémisztő testhorror-ábrázolásaihoz mániákus tempó társul, ami olyan hisztérikus nézői élményt nyújt, amely annyira durva és könyörtelen, hogy lehetetlen nem függővé válni tőle.
Nem messze valamitől, ami leginkább egy meteor maradványaira emlékeztet, Grant (Michael Rooker) és Brenda (Elizabeth Banks) nyálkás és visszataszító "valamibe" botlik. Egyszer csak... több»
James Gunn - a Zack Snyder által rendezett "A halottak hajnala" és az élőszereplős "Scooby-Doo" filmek - forgatókönyvírójaként szerzett magának nevet, de 2006-os rendezői debütálásával, a "Slither"-rel vált Hollywood egyik legfrissebb új hangjává. A "Slither" az idegenek inváziójának műfaját ötvözi a testhorrorral, hogy elmesélje egy dél-karolinai kisváros történetét, amelyet parazita idegenek szállnak meg. Gunn a testhorror-elemeit használja, hogy a paraziták segítségével emberi karaktereit groteszk szörnyetegekké változtassa. A testhorrort a legundorítóbb szélsőségekig is el lehet vinni (lásd alább a "Tetsuo"-t), de a Gunn védjegyévé vált komikus poénok feldobják a szokásos műfaji felhajtást. Van valami eredendően vicces a testhorror műfajának szélsőségeiben, és Gunn "Slither"-jének sikerült valami olyat létrehoznia, amelytől az ember eltakarja a szemét, ugyanakkor el is neveti magát.
Seth Brundle (Jeff Goldblum), a zseniális tudós azon dolgozik, hogy megvalósítsa álmát: egy olyan szerkezetet, ami képes élőlényeket teleportálni egyik helyről a másikra oly... több»
A testhorror és a szörnyfilm tökéletes házassága. David Cronenberg 1986-os, korszakalkotó őrületének főszereplője Jeff Goldblum, aki a teleportálással való szerencsétlenkedés miatt saját szörnyetegévé válik (pro tipp: mindig ellenőrizd a teleportáló masinádat, nehogy szárnyas betolakodók érkezzenek). Míg minden testhorror elkerülhetetlenül az emberekben lakó szörnyek felfedezése felé halad, A légy olyan ügyesen tolja Goldblum egykor rettenthetetlen Seth Brundle-ját egy olyan térbe, ahol annyira felismerhetetlenné válik, mint emberi lény, hogy ez mindkét alműfajba beleszámíthat. Az, hogy a szörnyeteg teljes egészében saját maga alkotta, nem pedig egy másik dimenzióból származó lény vagy egy klasszikus szörnyszülött egy mesekönyvből, még egyedibbé (és hátborzongatóbbá) teszi a filmet.
A női szexualitás ugyanazt a tabut hordozza, mint egy húsevő tinédzser a francia filmrendezőnő, Julia Ducournau provokatív játékfilmes debütálásában. A Nyers úgy indul, mint bármelyik más coming-of-age mese, de amint Justine (Garance Marillier) először kóstol húsból, jó kislányból társadalmi kitaszítottá válik, akit a társadalom elutasít testi vágyai miatt. Ducournau eközben lerombolja egy olyan műfaj kereteit, amelyet oly gyakran azonosítanak a férfi filmkészítőkkel. (Mint például a testhorror atyjával, David Cronenberg-gel.) A Nyers ügyesen használja a művészi horror formátumát, hogy felforgassa a hagyományos tini Bildungsromant és lehetetlenné teszi, hogy félrenézzünk - bármennyire is szeretnénk.
A Reanimátor című horror-vígjáték történetében Herbert végre megtalálta az örök élet titkát; legalábbis azt hiszi. További kísérleteihez újabb halott testekre van... több»
H.P. Lovecraft 1922-es novellája, a "Herbert West-Reanimator" alapján készült Stuart Gordon örökérvényű gore-fest klasszikusa nem véletlenül a valaha volt egyik legkedveltebb horrorfilm! Képzeljük el Romero "Az élőhalottak éjszakája" című filmjét, amelyet a Mad Magazine munkatársai rendeztek. Amikor Dan Cain orvostanhallgató szobatársat keres, Herbert West személyében talál is egyet. A kezdetben kissé excentrikus Westről hamarosan kiderül, hogy döbbenetesen furcsa elméleteket vall, különösen a holtak újraélesztéséről. Nem telik el sok idő, mire Dan, West befolyása alatt találja magát, és egy sor hátborzongató kísérletbe keveredik, amelyek azzal fenyegetnek, hogy kicsúsznak a kezéből. A Re-Animator nem csak felkavaró, de sikerül izgalmassá és szórakoztatóvá tennie a hátborzongató jeleneteket. Jeffrey Combs kiemelkedő alakításával a zavart West szerepében, az ötletes és sötét szellemű film a 80-as évek splatter-zűrzavarának meghatározó példája és a műfaj egyik legjobb két órája.
A nem finnyásaknak való film akkoriban újradefiniálta a filmvásznon a horrort, és ma is páratlan. Két gyengébb folytatás és számtalan említésre sem méltó utánzat követte.
Miután az amerikai Antarktisz-kutató állomás tagjai összetűzésbe keverednek két norvég kutatóval, befogadnak egy szánhúzó kutyát. Ekkor azonban még nem is sejtik, hogy az... több»
John Carpenter olyan intenzitással ábrázolja a paranoiát, a félelmet és az elszigeteltséget az 1982-es A dolog-ban, amire kevés filmkészítő volt képes. Amikor antarktiszi kutatók útját egy idegen életforma keresztezi, amely képes más életformákat (mint, például az embereket) utánozni, a bizalmatlanság és a rettegés filmkockáról-filmkockára addig épül, míg szinte felrobban. A gyakorlati effektek és a teremtménytervezés a filmtörténelem legjobbjai közé tartoznak! Egy film, ami a torkodnál fogva ragad meg, és nem enged el...
Apa és fia halottkémek, ám egy napon egy rejtélyes esettel szembesülnek. A halott elvileg öngyilkos volt, ám a halál okát képtelenek megállapítai. Ahogyan próbálnak a... több»
André Øvredal A boncolás című filmje a testhorror műfajának legjobb elemeit használja ki azzal, hogy egy holttestből kiindulva halad az időben visszafelé és egy boncolás segítségével vizsgálja meg, milyen egyedülállóan hátborzongató módon halhatott meg a lány. A gonoszul vérfagyasztó film legalább annyira figyelemre méltóvá válik attól, amit kihagy, mint attól, amit megmutat (A halott lánynak még a nevét sem tudjuk meg!), emlékeztetve a nézőket arra, hogy a testhorror elég sokoldalú ahhoz, hogy egy vödörnyi vér nélkül is izgalmas és provokatív legyen.
Íme a Titán, egy olyan fém, amely minden korróziónak ellenáll, jól bírja a hőt, és a szakítószilárdsága is kiváló. Főként emiatt is használják a gyógyászatban... több»
A 2016-os Nyers-el Julia Ducournau megalapozta helyét a filmvilágban. Azóta tudtuk, hogy érdemes rá odafigyelni. Azonban a Titánnal új szintre emelte az elgondolkodtatóan groteszk mozi műfaját. Az Arany Pálma-díjas film talán az autós szex miatt vált halhatatlanná a filmtörténelemben, de alapjában véve a testhorror látványos alkotása. Agathe Rousselle játssza a főszereplőt, akinek egy brutális autóbaleset után titániumlemezzel erősítik meg a koponyáját, ami önmagában még nem indok semmi különösre. A film azonban hamarosan egy nyugtalanítóan fantáziadús sorozatgyilkos-történetté válik, amely a stáblista lepergése után még sokáig velünk marad. Míg a hagyományosabb testhorrorok a felkavaró képekre koncentrálnak (Ne félj, azért a Titán is bővelkedik ilyenekben!), ennek a filmnek az igazi zsenialitása az az átgondoltság, amellyel azt vizsgálja, hogy a fizikai testmódosítások hogyan változtathatják meg az ember személyiségét.
A közeljövőben az emberek fejlődésük során megpróbálnak majd alkalmazkodni a szintetikus környezethez. Míg egyesek kihasználják a transzhumanizmusban rejlő korlátlan... több»
A sebészet az új szex! David Cronenberg régóta várt visszatérése a testhorror alműfajához Cannes egyik legmeredekebb filmje volt 2022-ben! Cronenberg bebizonyította, hogy még mindig rengeteg érdekes dolgot képes mondani az emberi testről. A film olyan karaktereket mutat be, akik egy futurisztikus performanszművészeti rutin részeként szerveket távolítanak el és növesztenek vissza. Mindezzel pedig, élvezetesen (?) véres betekintést nyújt a kozmetikai testmódosítás iránti egyre növekvő megszállottságba. A filmben minden benne van, amit egy késői Cronenberg-műtől elvárhatunk: vér, zsigerek, Viggo Mortensen és Kristen Stewart, aki ráadásul egy ponton elragadóan lopja a showt.
Lássuk, mi az a 20 sci-fi, ami méltó "a minden idők legjobbjai" címre!
A Netflixen több ezer film található, és sokszor már a keresgéléssel órák telnek el....
A sci-fi az egyik legsokoldalúbb műfaj a filmvilágban, a rajongók tudják, hogy ebbe a zsánerbe bizony sok minden belefér, és bár a gyermekfantáziát határozottan...
Az utóbbi idők legspoileresebb toplistáját kezdted olvasni, így ha még nem láttad az alábbi filmeket, de szeretnéd megnézni, akkor inkább ne is olvass tovább....
10 újabb film érkezik a streaming platformokra, köztük olyan romkom klasszikusok, mint a Francia csók vagy olyan zombis agymenések, mint Jim Jarmusch alkotása, a...
Alighanem sokan várták már, hogy C.J. Sansom könyvei végre méltó adaptációt kapjanak, amellyel ezúttal a Disney+ szolgál, a Shardlake holnaptól ugyanis már...
Május elsején izgalmas tartalmakkal nyit a Netflix! Érkezik a brit dráma, a Nyolcadik oldal Bill Nighy-val, az indiai kurtizános sztori, a Csillogó gyémántok -...
A magyar netflixezők hétfői kedvence (a héten kiderül, meddig marad ez így) Az Asunta-ügy! A sorban maga mögé utasította a Szarvasbébit és a szintén frissen...