A 21. század 10 legemlékezetesebb szexjelenete

Mitől lesz szexi egy szexjelenet? Sőt, mitől lesz jó egy szexjelenet? Ez különösen kényes kérdéssé vált az utóbbi években, mivel a szeretett filmek kulisszái mögött zajló eseményekről szóló részletes beszámolók megnehezítik a legemlékezetesebb pillanatokkal való kapcsolatunkat. És bár lassan már távolodunk el attól, hogy a férfi tekintet (male gaze) legyen az alapértelmezett nézőpont a szerelemhez, a szexhez és mindenhez, ami a kettő között van, még hosszú út áll előttünk.

Mármint, ha egyáltalán még megjelennek szexjelenetek a filmekben. Mert megjelenik, de egyre ritkábban, legalábbis a hollywoodi stúdióprodukciókban. De bár sok gondolatmenet született már "a szexjelenetek haláláról", az elmúlt 22 évben még mindig van mit ünnepelni. Számos szexpozitív, LMBTQ-barát és egyébként is előremutató filmkészítő rendezett olyan jeleneteket, amelyek éppoly forróak, mint amennyire meghatóak. Az alábbi filmekben semmi misszionárius nincs - ellenben szado-mazo, hármas, önszeretet, és bábos szex mind-mind bőven akad -, de ezeknek a szexjeleneteknek van igazi, mélyebb tartalma is.

#10

dráma | kísérleti film | misztikus | thriller

A lány, aki Ritának (Laura Harring) adja ki magát, sokkos állapotban érkezik egy elegáns lakásba Los Angelesben, a Mulholland Drive közelében. A lakás bérlője, a vidékről... több»

"Szerelmes vagyok beléd." David Lynch remekműve jelenetről jelenetre a borzalmas és a szürreális között ingadozik, de nagyon ritkán igazán megható. Itt, Betty és Rita régóta várt szerelmi jelenetében ez történik, és még annál is több - végre láthatjuk mindazt, amiben nemcsak vágynak egymásra, de valamilyen sejt szinten, amit soha nem fognak teljesen megérteni, nem is tudnak egymás nélkül létezni. Naomi Wattsra és Laura Elena Harringra sok feladat hárul a jelenetben, egyszerre közvetítik a gőzös szenvedélyt és a lélekszakadozó vágyakozást; az, hogy kettejük között egy szál ruha sincs, csak még lenyűgözőbbé (és igen, fájdalmasan szexivé) teszi az egyensúlyozást. Ez egy gyengéd felüdülés az ébrenléti álomból, amelyben először együtt, majd külön-külön navigálnak, és amelyből egyikük sem fog örömmel felébredni. 
#9

45 Titán  (2021)

(9) (2)

dráma | thriller

Cinego | Telekom TVGO

Íme a Titán, egy olyan fém, amely minden korróziónak ellenáll, jól bírja a hőt, és a szakítószilárdsága is kiváló. Főként emiatt is használják a gyógyászatban... több»

Nos, ez volt az egyik történet, ami még nem került be a Halálos iramban franchise-ba. Az Arany Pálma-díjas Titán gőzölgő nyitó szexjelenete nő és gép között zajlik... A modell Alexia (Agathe Rousselle) az autók tetején vetkőzik, miután egy kamaszkori autóbaleset (aminek következményeképp fémlemez került a fejbőrébe) után megmagyarázhatatlanul vonzódik a fémhez. Julia Ducournau rendező az IndieWire-nek elmondta, hogy a szexjelenet Alexia "hiper-erőszakos" hajlamát hivatott bemutatni. A BDSM-düh úgy csatornázódik, hogy Alexia egyszerre veszi hátra a hátsó ülést és pörgeti fel járműves szeretője motorját. Karjait biztonsági övek fogják le, miközben bőrön fetrengve vonaglik. Ducournau elmagyarázta, hogy a Titán azt tűzte ki célul, hogy "szembemegy minden feminista sztereotípiával, ami a puhaságról, az udvariasságról, a nagyszerű testről és minden ilyen szarságról szól". Ducournau Titánjában a férfiak irrelevánsak az élvezetek szempontjából - csak egy fémgép kell ahhoz, hogy a vezetőülésben ülhessenek.
#8

78 A hűtlen  (2002)

(13) (1)

dráma | erotikus | romantikus | thriller

Netflix

Connie és Edward Sumner nem is álmodhatna többről, mindenük megvan, amire valaha vágytak: békés családi környezet New Yorkban, egy jólnevelt fiú, kutyus és anyagi jólét.... több»

Adrian Lyne utolsó nagyszerű filmje, A hűtlen tele van mindenféle szexjelenetekkel, ahogy Connie (Diane Lane) önfeledten veti magát egy szexi és célozgató, homályosan európai könyvkereskedő, Paul (Olivier Martinez) karjaiba. Lázasan fesztelen viszonyuk során minden nyilvános és privát helyen szexelnek, az éttermi mosdótól kezdve a moziban egy matiné alatt. Ezek ketten még nem találkoztak olyan hellyel, ahol ne tudtak volna elélvezni. A film legnagyobb dobása azonban akkor következik be, amikor Connie-t felemészti a féltékenység, és szembeszáll Paullal a lakásán egy lehetséges másik miatt. A nőről a vita hevében a férfi letépi róla ruhákat, és, hát, hátulról, a komikusan nagy Soho-i lakásának folyosóján teszi magáévá, úgy, ahogy ez csak egy Adrian Lyne-filmben létezik. Connie teljesen tragikus bukását lenyűgöző nézni - keressük a kulcsjelenetet, amikor sietve megtörli magát egy villamosított ingázó vonat mosdójában -, és itt éri el apoteózisát.
#7

71 Tigrisek földjén  (2000)

(1) (1)

dráma | háborús

HBO Max

Újoncok egy csoportja haladó gyalogsági kiképzésen vesz részt Fort Polkban, Louisiana hírhedt tigrisföldjén, amely 1971-ben fiatal férfiak tízezreinek utolsó állomása volt... több»

Megbocsátható, ha soha nem láttad (vagy még csak nem is hallottál róla) Joel Schumacher Tigrisek földjén című filmjét, egy korai digitális játékfilmet, amely egy szedett-vedett csapatnyi behívott katonáról szól, akik arra várnak, hogy Vietnamban haljanak meg; nagyon kevesen látták a filmet, de mindegyikük Colin Farrellt akarta szerepeltetni abban, amit legközelebb forgatnak. Farrell játssza Roland Bozz-t, a lázadó fiatal katonát, aki arra specializálódott, hogy segítsen a srácoknak kibújni a háborúból, és mindent megtudunk a mókamániás filozófiájáról egy emlékezetes korai jelenetben, amely örökre újraértelmezi a "grunt" kifejezést. Farrell és az egységének legszűkebb értelemben vett tagja (Matthew Davis) eloson egy sztriptízbárba, ahol összefutnak két hihetetlenül szomjas fiatal hölggyel (Arian Ash és Haven Gaston). Roland bejelenti, hogy kibérelt egy hotelszobát, ahol mindannyian "d*gni fognak, amíg a háború véget nem ér". Nem tartanak egészen addig, de a négy színésznek sikerül a 21. század legizzasztóbb szexjelenetét (és ráadásul az egyik leghangosabbat is) eljátszania, Matthew Libatique DV-operatőri munkája pedig meghittséget kölcsönöz a jelenetnek, amely már-már túlságosan is lepukkant. Schumacher rövidre vágja a dolgokat, de a sok d*gás egyértelművé teszi, hogy vannak jobb dolgok is ebben az életben, mint hogy a semmiért megöletik magukat.
#6

55 A rabbi meg a lánya  (2017)

(2) (1)

dráma | romantikus

Netflix

Egy nő visszatér régi közösségébe, amely kitagadta őt pusztán azért, mert vonzódott gyerekkori barátjához. Amikor újra találkoznak, ismét feltámad köztük a szenvedély,... több»

Sebastián Lelio rendező filmje, akárcsak az alapjául szolgáló vitatott Naomi Alderman-regény, a határokról szól: generációs, vallási, társadalmi és szexuális határokról. Amikor egy ortodox rabbi meghal, elidegenedett biszexuális lánya, Ronit (Rachel Weisz) visszatér londoni otthonába, ahol újra kapcsolatba kerül Estivel (Rachel McAdams), az apja gyülekezetéből származó gyerekkori barátnőjével. A leszbikus Esti egy szerelem nélküli heteroszexuális házasság csapdájában vergődik, és állandóan közösségének figyelme alatt áll. Így amikor ő és Ronit elosonnak szexelni, a teljes szabadság pillanatát élik át, engednek legvadabb vágyaiknak, és korlátlan hozzáférést biztosítanak egymásnak a testükhöz. Az intimitást egy olyan pillanat testesíti meg, amikor Esti megnyalja Ronit száját, Ronit pedig válaszul beleköp Esti szájába. Ez a jelenet egyformán erotikus, transzgresszív, undorító és inspiráló. Ez a romantika a maga nemében.
#5

83 A szobalány  (2016)

(14) (8)

dráma | romantikus | thriller

Egy vagyonos család fiatal örököse beleszeret egy piti tolvajba. Sarah Waters Fingersmith című regényének modern adaptációja. több»

A szobalány első szexjelenetének kulcsa a Chan-wook Park rendező által létrehozott intimitás előzetesen feltöltött pillanatai Hideko úrnő (Kim Min-hee) és szolgálólánya (Kim Tae-ri) között, amelyek áthatolnak a két nő közötti hierarchikus szerepeken. A pillanatok orálisak, és olyan hangulatot teremtenek, mintha bármelyik pillanatban egymásnak eshetnének... de nem teszik. Amikor a két nő a film több mint 40 perce után egymás ágyába bújik, az nem szexuális, hanem nyílt, olyannyira nyílt, hogy a naiv Hideko bátran megkérdezi, mit akar majd tőle a leendő férje a hálószobában, miután férjhez ment. Az úrnője egyik kedvenc nyalókájáért nyúlva a cselédlány szerepjátékra használja a kelléket. A szexjelenet lassan épül a két nő azon képessége köré, hogy - a párbeszédek révén - egyre sebezhetőbbek és szabadabbak legyenek egymással, míg végül elveszítik a nyalókát, és olyan dolgokat tesznek, amelyeknek kevés közük van a leendő férj kielégítéséhez.
#4

72 Anyádat is!  (2001)

(7) (9)

dráma | road movie

Tenoch Iturbide (Diego Luna) és Julio Zapata (Gael García Bernal) két tini, aki Mexikóvárosban él. Barátnőik nemrég dobták őket, úgyhogy facéron néznek szembe a nyárral. Egy... több»

Alfonso Cuarón elragadó felnőtté válási drámájában a kanos haverok, Julio (Gael García Bernal) és Tenoch (Diego Luna) egy laza utazásra indulnak Luisával (Maribel Verdú), egy fülledt idősebb nővel, akit férje megcsal; a nő szeszélyből úgy dönt, hogy követi a srácokat egy hosszú tengerparti kirándulásra, ahol erotikus kalandok következnek. A film elején Julio és Tenoch szexuális önbizalma nagyszerű komikus hatást keltve omlik össze a tapasztalt Luisával való külön-külön találkozások során, akinek saját vágyai a felszín alatt forrongó mélyebb érzelmi frusztrációról árulkodnak. Miután a trió összeveszik, és a fiúk majdnem tönkreteszik a barátságukat, a csapat újra összejön egy poros bárban, és leisszák magukat, végül stabilizálódik a kémia köztük egy féktelen este során, amely azzal ér véget, hogy mindhárman együtt fekszenek le. A korábbi szexjelenetekkel ellentétben ez a jelenet lassú szenvedéllyel és egy váratlan homoerotikus csavarral bontakozik ki, amely Julio és Tenoch kötelékének ki nem mondott aspektusait helyezi előtérbe, radikális eredményekkel. Képzeljük el a "Jules és Jimet" a szexuális felszabadulás progresszív szemléletével: Cuarón ezt a biszexuális egyesülést kevésbé egyfajta sokkoló és félelemkeltő felfedezésként, mint inkább két olyan férfi elkerülhetetlen találkozásaként állítja színpadra, akiknek a kötődése annyira szoros, hogy akár kéjvágyhoz is vezethet. Ez a kétértelműségben oly gazdag, erőteljes jelenet, hogy még majdnem 20 év elteltével is Cuarón egyik legnagyobb teljesítménye. 
#3

dráma | romantikus

Telekom TVGO

Marianne (Noémie Merlant), a fiatal festőnő azt a megbízást kapja, hogy készítsen portrét a grófi származású Héloïse-ról (Adèle Haenel), hogy a nő szépségét... több»

Céline Sciamma Cannes-ban díjnyertes eposza a fojtogató viktoriánus korszakot használja fel, hogy tükröt tartson (szó szerint, tudni fogod, melyik jelenetben) a festő Marianne (Noémie Merlant) és a menyasszonyjelölt Héloise (Adele Haenel) tiltott szerelmének. Miközben mindkét nő hallucinogén drogokat szed, elkezdik felfedezni egymás testét, kezüket a hónuk alá csúsztatva, az érintés vizuális érzetét keltve. Az előjáték hamarosan átadja helyét egy teljesen meztelen szexjelenetnek, amelyben Marianne festeni kezdi Héloise-t, ecsetje ujjhegyeinek simogatásával megtanulva a csípő íveit egészen az alsó régiójáig. Sciamma az IndieWire-nek elmondta, hogy a filmjét egy szerelmi történet szívszorító emlékének szánja, amely egy olyan univerzális romantikát tükröz, amely minden néző személyes életének legjobb szexjeleneteire emlékeztet. Ennél valóságosabb nem is lehetne.
#2

72 Kék Valentin  (2010)

(14) (9)

dráma | kísérleti film | romantikus

HBO Max

Cindy (Michelle Williams) és Dean (Ryan Gosling) már régóta házasok, és közösen nevelik kislányukat. Házasságuk azonban válságban van, és már nem is tudják igazán, mi tartja... több»

Dean (Ryan Gosling) és Cindy (Michelle Williams) románcát egy sor egymásba vágott flashbacken keresztül ismerjük meg, amelyek egy nagyon is valós kapcsolat portréját tárják elénk a Kék Valentinban. Bár a Cindy és Dean közötti szenvedély tagadhatatlan, a múlt is hátráltatja kapcsolatukat, mind Cindy volt barátja, Bobby, mind pedig a baba, akit vár, és aki valószínűleg nem Deantől van. De még ha veszekednek is, az egymás iránti vonzalmuk tagadhatatlan. A film egyik leghírhedtebb szexjelenetében Cindy remegve fekszik az ágy szélén, miközben Dean lassan, egyenként lehúzza a csizmáit, lecsúsztatja róla a fehérneműt, és orálisan kielégíti. Ez nem egy grafikus jelenet, nincs benne meztelenség, ehelyett látjuk Cindy felfokozott gyönyörét, halljuk a zihálását és nyögéseit Dean saját tompa kilégzésével keveredve, miközben az ablak előtt elszáguld a forgalom. Cindy belemarkol Dean hajába, és azt suttogja: "még ne, még ne", és alig várja, hogy még egy pillanatig kitartson az örömnek ez az egy pillanata. A jelenet miatt a film természetesen NC-17-es besorolást kapott az MPAA-tól, Gosling pedig a filmművészet kettős mércéjéről beszélt, kiemelve, hogy rengeteg olyan film van, amiben nők által adott orális szexet ábrázolnak, és soha nem bélyegzik őket pornográfnak, és feltette a kérdést, hogy miért látják így, ha egy nő orális kielégítése kerül ábrázolásra. Végül a film vágás nélkül R-besorolást kapott, és a mai napig a párkapcsolati szex egyik legszívszorítóbb, de legrealisztikusabb ábrázolása a moziban.
#1

78 Túl a barátságon  (2005)

(44) (12)

dráma | romantikus

HBO Max | TV-ben (HBO, csütörtök 01:33)

Ennis Del Mar és Jack Twist először Joe Aguirre birtokán találkoznak, amikor mindkettőjük munkát keres. Először barátság, majd egy sokkal mélyebb kötődés is kialakul... több»

Az 1960-as évek Wyomingjában egy farmon a juhász Jack (Jake Gyllenhaal) és a szakács Ennis (Heath Ledger) élete váratlanul összefonódik, Ang Lee megrendítő filmjében. Miután a késő esti, whiskyvel átitatott, elárverezett farmokról és rodeódicsőségről szóló történetek során elnyerték egymás bizalmát, Jack a sátrába hívja Ennis-t, amikor a tábortűz kialszik. Ennis döbbenten ébred rá, hogy ilyen intim teret oszt meg egy férfival, Jack megragadja a vállát, hogy megnyugtassa, majd hosszan összenéznek, fontolgatják, mi fog történni, majdnem kitör egy verekedé köztük. Mielőtt szeretkeznének, Ennis lelki harcot vív aközött, hogy "elfogadható" férfi maradjon, vagy átadja magát Jacknek, akire vágyik. Nem sokkal később Ennis azt állítja, hogy a kapcsolatuk "egyszeri alkalom" volt, de ezt sem ők, sem a közönség nem hiszi el.