A nemrégiben megjelent Thor: Szerelem és mennydörgés kapcsán ismét szóba került a Marvel számítógépes effektjeinek minőségének kérdése, ám ezúttal nem a nézők és nem is a kritikusok fejezték ki fenntartásaikat, hanem maguk a készítők.
A Redditen merült fel a téma, amely kapcsán azt boncolgatták a hozzászólók, hogy a Marvel "a legrosszabb gyártási módszerrel és VFX-menedzsmenttel" rendelkezik a szakmában. A stúdió sosem tudott dönteni a végső megjelenésről, mielőtt a vizuális effektekre szánt idő fele letelt volna.
MIRŐL IS VAN SZÓ?
A platformon főként azok szólaltak meg mostanáig, akik a VFX területén dolgoznak, azaz többek között filmek és sorozatok utómunkálataiban vizuális effektekkel foglalkoznak. A fórumon számos panasz merült fel olyan szakemberek részéről, akik korábban dolgoztak a stúdiónak, elmondásuk szerint gyakran lehetetlen munkakörülmények uralkodott.
A témában kiégésről számolnak be, az emberek arról mesélnek, hogy nem tudnak aludni, miközben a Marvel-projekteken dolgoznak. Létezik a "crunch" kifejezés is, amely főként a játékvilágból ismert, és amely a túlórák halmozását írja le a teljes túlterheltségig, hogy a határidőt tartani lehessen.
A PROBLÉMA NEM ÚJ
Mivel a poszt egy olyan fórumon jelent meg, ahol főleg VFX művészek tevékenykednek, először nem kapott túl nagy figyelmet a téma. A VFX-művészek elmagyarázzák, hogy ennek semmi köze a Disney új vezetéséhez vagy a Marvel Disney általi átvételéhez, hanem a probléma a kezdetektől fogva fennállt a Marvelnél.
A stúdió minden más stúdiónál gyakrabban változtatja meg a specifikációkat, és túl szoros határidőket szab meg. Például hetekig dolgoznak egy jelenet vizuális effektjein, majd végül kidobják azokat, mert a Marvel hirtelen úgy dönt, hogy a jelenetnek teljesen másképp kell kinéznie, ugyanakkor nem hosszabbítja meg a határidőt, annak ellenére, hogy a munkát újra kell kezdeni.
SOHA TÖBBÉ VFX MUNKA
A vizuális effektekért felelős személyek általában nem maguk a hollywoodi stúdiók, hanem saját cégeik alkalmazottai. A Marvel alkalmazza ezeket a cégeket. Néhány VFX-művész kijelentette, hogy külön megállapodást kötöttek a főnökeikkel, hogy nem kelljen Marvel-projekteken dolgozniuk.
Dhruv Govil VFX-készítő, aki többek között A csodálatos Pókember, A galaxis őrzői és a Pókember: Hazatérés című filmeken dolgozott, egy tweetben mondta el a nyilvánosságnak, hogy a Marvel miatt hagyta ott a szakmát.
Reminder that some of the very best & very worst visual effects shots you've ever seen were done by the exact same people. It's just that they had enough time for the good ones(& the backing of a decisive director) while the bad ones were as good as they could do on the schedule.
— Zack Stentz (@MuseZack) July 11, 2022
Working on #Marvel shows is what pushed me to leave the VFX industry. They're a horrible client, and I've seen way too many colleagues break down after being overworked, while Marvel tightens the purse strings. https://t.co/FacGBfnYmG
— Dhruv Govil (@DhruvGovil) July 10, 2022
Holy shit pic.twitter.com/IvSdLng0qa
— AJ????️???? (@AjepArts) July 7, 2022