Mindent a filmről: Rossz szomszédság 2

Visszatérnek 2014 egyik legnépszerűbb vígjátékának hősei, Kelly (Rose Byrne) és Mac Radner (Seth Rogen). Már úton van a második gyerek, a megállapodott házaspár pedig arra készül, hogy megteszik az utolsó lépést a felnőtté válás útján, azaz a kertvárosba költöznek. Ám rosszul gondolják, hogy nyugodtan eladhatják a házukat, mert új szomszédokat kapnak egy lány-diákszövetség tagjai személyében, akik még őrültebbek, mint az előző filmben megismert Teddy Zac Efron) és haverjai voltak.

A Kappa Nu lányszövetség unortodox tagjainak elege lett az egyetem szexista, mindent megtiltó rendszeréből, ezért elhatározták, hogy kibérelnek egy házat, ahol végre azt csinálhatnak, amit akarnak. Amikor Shelby (Chloë Grace Moretz) és barátnői a campustól egy macskaugrásnyira megtalálják az ideális ingatlant, nem hagyják magukat zavartatni attól a ténytől, hogy egy csendes utcában fognak oltári házibulikat rendezni.

Radnerék és barátaik – Jimmy (Ike Barinholtz) és Paola (Carla Gallo) – kénytelenek bevetni a rettentő jövevények ellen titkos fegyverüket, aki nem más, mint egykori szomszédjuk, a karizmatikus Teddy (Zac Efron). Ha ellenállhatatlan sármjával be tud férkőzni a lányok bizalmába, Radnerék megszabadulhatnak a kellemetlen szomszédoktól. Ám hiú ábránd azt gondolni, hogy a lányok harc nélkül megadják magukat – nem szabad alábecsülni találékonyságukat és ifjonti hevületüket, amely az őrülettel határos.

Még mindig azok a rossz szomszédok:

a második menet

A 2014-ben bemutatott Rossz szomszédság kedvező fogadtatásra talált a közönség körében: a történet arról az ádáz küzdelemről szólt, amelyet egy fiatal pár vív a melléjük költöző diákcsapat ellen. A kasszasiker és az elismerő kritikák természetesen arra indították az alkotókat – Nicholas Stoller rendezőt és a producereket, Seth Rogent, Evan Goldberget és t –, hogy elgondolkozzanak a folytatáson. Nem akarták, hogy filmjük a vígjátéki folytatások sanyarú sorsára jusson – amelyek ötlettelenül újrahasznosítják és eltúlozzák az előző rész poénjait –, ezért leszögezték, hogy ha valami több, az nem feltétlenül jobb is. „Nem azon agyaltunk, hogyan eszkalálódhatnának az események, a legtöbb folytatás ugyanis itt siklik ki – magyarázza Rogen. – Arról beszélgettünk, miként fejlődhetne a történet, mi fog történni legközelebb ezekkel az emberekkel.”

Hogy elkerüljék a kudarcos folytatások végzetét, az alkotók alaposan megnézték azokat a második részeket, amelyek működnek, és váratlan eredményre jutottak. „A mi filmünk tulajdonképpen egy csúnya, gonosz, korhatáros Toy Story... de kétségtelenül Toy Story – mondja Stoller. – Arról szól, hogy felnövünk és öregszünk, ennek minden vicces és keserédes vonzatával együtt."

Pár évvel azután, hogy sikerült megszabadulni a vad egyetemistáktól, Mac és Kelly, a megállapodott harmincas házaspár élete új korszakához érkezik. Érkezik a második gyerek, a szülők pedig elhatározzák, hogy elköltöznek az egyetemi városból és a státuszuknak megfelelő polgári környezetben telepednek le.

A kis Stella (Elise Vargas) a gyerekek azon korszakába érkezik, amikor felfedezik a „nem” hatalmát, s Mac és Kelly rádöbben, hogy bájos kislányukból nem is olyan sokára lázadó kamasz lesz, aki ugyanolyan undorral néz majd rájuk, ahogyan ők tekintettek annak idején a felnőttekre. „A film arról a páni félelemről szól, amely a szülőket elönti, amikor arra gondolnak, hogy talán rosszul nevelik a gyereküket, aki meg fogja utálni őket” – mondja Stoller.

A kettős cselekményszál megnyerte az alkotók tetszését. „Az előző film arról szólt, hogy hőseinknek nem akaródzik felnőni, továbbra is bulikázni szeretnének meg gyerekesen viselkedni – magyarázza Rogen. – A folytatásban már ott tartanak, hogy elfogadták, hogy felnőttek, de azt nem tudják feldolgozni, hogy a gyerekük is fel fog nőni és utálja majd őket. Az előző film körbejárta, hogy Mac és Kelly gyerekek akarnak maradni, most pedig azt taglaljuk, hogy kontrollálni próbálják a gyereküket.”

Radnerék korábbi egyetemista szomszédjához, Teddy Sandershez könyörtelen volt az idő. Miután a Delta Pszi testvériség viselt dolgai miatt kirúgták az egyetemről, áruházi eladóként robotol és fogalma sincs, mit kezdjen magával. Miközben egykori diáktársai berendezkednek a felnőtt életre úgy szakmailag, mint magánéletileg, Teddy számára egyre nyilvánvalóbb, hogy üresjáratban van. „A srác helyzete teljesen bizonytalan – mondja Efron. – Új korszakba lépett: életnegyedi válságtól szenved. A régi haverok már mind elértek valamit, ő viszont megrekedt egy ponton.”

Miközben Teddy azon tűnődik, miként aknázhatná ki látszólag haszontalan készségeit, Mac és Kelly a nagy lépésre készül. Egy vevő már lefoglalózta a házukat, új otthonuk harmincnapos zálogidőszaka már ketyeg, s ekkor derült égből villámcsapásként új lakók költöznek az egyetemista srácok egykori házába. „Hirtelen megjelennek a lány-diákszövetség tagjai – mondja Rose Byrne. – Mac és Rose előtt felrémlik a veszély, hogy két házat is elveszíthetnek: azt, amelyiket el akarják adni, illetve a másikat, ahová be akarnak költözni.”

A diáklányok megjelenése kegyetlen figyelmeztetés Macnek és Kellynek: az ő lányuk is fel fog nőni egyszer és tiszta szívből utálja majd őket. „Mi már belenyugodtunk, hogy felnőttek lettünk, de azt nem tudjuk elfogadni, hogy a lányunkkal is ez fog történni, és a végén pont olyan lesz, mint a szédült csajok a szomszédban.”

A forgatókönyv fejlesztése során számos ötlet felmerült (a Delta Pszi visszatér!; van egy mitikus partitanya, amit Dormopolisnak hívnak!), végül az alkotók úgy döntöttek, hogy egy lány-diákszövetség tagjai költözzenek be a házaspár mellé. Ekkor meglepő felfedezést tettek. „Az egyik munkatársunk annak idején tagja volt egy lány-diákszövetségnek, és az irodában meghallotta, hogy a durván bulizó csajokról beszélgetünk – meséli Rogen. – Kapásból rávágta, hogy a lány-diákszövetségi tagoknak nem is szabad durván bulizniuk. Utánanéztünk, és kiderült, hogy tényleg így van, és ez olyan ötletet adott, ami új irányt szabott az egész történetnek.”

Egy kis guglizás kiadta, hogy a görög betűs lány-diákszövetségek lakóhelyén tilos alkoholt fogyasztani. A nemi diszkrimináció eme ordító példája lehetőséget adott az alkotók számára, hogy új témával szélesítsék filmjük gondolati horizontját. „Amikor alaposabban utánanéztünk, hogyan működnek a lány-diákszövetségek, sokkolt minket, mennyire szexista a rendszer – mondja Evan Goldberg. - Seth és én Kanadában nőttünk fel, ezért azt hittük, a csajok is simán a sárga földig leisszák magukat, mint a fiúk. Aztán kiderült, hogy dehogy. Úgy találtuk, egy kis feminista beütés még érdekesebbé teszi a filmet.”

A filmbeli Braxton egyetemre érkező lányok természetesen bele akarták vetni magukat a legendás koleszos életbe – a szülőktől távol, maguk mögött hagyva a szigorú gimnáziumi kötelmeket. Amint kiderül a szomorú valóság, miszerint ők nem vadulhatnak úgy, mint a fiúk, megszületik az eszme, amelyért érdemes harcolni. Minden öntudatos lánynak síkra kell szállnia a bulizás jogáért!

Miközben az egyik fél a ház adásvételével kínlódik, a másik pedig a hímsoviniszta rend keretein kívül próbál új életet kezdeni, a dolgok gyorsan a fejük tetejére állnak, Teddy pedig ottragad a kavarodás közepén. A lányok taktikája egyre kegyetlenebbé válik, hősünknek pedig el kell döntenie, melyik oldalt választja.

A diáklányok ügyének nemes volta bizonyos mértékben megbocsáthatóvá teszi, hogy egyre komiszabbak, ezért elmosódik a határ, hogy kik az igazi gonoszok ebben a történetben. „A Kappa Nu csajai egy eszme jegyében tűzik ki céljaikat, sokkal jobban tudják, hogy mit akarnak, mint a fiúk az előző részben – magyarázza Rogen. – Mondják, hogy a legjobb gonoszok szimpatikusak szoktak lenni. Emiatt a csajok sokkal tovább feszíthetik a húrt és sokkal ijesztőbbek lehetnek, mint a tapló srácok a Delta Psziből.”

„A lányok, meglehet, furcsa módon, de nemes küzdelmet vívnak – folytatja Stoller. – Ezért hiába szemétkednek annyit Mackel és Kellyvel, titkon drukkolunk nekik, hiszen a rendszerrel szállnak szembe.”

„A film egyik humorforrása, hogy van egy csomó ütődött karakter, aki a feminizmus elveiről vitatkozik – mondja a producer. – A maga módján feminista húzás, hogy ütődött csajokat vonultatunk fel, mert a hollywoodi vígjátékokban a lányoknak nem szokták megengedni, hogy ugyanolyan kretének legyenek, mint a fiúk.”

Szabályszegők toborzása:
a kaszting

Ha benézünk bármelyik amerikai egyetemre év elején, egy rakás tágra nyílt szemű gólyát láthatunk, akik próbálják felmérni a lehetőségeket. Shelby, a Braxton gólyája alig várja, hogy diákszövetségi tagként a legendás koleszos életet élvezhesse, ám reményei gyorsan szertefoszlanak, amikor ellátogat a legnépszerűbb lányszövetség, a Phi Lambda házába. Shelby lazán rágyújt egy füves cigire az alakulógyűlésen, és rögtön megtudja a szomorú igazságot: bulizni csak a fiúszövetségekben lehet. „Shelby azzal a reménnyel ment egyetemre, hogy végre sem a szülei, sem a tanárai nem mondják meg neki, mit szabad és mit nem – mondja Rogen. – Erre kiderül, hogy az egyetemen is nagyon szigorú szabályok uralkodnak, és még kisebb a szabadság, mint a gimiben volt.”

Shelbynek nem sok közeli barátja volt a gimnáziumban, de az egyetemen közel kerül Beth-hez és Norához. Elhatározzák, hogy magukhoz ragadják a kezdeményezést, és a campuson kívül alakítanak lányszövetséget. A Kappa Nu roppant fontos számukra, mert nincsenek merev szabályok és szexista rituálék, ráadásul bárki csatlakozhat. Minden lány önmaga lehet és a saját szabályait követheti, nem kell semmihez engedélyt kérnie. Shelby és a Kappa Nu többi tagja számára ez a testet öltött #girlpower.

Shelby szerepét Chloe Grace Moretz kapta. „Még csak 19 éves, de sokkal bölcsebb a koránál – mondja Stoller. – Szakmai szempontból azonos szinten van Zackel, mert ő is rengeteg tapasztalatot szerzett drámákban és akciófilmekben. Maximálisan odateszi magát, s bár vígjátékot forgattunk, mindig összeszedett és fegyelmezett volt – no meg fenomenális.”

Mivel a gimnáziumban élsportoló volt, Shelby a sport megkövetelte intenzitással harcol a Kappa Nu ügyéért és elveiért. Moretz nagy örömmel bújt az erős női karakter bőrébe. „Shelby tudja, mit akar és őrült állhatatosság munkál benne – mondja a színésznő. – Küldetéstudata van, nem fél nemet mondani és nem tűri, hogy félrelökjék az útból, legyen szó nőről vagy férfiről.”

A szerep lehetővé tette Moretz számára, hogy kipróbálja magát az improvizációs vígjáték műfajában. „Ez a feladat teljesen új volt, mert főleg drámai filmekben szerepelek, amelyek egészen másfajta megközelítést kívánnak. Ezen a forgatáson azt kérték, hogy menjünk nyugodtan a saját fejünk után, nem kell stréber módjára felmondani a forgatókönyvet. Teljesen felpöröghettem, és még örültek is neki.”

Shelby a Phi Lambda alakulógyűlésén ismerkedik meg Beth-tel és Norával, és hamar kiderül, hogy egy hullámhosszon vannak. Beth nemrég fejezett be egy hosszú kapcsolatot, és az egyetemi élet kitűnő terep számára, hogy felfedezze bimbózó szexualitását. A karaktert Kiersey Clemons alakítja. „Beth igyekszik mindenkinek a kedvére tenni, miközben megpróbál rájönni, kicsoda valójában – mondja a színésznő. – Tudja, mi a különbség jó és rossz között, de minél több dolgot szeretne megtapasztalni.”

Nora szintén először él önálló életet, korábban soha nem próbálta ki a drogokat és az alkoholt. A karaktert megformáló Beanie Feldstein sem szerzett tapasztalatot ezen a téren, pedig Nora felfedezi, mire jó a rekreációs drog, méghozzá alaposan. „Teljesen őrült feladatot kaptam, miközben fogalmam sem volt a drogokról, olyannyira, hogy a forgatáson tanították meg, hogyan működik az öngyújtó” – nevet a színésznő.

Feldstein maga is nemrég érettségizett, ezért könnyen bele tudta élni magát a karakter helyzetébe, és értette, miért alakul ki szoros barátság a lányok között. „Próbálnak önmagukra találni és egymásban keresnek vigaszt.”

A Delta Pszi srácai már az egyetemi éveik végén, a felnőttkor küszöbén jártak, amikor az előző film sajnálatos eseményei megtörténtek, a Kappa Nuban tömörült csajok viszont éppen csak belépnek a nagybetűs életbe. „A lányok 18 évesek, a srácok viszont már elmúltak 22 – mondja Stoller. – Minden nemi diszkriminációt félretéve a csajok sokkal őrültebbek, mert zsenge koruknál fogva nem léptek még a társadalmi és erkölcsi fejlődés útjára. Amikor nekiállnak Macet és Kellyt szekálni, semmilyen morális megfontolás nem esik latba, szóval kész horrorfilmet forgattunk.”

„A lányok jóval megalapozottabb célokat akarnak elérni, emiatt jóval messzebbre mennek és ijesztőbb dolgokat művelnek, mint legutóbb a srácok – mondja Rogen. – Ami engem illet, sokkal jobban félek Chloë-től, Kierseytől és Beanie-től, mint Zactől, Dave-tő, Jarrodtól és Christől.” 

Rossz szomszédság 2 hamarosan a mozikban!

71 Rossz szomszédság 2  (2016)

(45) (15)

vígjáték

Mac és Kelly szeretne túladni otthonukon, azonban amikor egy lányszövetség költözik a szomszédba, vevőjük visszamondja az ajánlatot. Csakhogy az ügy egyre égetőbbé válik,... több»