Nézd meg Scorsese teljes cannes-i mesterkurzusát

Az már borítékolható, hogy Martin Scorsese legújabb filmje, a Az Ír nagy dobás lesz. A Netflixen megjelenő filmhez a rendező olyan neveket csemegézett nekünk össze, mint Robert De NiroAl PacinoJoe PesciHarvey Keitel és Anna Paquin – vagyis már a szereplőgárda is igen impozánsra sikeredett.

Ám Scorsese azért szolgált még egy-két érdekességgel a filmmel kapcsolatban legutóbb, egy másfél órás cannes-i beszélgetésen, amely a Director’s Fornight-on került sor – és amelyen főleg filmes, szakmai beszélgetések és előadások zajlanak, hogy hangulatba hozzák a műértő közönséget. Az új film a rendező elmondása szerint 140 millió dollárból készült – vagyis Scorsese eddigi legdrágább darabja, ám ami még inkább lenyűgöző adat: a filmben nagyjából 300 különálló jelenet van.

Csak összehasonlításképp (nem mintha lenne erre egy külön, kőbe vésett szabály): egy filmben átlagban nagyjából 60 különálló jelenet van, így ha szembesülünk azzal, hogy ebben a filmben úgy ötször annyi, akkor lehet egy elképzelésünk arról, milyen dimenziókba megy el ez a film. A rendező elmondása szerint ez igen megnehezítette a forgatási helyszín kiválasztását, illetve magát a forgatást is: sokat dolgozott a látószögeken, illetve azon, hogy a színészeknek se legyen kényelmentlen a munka. Igen precíz módon megtervezett jelenetekre és látványra készülhetünk tehát.

A másfél órás beszélgetés során szóba került a rendező első cannes-i látogatása is, amelyre még 1974-ben került sor, és amikor a rendező még teljes névtelenségben élvezhette a filmfesztivált, és bóklászhatott szabadon az asztalok, színészek és rendezők között. Elmesélte, hogy nem csak a fiatal, még fel nem fedezett alkotókra fókuszált, hanem a már elfelejtett, idősebb generációra is. A fesztiválra akkor az Aljas utcák kapcsán jutott el, amiről nem is remélte, hogy valaha forgalmazót talál majd neki, és amely (igaz, akkori árfolyamon), de mindössze fél millió dollárból készült.

Ha érdekel az elhangzott beszélgetés, itt megtekintheted angolul -  a fent említett témák mellett a rendező olyan technikai és szakmai részletekről is mesél, hogyan változott és fejlődött minden egyes filmmel.