2019.05.29   szerző: csd   hozzászólások: 0

Nem csupán a Ryan közlegény megmentése az egyetlen monumentális háborús film, amely napvilágot látott 1998-ban. Ugyanebben az évben érkezett a mozikba ugyanis Terrence Malick filmje, Az őrület határán, amelynek már a címe is önmagáért beszél. Ritkábban esik azonban arról szó, hogy azon egyik ritka filmalkotások egyike, amelynek munkálatai az egész stábot mind fizikailag, mind szellemileg is csakugyan a végső kimerültség és az őrület határára sodorta.

A film az 1998-as évben 7 Oscar- és egy César-díj jelölést is magáénak tudhatott, a Berlini Nemzetközi Filmfesztiválon pedig egy Arany Medvét is hazavihetett. Terrence Malick igazán nem aprózta el a munkát. A forgatást csaknem 1 éven tartó szereplőválogatás előzte meg, amely során olyan nevek kerültek felérésre, mint Brad PittLeonardo DiCaprioNicolas CageKevin CostnerPeter BergEthan HawkeMatthew McConaugheyWilliam Baldwin és még hosszasan sorolhatnánk. A produkcióban még így is számtalan színészóriás bukkan fel kisebb és nagyobb szerepekben. Hosszasan sorolhatnánk ugyanakkor azokat a sztárokat is, akiknek a jelenetei végül nem kerültek be a film végső, vágott verziójába. Mickey RourkeBill PullmanGary OldmanBilly Bob Thornton, mind-mind kénytelenek voltak beérni egy köszönetnyilvánítással a stáblistán.

Mondani se kell, hogy ez sokakat nem kis csalódottsággal töltött el, bár maga John C. Reilly izgalmas, fantasztikus és zavarba ejtően nagyszerű élményként hivatkozik egy interjúban a forgatásokra, ugyanakkor nem rejtette véka alá azt a pici kis keserűséget sem, hogy Az őrület határán kapcsán valójában egy főszerepre kapott felkérést, ehhez képest csupán néhány, pár szavas jelenetet hagytak meg számára a filmben.

Hogy a legtöbb színész számára csakugyan mennyire lehetett valóságos élmény a film munkálatai, az arról is tanúskodik, hogy a legtöbb esetben nem egyszerű díszletelemekkel dolgoztak. Valódi, súlyos gépfegyvereket és málhát cipeltek, sokszor napokig nem zuhanyoztak, a hideg éjszakák során pedig kénytelenek voltak összebújva aludni, hogy egymást melegítsék, mintha csakugyan háborús övezetben forgatnának.

Nem kevésbé tépázta meg a film zeneszerzőjének, Hans Zimmernek az idegeit sem a produkció elkészítése. Egy későbbi interjúban Zimmer elmesélte, hogy közel egy éven át dolgozott az Őrület határán zenei betétein úgy, hogy egy percet sem látott a film nyersanyagából. Mindez teljesen eltér a megszokott munkamenettől, hiszen a zeneszerző kénytelen volt a hatalmas terjedelmű forgatókönyvből dolgozni, és az alapján megragadni a film hangulatát. Végül 6 órányi zenei anyagot adott le, de a munkálatok annyira megviselték, hogy a vágás során többször dührohamot kapott, így kénytelenek voltak kitiltani őt a zenei stúdióból. „Emlékszem, hogy hazamentem és arra gondoltam, hogy nem fogom megérni a karácsonyt. És ezt egyáltalán nem viccként gondoltam” – mesélte Zimmer.

Bár számtalan legenda lengi körül Az őrület határán munkálatait, köztük, hogy létezik egy 5 órás rendezői változat, Terrence Malick többször cáfolta a hírt. A nézők úgy tűnik kénytelenek beérni a „mindössze” 170 perces verzióval, amely alighanem így is a legmegrázóbb háborús filmek közé tartozik.