2019.12.08 19:21 Paulo-Varga Olvasottság: <100x
0

A filmkritikus szerelme – Seveled

Szerencsére idén év végére is befutott egy olyan magyar, nagyközönségnek szánt, mégis igényes és tisztességesen összerakott romkom, ami bátran ajánlható azoknak, akik nem ábrándultak ki teljesen a műfajból a Kölcsönlakás után.


A filmkritikus szerelme – Seveled

Bár Dobó Kata filmje is jóval több fikát kapott, mint amennyit feltétlenül érdemelt volna – különösen a megjelenése körüli két otromba és kártékony tömegfilmhez, a Pappa Piához és a Valami Amerika 3.-hoz képest volt befogadható film a Kölcsönlakás, mely szimplán butácska és esetlen volt, de legalább csak nyolc napon belül gyógyuló sérüléseket okozott – a Seveledet teljesen érthetetlenül köpik meg a kritikusok, köztük olyan szakírók is, akik bevallottan nem látták a filmet, de valamiért mérhetetlen gyűlölettel és megvetéssel nyilatkoznak róla pl. a Twitter-bejegyzések formájában. Pedig Orosz Dénes harmadik nagyjátékfilmje ismét a befogadható, korrekt minőségű romkomok sorát gyarapítja, sőt, sok tekintetben többet is vállal a 2013-as Coming Out-nál, ráadásul a giccs sem nyomja agyon.


A Seveled főhőse egy negyvenes filmkritikus, Gergő (Mészáros Bélának nagyon kijárt már egy filmfőszerep), akit imádnak a nők, ám épp, amikor komolyra fordulna a dolog, gyorsan kiábrándul belőlük, valamilyen triviális okra hivatkozva. Gergőnek Emma nevű anyukája (Básti Juli) a mindene, aki nagyon szeretné már, ha fia végre megállapodna és családot alapítana. Így amikor a mama kórházba kerül szívelégtelenséggel és talán csak napjai vannak hátra, Gergő felfogad egy „bérbarátnőt”, a várandós Sacit (Tenki Réka), akivel eljátsszák a boldog párt, a kórházban fekvő anyuka utolsó kívánságát teljesítendő.


Orosz Dénes a kissé abszurd ötletből egy meglepően koherens filmet készített, melynek sztorija sokfelé ágazik az alaphelyzetből, és amelynél a mellékszálak, például Emma magánélete vagy a szívsebész Hedvig (Rezes Judit) és az ő szívét ostromló Adonisz (Mészáros Máté) között kibontakozó szerelem is érdekesek maradnak. A Gergő által produkált tünetek, azaz, ahogy apróságok miatt – például a nő szereti a musicaleket vagy kézzel eszi a palacsintát – kiábrándul belőlük, kifejezetten hitelesek és a történet, nagyon okosan, épp arra fut ki, hogy Gergő saját magával nincs rendben, emiatt fejleszti ki ezt a védekező mechanizmust, hogy eltolja magától partnereit, akikkel többnyire mindig egy hullámhosszon vannak. Gergő nőügyeinek és a Sacival kialakított ellentmondásos érdekkapcsolat részleteinek kifejtése mellett a főszereplő karrierjének nehézségeit is tematizálja a film, mellyel a Seveled különösen aktuálissá válik: Orosz nagy hangsúlyt fektet a kulturális újságírói szcéna hanyatlásának megjelenítésére, főszereplője pedig saját bőrén érzi az ezzel járó folyamatos létbizonytalanságot, a bezárás küszöbére sodródó szerkesztőségek jelenségét. A korábban maga is filmes újságírással foglalkozó rendező érezhetően jól ismeri ezt a világot, és bár az Ónodi Eszter által játszott főszerkesztő karaktere talán túlságosan is sztereotipizált, a szerkesztőségben dolgozók, mint a pimasz és perverz megjegyzésekkel operáló Robika (Molnár Áron) vagy a menőző, minden mondatába felesleges anglicizmust csempésző hipszter, Zsolt (Dér Zsolt) figurái remekül működnek. Így a film jól egyensúlyozik a Gergő karrierjét és magánéletét megmutató szekvenciák között, ráadásul Mészáros Béla és Tenki Réka is kiváló párost alkotnak. Ugyan a főbb karakterek is a műfaj szabályaihoz hűen vaskos panelekből épülnek fel, a kivétel nélkül remek színészi alakítások képesek megtölteni őket élettel, így a közéleti jelenségekre adott reakciókkal megtámogatva a Seveled a Nyitva óta az első magyar romkom, amiről el is hisszük, hogy tényleg a mai Budapesten játszódik. A forgatókönyv is kifejezetten koherens, sokszor egy korábban jól elhelyezett apróság szolgál magyarázatul valamelyik történésre, így akár egy-egy vágókép is fontos szerephez jut.


Orosz biztos kézzel vezeti a történetet, a film a viszonylag sok szál ellenére sem csapong, nincsenek félkész narratív pillérek sem. Néhol azért jelentkeznek a műfaj gyermekbetegségei, ám a jó ritmusú vágás (Kovács Zoltán) a legtöbb jelenetet épp akkor szakítja meg, amikor elfogyna belőlük a szufla és erőltetetté válnának. A Seveled így bátran fogyasztható randifilmként és az ünnepek előtti megfeszített rohanásban is kellemes kikapcsolódást kínál. Nem ez a romkom fogja elhozni a műfaj új aranykorát a magyar filmben, de simán odatehető a jobban sikerült darabok mellé: ambiciózus próbálkozás, melynek van szíve.

68 Seveled  (2019)

romantikus | vígjáték

Az ember sokszor bármire hajlandó, hogy mosolyt csaljon beteg hozzátartozója arcára. Amikor Gergő (Mészáros Béla), a szívtipró filmkritikus látja, hogy anyja állapota egyre... több»

0