A friss Európai Filmdíjas dokumentum-animációs hibrid sikerrel helyezi bele a nézőt egy történelmi krízishelyzetbe, és még az objektivitás teljes hiánya sem árt neki.
Fontos, hogy készüljenek olyan filmek, mint a Még egy nap az élet. Egyfelől, ez a lengyel-spanyol-német-belga-magyar koprodukcióban gyártott alkotás a közelmúlt történelmének egy olyan szeletét mutatja be, mely, bármennyire is van közel hozzánk időben, kevéssé lehet ismert, hiszen például a magyar történelemkönyvek is maximum egy keretes bekezdést szentelnek neki. 1975, Angola: ebben az évben Portugália, mint gyarmatbirodalom megszűnt létezni, így polgárháború bontakozott ki a dél-afrikai országban a Szovjetunió által támogatott MPLA és az USA-barát UNITA, valamint az FNLA hívei között, mely lényegében egy új államszerkezet megalapozásáról szólt. A konfliktus a vasfüggöny ledőléséig a hidegháború fontos hadszíntere is volt egyben, ám a harcok egészen 2002-ig tartottak. és rendezők az összetűzések kezdetére kalauzolnak, és egy lengyel újságíró, a háborús tudósításai nyomán ismertté vált Ryszard Kapuściński szűrőjén keresztül vezetik be a nézőt az angolai polgárháború poklába.
A Még egy nap az élet félig dokumentumfilm, félig pedig animációs alkotás: a múltban játszódó jelenetek vannak meganimálva, ezeket pedig mesteri vágásokkal olyan doku-betétek szakítják meg, melyekben a korábban rajzolt változatban megismert szereplők mai szemmel tekintenek vissza a múltra. A főszereplő Kapuściński sajnos nem élhette meg a film gyártását, így ő végig csak rajzolt alakban van jelen, azonban a történet más fontos figurái megosztják gondolataikat a negyvennégy évvel ezelőtti eseményekről. Így például az MPLA egyik parancsnoka, Farrusco, vagy Kapuściński egyik legfontosabb segítője, Artur Queiroz is megjelenik, mindketten idős, megtört emberekként emlékeznek vissza. A Még egy nap az élet leghatásosabb jelenetei is hozzájuk kötődnek. A rendezők, miután letaglózó erejű és minőségű 3D-s animáció segítségével megmutatták például azt, ahogyan Kapuściński és Artur egy holttestekkel teli útszakaszhoz érnek, miközben délre tartanak Farruscóhoz, váratlanul átváltanak a jelen idejű, dokumentarista síkra, hogy az ominózus helyszínt újralátogató Artur reakcióit mutassák meg és hogy a néző is láthassa az egykor vérben ázó utat mai állapotában. A film így sikerrel hozza közel a háború borzalmait, miközben az animált jelenetekben képes allegóriákba, a karaktereket ért különféle ingerekből felépített montázsokba önteni azt a tehetetlenséget és döbbenetet, ami a hősökre nehezedhetett egy-egy embertelen élethelyzetben.
A Még egy nap az élet azonban, hiába félig dokumentumfilm, messze nem az objektív nézőpont megteremtésére törekszik. Az alkotók az FNLA-t és az UNITÁ-t kezdettől fogva negatívan ábrázolják, sőt, erősen démonizálják a szovjetek által támogatott MPLA ellenfeleit, talán csak egy fél mondat utal arra, hogy mindkét oldal harcosai körében voltak túlkapások a fegyveres konfliktusok során. Ez a néha zavaróvá váló elfogultság vélhetően Kapuściński politikai hovatartozásából is adódik, így aztán érdemes lehet kicsit tüzetesebben utánajárni az angolai polgárháborúnak a film megnézése után. A rendezők azonban ezt a szubjektív nézőpontot nem (kizárólag) propagandisztikus célok szolgálatába állították, inkább Kapuściński figurájának árnyalása a tét, ezáltal a Még egy nap az élet inkább működik életrajzi-, esetleg portréfilmként, semmint dokuként.
Helyén kell tehát kezelni a film elfogultságát, szubjektivitását, ez pedig lehet, hogy nem mindenki számára lesz egyszerű, azonban ez a különleges alkotás megérdemli a figyelmet és alkalmas arra, hogy a világtörténelem számunkra kevésbé ismert fejezeteibe vezessen be, még ha nem is feltétlenül szabad mindent elhinni neki.
70 Még egy nap az élet (2017)
Ryszard Kapuscinski kiváló lengyel újságíró, aki régóta van a szakmában. Az idealista férfi a vesztes ügyek és forradalmak legnagyobb híve, így 1975-ben meggyőzi főnökét,... több»
Szereplők: Miroslaw Haniszewski, Vergil J. Smith, Tomasz Zietek, Olga Bołądź, Rafal Fudalej