2024.03.05 20:11 Artemisia Olvasottság: 1526x
4

Az Arrakis messiása

A Dűnét, Frank Herbert felülmúlhatatlan sci-fi klasszikusát hosszú időn keresztül megfilmesíthetetlennek tartották. Megannyi kudarcba fulladt próbálkozás után 2021-ben a Dűne mégis esélyt kapott egy, a regény monumentalitásához és zsenijéhez fogható adaptációra. A Denis Villeneuve által levezényelt első fejezet impozáns felvezetése volt a roppant Dűne-sagának, a nyitva hagyott, nyilvánvalóan a folytatásnak megalapozó filmmonstrum sorsa és valódi értéke mégis a folytatáson múlik, melyet oly gondos precizitással vezetett be, és oly veretes alapokra helyezett.

A várva várt folytatás pedig megérkezett, és túlszárnyal minden előzetes elképzelést.

Az Arrakis messiása

Igen, a Dűne második részének sikerült az, ami csak nagyon kevés folytatásnak sikerült eddig: mélyebb, komplexebb, grandiózusabb, mint az első rész. A Frank Herbert által látnoki erővel megálmodott, csillagközi királydráma víziója még soha nem elevenedett meg ennyire organikusan a vásznon. Az Arrakisért és a fűszerkereskedelem monopóliumáért folytatott hatalmi harcok, politikai erőviszonyok, intrikák, társadalmi feszültségek, vallási fanatizmus és fundamentalizmus, messianizmus, roppant szerteágazó cselekményszálak, számtalan komplikált karakter, a film mégis képes rendet teremteni, és organikus egészként működni.

A karakterábrázolás újfent mesteri: Timothée Chalamet brillírozik az Atreides-ház bukása után a végtelen sivatag népénél, a fremeneknél menedéket kereső Paul Atreides szerepében. Az ifjú herceg belső útkeresése a fremenek közé szólítja, és meg kell birkóznia a rá nehezedő súllyal, miszerint ő a fremenek által vált, a Bene Gesserit által megjövendölt messiás, Kwisatz Haderach. Paul tiszteletbeli fremenné, Muad'Dibé, sőt forradalmárrá érik, miközben a őrlődik a látomásaiban előrevetített, nyomasztó jövőkép és Chani szerelme között.

Zendaya ismét elemi erővel hozza a fremen amazont, aki csöndes lemondással személi, ahogy szerelme beteljesíti önnön végzetét.

Ezúttal sarkalatos pont a Tisztelendő Anyává előlépett Lady Jessica és Paul anya-fia kapcsolta, melybe éket ver a Bene Gesserit rend jóslata. Rebecca Ferguson az egyik legerősebb női karaktere Villeneuve univerzumának, de nem az egyetlen.

Egy másik sokrétű és kiválóan megírt női karakter is belép a történetbe, Harkonnen báró lánya, Irulan személyében, Florence Pugh rövid, de annál hatásosabb szerepében.

A másik emlékezetes új karakter pedig Feyd-Rautha Austin Butler alakításában. A pszichopata Harkonnen-sarj a nyers erőszak szinonimája is lehetne, és két rendkívül emlékezetes jelenet is fűződik a nevéhez: a Harkonnenek bolygóján, a Giedi Prime-on játszódó mészárszék, melyet a bolygó jellegzetes, feketén izzó napja monokróm-szürkén világít meg, valamint a katartikus késpárbaj Paul Atreidesszel.

Visszatér Javier Bardem Stilgarként, Stellan Skargård a félelmetes Vladimir Harkonnenként, Dave Bautista Rabbanként, epizódszerepekben pedig feltűnik Christopher Walken, Anya Taylor-Joy és Léa Seydoux is.

Az első részben komplikált karakterit nem könnyű tovább fokozni, de most sikerült.

Itt már minden a helyére kerül, a lapok leosztása végleges, és körvonalazódni kezd egy bolygóközi politikai konfliktus, mely a régen megjósolt Szent Háború szélére sodorja az univerzumot.

A zseniálisan felépített, eposzi történet mellett a másik katarzist a művészi igényű látványvilág hozza el. Minden túlzás nélkül mestermunkáról van szó, amely egy csapásra beszippant, amelyben a maratoni hosszúságú játékidő minden percében el lehet veszni, és amelybe minden mozirajongó garantáltan szerelmes lesz.

A befejezés ismét nyitott, küszöbön áll a legendás Szent Háború, melynek élére Paul Atreides kell hogy álljon immár mint Lisan al-Gaib, a fremenek által várt megváltójaként, de hogy mi lesz az Arrakis, a fremenek és végső soron az egész univerzum sorsa, az az ismételten belengetett, újabb folytatásból fog kiderülni.

Minden esetre ez az alkotás bebizonyította, hogy a Dűne világa igenis vászonképes, és, hogy nem lehetetlen egy ilyen nagy volumenű eposz minőségi adaptálása.

Egy biztos: a Dűne képében filmklasszikus született.

akció | dráma | kaland | sci-fi

Egy messzi jövőben, amikor bolygóközi királyságok között oszlik meg a hatalom, két uralkodó dinasztia ádáz harcot vív az Arrakis bolygó feletti uralomért. E világon hatalmas... több»

4