TOPLISTA: Ezek a legjobb sci-fi filmek 2022-ben

A mozik, a streaming és a fizikai adathordozók korában több időbe telhet eldönteni, melyik filmet nézzük meg... Szerencsére vannak olyan oldalak, mint a Rotten Tomatoes (vaaagy a Mafab ;) ), amelyek megkönnyítik ezt a döntést. 

2022.07.06   olvasottság: 14081x   szerző: dj  

Általánosságban elmondható, hogy ez egy hihetetlenül hasznos módja annak, hogy ne csak azt mérjük fel, mi a konszenzus azzal a filmmel kapcsolatban, amit már nagyon várunk, hanem azt is, hogy mit érdemes kiszemezgetni a filmek és sorozatok egyre növekvő tengeréből. Persze fontos szem előtt tartani, hogy egy film minőségének legjobb megítélője te magad vagy. A "minednttudó" filmes oldalakat a helyes irányba való elmozduláshoz kell használni, nem pedig a művészet objektív bírájaként tekinteni rájuk. Légy te a saját kritikusod!

Ezt szem előtt tartva szűkítettük le azoknak a filmeknek a listáját, amelyek a Rotten Tomatoes szerint a 2022-es év legjobb sci-fi filmjei, a világ különböző kritikusainak átlagos értékelései alapján. Némelyikük a klasszikus értelemben vett sci-fi filmek közé tartozik, de vannak olyanok is, amelyek vitára adhatnak okot arról, hogy egyáltalán megérdemlik-e a "sci-fi" jelzőt. 

 

#10

NA Cosmic Dawn  (2022)

(1)

sci-fi | thriller

Miután gyermekkorában szemtanúja volt annak, hogy édesanyját földönkívüliek elrabolják, Aurora csatlakozik egy UFO-szektához, ám idővel szembesülnie kell egy súlyos igazsággal.

Jefferson Moneo rendező második filmje, a "Cosmic Dawn", melyben Camille Rowe játssza Aurorát, egy fiatal nőt, akit gyermekkori élménye, hogy szemtanúja volt egy UFO-rablásnak, örökre kívülállóvá tesz. Amikor rábukkan egy könyvre, amelyet egy helyi UFO-szekta titokzatos vezetője írt, Aurora csatlakozik a csoporthoz, és sokat tanul magáról, de keveset a rejtélyes vezetőjükről, Elyse-ről (Antonia Zegers). Tapasztalatai egyre közelebb viszik őt a múltjában történt igazsághoz. A "Kozmikus hajnal" egy megtévesztően alacsony költségvetésű film, melyben az erős alakítások mellett néhány igazán gyönyörű látványterv és operatőri munka is található. A Cosmic Dawn erősen támaszkodik a vintage sci-fi esztétikájára, de a műfaj modern megközelítése mégis modernnek tűnik.
#9

sci-fi | vígjáték

Gondolkodtál már azon, milyen lenne, ha kedvenc halott rocksztárodat visszahoznád az életbe? Alberta minden bizonnyal igen. Gyerekkora óta egy olyan világról álmodik, ahol a 60-as... több»

A "Vízöntő második korszaka", Staci Layne Wilson rendező sci-fi vígjátéka. A 60-as éveket idéző indie film Alberta Stevens (Christina Jacquelyn Calph) programozót követi, akit a néhai rocksztár Russell Aquarius (Michael Ursu) iránti rajongása arra késztet, hogy digitálisan újraalkossa őt. Álmai valósággá válnak, amikor programja újra életre kelti Aquarius-t, aki meg van győződve arról, hogy egyszerűen csak be van tépve, és készen áll arra, hogy újra tolja a rockot. A film a "Fandom/Phantom" című novella adaptációja, amelyet a rendező és társszerzője, Darren Smith még 2015-ben egy novellaantológiában publikált. Bár a filmnek talán nincs meg a költségvetése és az igazán nagy mozgástere, de legalább van benne egyfajta független szellem és szív, ami rengeteg tízszer nagyobb gyártási értékű filmből hiányzik.    Ez az év legjobb sci-fi filmje? Nos, tekintve, hogy a "Vízöntő második korszaka" 100 százalékos Tomatometer-értékelése mindössze hat kedvező kritikán alapul, nehéz összehasonlítani a listán szereplő néhány más filmmel, amelyek több száz kritikus értékeléséből merítenek. Nem valószínű, hogy a szélesebb közönség ilyen magasra értékelné ezt a filmet, de érdemes megnézni egy filmet, ha megragadja a figyelmünket - függetlenül attól, hogy milyen nagy vagy kicsi a projekt.
#8

66 Ultrasound  (2021)

sci-fi

Miután lerobban az autója, Glen egy pokolian furcsa éjszakát kénytelen eltölteni egy ismeretlen házaspárnál, az este folyamán pedig olyan események láncolatát indítja el, amely... több»

Az "Ultrahang", Rob Schroeder rendezői debütálása egy összetett és érdekes sci-fi thriller, kiváló szereposztással. Conor Stechschulte forgatókönyve a "Nagylelkű kebel" című grafikai regényét adaptálja, amely felkeltette Schroeder figyelmét, és megkezdte a játékfilmmé való átalakulását. Az "Ultrahang"-ban három fő cselekményszál szövődik és keresztezi egymást: Glen (Vincent Kartheiser) egy furcsa párral találkozik, miután autója egy viharos éjszakán lerobban a házuk előtt. Katie (Rainey Qualley) egy feltörekvő politikussal folytatott tiltott viszonyából eredő terhességgel küzd; Shannon tudós (Breeda Wool) megkérdőjelezi szigorúan titkos projektjének valódi természetét. Talán nem úgy tűnik, de ezek a cselekményszálak mélyen összefüggnek egymással. Bár a film nehezen tudja mindezt belepakolni a két óra alatti játékidőbe, van néhány nagyon okos fordulat. Breeda Wool, aki a közelmúltban olyan filmekben is szerepelt, mint a "Mass" és a Stephen King tévésorozatában, a "Mr. Mercedes", különösen meggyőző Shannon szerepében, aki egy erkölcsileg ellentmondásos szakember, és talán a kulcsa mindennek, ami történik - akár tetszik neki, akár nem.
#7

63 Ők  (2022)

(4) (2)

dráma | horror | sci-fi

Egy személyes tragédia után Harper úgy dönt, hogy elvonultan él egy angliai vidéki kisvárosban, azt remélve, hogy újjáépítheti az életét. A gyógyuláshoz viszont úgy tűnik... több»

Alex Garland író-rendező neve sok zsánerfilmrajongó számára ismerős, hiszen olyan filmek forgatókönyvét írta, mint a "28 nappal később", a "Napfény", a "Dredd", az "Ex Machina", az "Annihilation" és a Hulu televíziós sorozatának, a "Devs"-nek a forgatókönyvét is, amelyet ő maga rendezett. Míg Garland karrierje korai szakaszát Danny Boyle forgatókönyvírójaként töltötte, a közelmúltban számos projektje esetében a kamera mögé állt. A "Men" cselekményét a megjelenés előtt többnyire homályban tartották, de nagy vonalakban a következő: Harper (Jessie Buckley) egy fiatal nő, aki férje halála után egyedül nyaral a vidéki Angliában. Harper idilli kikapcsolódása egyre bizarrabbá és ijesztőbbé válik, amikor a helyi férfiak (akiket mind Rory Kinnear alakít) elkezdik célba venni őt. A nemi alapú erőszak érthetően érzékeny téma, és úgy tűnik, hogy (érthető módon) ez áll a Garland filmje körüli diskurzus elsődleges középpontjában. Akár élvezed végül, akár nem, mindenképpen érdemes megnézni, mi ez a nagy felhajtás ekörül a szürreális rémálom körül.
#6

63 King Car  (2021)

sci-fi

Egy taxitársaság tulajdonosának fiának rendkívüli kapcsolata van az autókkal: tud velük beszélni. Barátságot köt azzal az autóval, amely gyerekkorában megmentette egy... több»

Míg tavaly Julia Ducournau "Titane" című testhorror-mesterművét láthattuk, Pinheiro az ember és autó közötti kommunikációról szóló víziója egészen más (és sokkal kevésbé traumatizáló). Luciano Pedro Jr. játssza Unót, egy fiatalembert, akinek apja egy taxitársaságot üzemeltet. Amikor egy új törvényt fogadnak el, amely betiltja a régebbi járművek üzemeltetését, a családi vállalkozás veszélybe kerül. Szerencsére Uno tud beszélni az autókkal. A címadó "Királyautó" telepatikus kapcsolatot létesít a fiatalemberrel, és összefognak, hogy megmentsék a régebbi járműveket. A film azonban nem áll meg itt. A "King Car" a beszélő autókon túl egy mélyen érdekes és harapósan vicces szatírává válik, amely még érdekesebbé teszi az interperszonális kapcsolatok és konfliktusok hálóját. Szörnyű szégyen lenne, ha a "King Car"-t a "Titane"-hez való felszíni hasonlósága miatt nem vennénk észre, hiszen a filmnek ugyanolyan egyedi hangja és nagyszerű produkciós értéke van. A "King Car" mindenképpen megér egy próbát!  
#5

68 Dual  (2022)

(2)

sci-fi | thriller

Sarah klónoztatja magát, miután egy halálos betegséget diagnosztizálnak nála. A fiatal nőnek azonban mégis sikerül meggyógyulnia, a klónt azonban már nem tudja hatástalanítani.

Riley Stearns "Dual" című munkája Karen Gillan és Aaron Paul főszereplésével nem Stearns első fekete komédiája. A morbid szatíra már-már az író-rendező jellegzetes stílusává vált. A "Dual" azonban az első lépése a sci-fi birodalmába, és az eredmény egy gonoszul vicces és furcsa történet a klónokról és a halálos harcokról. Karen Gillan játssza Sarah-t, egy fiatal nőt, aki megtudja, hogy halálos beteg. A modern orvostudomány csodáinak hála, képes legyártatni egy azonos testet, amely mindent megtanul az életéről, és úgy folytatja helyette, mintha mi sem történt volna. Amikor azonban Sarah megmagyarázhatatlan módon pozitív diagnózist kap, élet-halál dilemma elé kerül: ki élhet tovább Sarah-ként? Szerencsétlenségére ebben a közeli jövőbeni világban a klónoknak is joguk van az élethez, és a törvény azt diktálja, hogy kettejüknek halálos párbajban kell megküzdeniük, hogy eldöntsék, ki maradjon Sarah. Ez egy valóban érdekes erkölcsi dilemma, és Stearns nem téved túlságosan a forgatókönyv komikus oldalára, hogy tönkretegye a sci-fi és az erkölcsi intrikát. Azok a jelenetek, amelyekben Sarah és a klónja interakcióba lépnek egymással, technikailag jól sikerültek és szórakoztatóak, Karen Gillan pedig (mint mindig) kiváló választás az ilyen szerepekre.
#4

71 Az Adam-projekt  (2022)

(31) (4)

akció | sci-fi

Netflix

Egy férfi visszautazik a múltba, ahol találkozik gyerekkori önmagával. A párosnak meg kell találnia édesapjukat, aki történetesen az időutazás lehetőségein kísérletezik. De... több»

Az Adam-projektben, Ryan Reynolds és Shawn Levy rendező újabb közös munkájában Reynolds játssza a címszereplő Adamot, egy pilótát a disztópikus jövőben, aki véletlenül visszautazik az időben, hogy találkozzon tizenkét éves önmagával. Ha már ott van, Adamnek meg kell próbálnia visszafordítani a kaotikus jövőt. A "The Adam Project" egy SFX-hangsúlyos akció-kaland, melyben olyan A-listás színészek szerepelnek, mint Mark Ruffalo, Jennifer Garner, Catherine Keener és Zoe Saldaña. Az elmésebb sci-fi történetek rajongói (és az idősebb nézők) ezt a filmet inkább a fiatalabbaknak találhatják megfelelőnek. Minden bizonnyal jobban hasonlít J.J. Abrams "Star Trek"-jéhez, mint a "The Next Generation"-hez. Mindezek után elmondhatjuk, hogy ez egy tökéletesen kompetens popcorn-film - pontosan az a fajta film, amihez Ryan Reynolds a megfelelő választás.
#3

dráma | sci-fi | thriller

Egy idős laoszi remete felfedezi, hogy egy közúti baleset áldozatának szelleme képes ötven évet visszautazni az időben, egészen édesanyja halálának pillanatáig. több»

Nevéhez hűen ( angolul a film a "The Long Walk" névre hallgat) hosszú utat tett meg a film a 2022-es széles körű bemutatójáig. Bár 2019-ben készült el, és fesztiválokon, köztük a 76. Velencei Nemzetközi Filmfesztiválon és a 2019-es Torontói Nemzetközi Filmfesztiválon is vetítették, csak nemrég vált a nagyközönség számára is könnyen elérhetővé. A "The Long Walk" Mattie Do laoszi-amerikai rendező és Christopher Larsen forgatókönyvíró harmadik közös munkája a 2013-as "Chanthaly" és a 2016-os "Dearest Sister" után. A sci-fi, a horror és a dráma figyelemre méltóan átgondolt és kísérteties ötvözetében egy, a közeli jövő Vientiane külvárosában élő öregembert (Yannawoutthi Chanthalungsy) egy fiatal nő (Noutnapha Soydara) szelleme kíséri, akinek tragikus halálát gyermekkorában látta. A rákban elárvult édesanyja elvesztése és az ezt követő apai elhagyatottság miatt árván maradt férfi egész életét szinte magányosan töltötte, és csak az általa elaltatott halálos beteg helyi nők szellemei kínáltak neki társaságot. Miután a fiatal nő szelleme megosztja vele az időutazás képességét, a férfi veszélyes utazásra indul, hogy helyrehozza élete tragikus kisiklásait. A film okos, érzelmileg összetett, és a különböző műfaji kötődéseket finoman, meggyőző módon használja ki. A "The Long Walk" egyes nézők számára talán túlságosan lassú lesz, de akik a sci-fi koncepciók gazdag, egyedi megközelítését keresik, bölcsen teszik, ha nem hagyják figyelmen kívül Do legújabb alkotását.
#2

82 After Yang  (2021)

(3)

dráma | sci-fi

Egy olyan világban, ahol a szülők robotokat vásárolnak élő bébiszitter gyanánt, egy apa és lánya megpróbálja megmenteni robot családtagjuk, Yang életét. több»

Az "After Yang"-ot Kogonada videóesszéista és filmrendező irányította, aki nemrég a "Pachinko" című Apple TV+ sorozat több epizódját is rendezte. A Colin Farrellt, Jodie Turner-Smith-t, Justin H. Min-t és Haley Lu Richardson-t is felvonultató "After Yang" egy családot követ, amelynek kiborg gyermeke, Yang (Min) kezd összeomlani. Ez a válság arra készteti az apát (Farrell), hogy megvizsgálja, nem lehet-e Yangot megmenteni ahelyett, hogy lecseréljék, hogy ne tegyék ki érzelmi nehézségeknek lányukat, aki hihetetlenül közel került a kiborghoz. Hogy végül hová vezet a nyomozása, azt hagyjuk, de a film a sci-fi jegyeit felhasználva az identitás, az összetartozás és a szerelem eszméit vizsgálja, és vizuálisan lenyűgöző csomagot alkot. Nincs szükség nagy költségvetésre, csicsás speciális effektekre vagy sztárszereplőkre ahhoz, hogy hatásos sci-fi filmet készítsünk. A legelgondolkodtatóbb és legkreatívabb sci-fi filmek némelyike azért olyan jó, mert kevésből is sokat hoz ki. Ezt leszámítva, ha megvannak az eszközeink ahhoz, hogy egy történetet úgy keltsünk életre, hogy a lehető legtöbbet hozzuk ki a mozi médiumából, akkor olyan gyönyörű élményeket kapunk, mint az After Yang.
#1

akció | fantasy | kaland | sci-fi | vígjáték

Mozikban

Borzalmas fenyegetés készül eltörölni az összes, létező univerzumot. Látszólag semmi remény arra, hogy bárki is megmeneküljön, de talán még nincs minden veszve. A létet... több»

Nem meglepő, hogy a listán ilyen előkelő helyet kapott a "Minden mindenhol mindenkor", a Dan Kwan és Daniel Scheinert rendezőpáros látványos második nagyjátékfilmje. Kwan és Scheinert 2016-ban debütált a "Swiss Army Man"-nel, egy őrült fekete komédiával, amelyben a hajótörést szenvedett Paul Dano összebarátkozik egy bomló holttesttel, akit Daniel Radcliffe alakít. Második munkájuk, a "Minden mindenhol mindenhol", amely a Rotten Tomatoes-on 95 százalékos tetszést aratott, újabb bizonyíték a filmesek ambiciózus elképzeléseire és energiájára. A Michelle Yeoh főszereplésével készült film egy kínai-amerikai nő multiverzális története, akinek meg kell mentenie a valóságot, és a miénkkel párhuzamos számtalan univerzumon keresztül kell utaznia, hogy legyőzzön egy mindenható entitást. A sci-fit, vígjátékot, drámát, akciót és szinte minden filmes stílust ötvöző film az év álomsikere a kritikusok és a közönség körében egyaránt. Üdítő látni, hogy egy nem franchise, nem IP film ilyen elsöprően pozitív fogadtatásban részesül, miközben a kasszáknál is sikeres. Az pedig, hogy egy sci-fi filmről van szó, még jobb!