Kult- kedd: Az Apokalipszis most kulisszái mögöttA kép forrása: 2001 Miramax Films

Miért nem George Lucas rendezte a filmet? Miért vett fel jelzálogot Francis Ford Coppola? Miért támadt rá Martin Sheen a rendezőre, és miért akarták eltitkolni a színész szívrohamát? És vajon mennyit ártott a produkciónak az iszákos és elhízott Marlon Brando? Kult-rovatunk legújabb részében az Apokalipszis most kulisszái mögé nézünk be.

A történet

A saigoni CIA azt a parancsot adja Williard kapitánynak, hogy szabaduljon meg egy őrült ezredestől, aki magánháborúba kezdett, miután felállította saját seregét és kiépítette hatalmát. Williard útja a háborús zónában egyre inkább egy rémálomhoz kezd hasonlítani.

A film forgatókönyvét Francis Ford Coppola és John Milius Joseph Conrad Heart of Darkness című regénye alapján írta, de számos ponton eltér az alapműtől. Magát a kötetet a szerző saját élményei inspirálták, a film azonban nem Vietnámban, hanem Közép-Afrikában játszódik.  Coppola és írótársa több más szerzőtől is merítettek, azonban a rendező a különbségek ellenére is tartotta magát ahhoz, hogy a szkriptet Heart művének szellemében írta.

George Lucas terve

A filmet eredetileg John Milius forgatókönyvéből George Lucas rendezte volna. Lucas egy áldokumentumfilmet képzelt el, mely Nyugat-Vietnamban játszódott volna úgy állítva be az eseményeket, mintha azok még a háború kellős közepén történnének. A produceri teendőket Coppola látta volna el, azonban nem sikerült megegyeznie a Warner Bros.-szal, melyet követően felhagyott a tervével, és elfogadta A keresztapa rendezői székét. Mire mindkét rendező olyan hírnévre tett szert, hogy a hollywoodi stúdiók bátran áldozzanak a filmtervükre több millió dollárt, Saigon elesett, Lucast pedig lekötötték a Star Wars IV. - Egy új remény munkálatai. A rendező végül áldását adta arra, hogy Coppola egyedül készítse el a filmet.

A forgatási problémák

A sötét fellegek már a forgatás elején ott gyülekeztek a produkció felett. Amikor Coppola megkérdezte mentorát, Roger Cormant a Fülöp-szigeteki forgatással kapcsolatban, Corman a változékony időjárásra hivatkozva eltanácsolta őt a dologtól. Coppola nem hallgatott rá, melyért cserébe nagy árat kellett fizetnie, amikor egy vihar teljesen elmosta a felszerelést. Amikor egyik film főszereplője, Martin Sheen megérkezett a forgatási helyszínre, káosz fogadta. Még meg sem kezdődtek a munkálatok, máris dollármilliók vesztek kárba. Coppola eredetileg mindössze hat hetes forgatás tervezett, de a számtalan probléma miatt 16 hónapig húzódtak a felvételek.

Az eladott borászat

Mindezek ellenére a rendező meg volt győződve arról, hogy a film sikeres lesz, ezért saját vagyonából több millió dollárt áldozott a forgatásra. Végül a házára és a napa-völgyi borászatára is jelzálogot kellett felvennie, hogy befejezhesse a filmet. A film premierjét kénytelen volt többször is elhalasztani, mivel a nyersanyag közel 200 órás volt, melynek vágásán közel három évig dolgozott. Coppolát annyira megviselték a forgatás viszontagságai, hogy ötven kilót fogyott.

A Coppola elleni "merénylet"

Bár a rendező minden vagyonát a produkcióra költötte, a stáb sem könnyítette meg a dolgát. A film első jelenete, melyben Willardot láthattuk a hotelszobájában, egyáltalán nem szerepelt a forgatókönyvben. Martin Sheen arra kérte a stábot, hagyják forogni a kamerákat. Sheen a jelenet során teljesen részeg volt. Amikor beleütött a tükörbe, mely valóban üvegből készül, súlyosan megvágta magát.  A színész először zokogni kezdett, majd megpróbált rátámadni a film rendezőjére. A stábot annyira megdöbbentették az események, hogy le akarták állítani a felvételt, de Coppola utasítására a kamerák tovább forogtak. A rendező egyébként eredetileg Clint Eastwoodot szerette volna megnyerni Willard kapitány szerepére, azonban a színész visszautasította a lehetőséget, mert túl sötétnek találta a filmtervet.

Martin Sheen szívrohama

Mivel Coppola elégedetlen volt a film befejezésével, ezért 1977-ben visszatért a Fülöp-szigetekre, hogy leforgasson néhány jelenetet. Ez év március 5-én Martin Sheen szívrohamot kapott. Mivel a forgatás egy viszonylag elszigetelt helyen zajlott, nem sokon múlt, hogy életben maradjon, azonban április végén már újra a kamerák elé állt. A rendező mindent megtett, hogy eltitkolja Sheen állapotát, a forgatási naplóban ezért az szerepelt, hogy hőgutát kapott.

Az új jelenetekre több ezer dollárt költött a rendező, melyek végül bele sem kerültek a végső verzióba. Amikor Coppola a vágáson dolgozott, úgy találta, jól jönne, ha Matin Sheen felmondana néhány sort a narrációhoz, azonban a színész elfoglaltságai miatt kénytelen volt megkérni annak testvérét, Joe Estevezt, akinek a hangszíne nagyon hasonlított bátyjáéra. Estevez azonban nem csak a hangját kölcsönözte Sheennek, néhány jelenetben ugyanis ő volt a dublőre is, miután testvére a forgatás során 1976-ban szívrohamot kapott. Mindezek ellenére Estevezt semmilyen formában nem tüntették fel a stáblistán.

A túlsúlyos és felkészületlen Marlon Brando

Nem csak Sheennel gyűlt meg a rendező baja. Coppola azt hitte, hogy Brando, aki 1 millió dolláros gázsiért vállalta a forgatást, ismeri Joseph Conrad regényét, és kellően felkészül a szerepre. Miután a színész megérkezett a forgatásra, Coppola meghökkenve tudatosította, hogy Brandonak fogalma sincs a történetről, nem tanulta meg a szövegkönyvet, és rettenetesen meg van hízva. Utóbbi már csak azért is problémás volt, mert az eredeti regényben a karaktere magas, vékony férfi volt. A színész amellett, hogy gyakorta ittas volt a forgatáson, közel 40 kiló súlyfelesleggel érkezett meg.

A rendezőnek változtatnia kellett az eredeti koncepción, de még így is rengeteget kellett trükköznie a kamerákkal, hogy ne látszódjon Brando méretes hasa. Mivel nem tudta a szöveget, és elutasította, hogy a forgatókönyv szerint dolgozzon, Brando kénytelen volt szinte végig improvizálni. Ezek közé tartozott Kurtz nyolc perces monológja is, melyből Coppola végül két percet tartott meg a film végleges változatában. Brando azt mondta a rendezőnek: „Francis, mindent beleadtam, amit csak tudtam. Ha több kell, keress egy másik színészt.”

A legendás színész végül csak a film 150. perce után tűnt fel a vásznon, és a szerepe mindössze 15 perces volt.

 A fogadtatás

A premier után a kritikusok egyértelműen állást foglaltak a film zsenialitása mellett, sokan minden idők legjobb alkotásai között tartják számon. Az Apokalipszis most Cannes-ban Aranypálmát nyert, de a legjobb film illetve dráma kategóriájában Oscar- és Golden Globe-díjra is jelölték. Filmművészeti értéke miatt a National Film Registry is felvette a megőrzendő alkotások közé.