2020.01.12 14:23 Paulo-Varga Olvasottság: 182x
0

A munkahelyi zaklatás képeskönyve – Kritika a Botrány című filmről

Bár a főképp sorozatok képében ostromló konkurenciát (The Morning Show, A legharsányabb hang) illetően elég rossz időzítéssel került a mozikba az Austin Powers-trilógia, valamint a Trumbo rendezőjének új filmje, azért Jay Roach az említett sorozatokhoz, vagy épp a nagyszerű Alelnökhöz képest is tud valami újat mondani média és politika viszonyáról, illetve, és ettől lesz igazán fontos film a Botrány, a munkahelyi zaklatás jelenségét járja körül alaposan.

A Botrányban a női nézőpont dominál: Roach és forgatókönyvírója, a Nagy dobást jegyző Charles Randolph három, a Fox News-nál dolgozó médiamunkás szemszögéből mutatja be azt a toxikus közeget, melyben a férfiak – például a csatorna alapítója és egyszemélyes ura, Roger Ailes (John Lithgow) – vágytárgyakként bánhatnak a nőkkel, a zaklatás pedig olyannyira a rendszer alapeleme, hogy minden pályakezdő nő tudja, mit kell tennie az előrelépéshez, ha pedig ezzel nincsenek tisztában, akkor maga a nagyvezér adja a tudtukra egy-egy „elbeszélgetésen.”

A munkahelyi zaklatás képeskönyve – Kritika a Botrány című filmről

A Botrány egyébiránt egy szatíra, gyakran körberöhögi a maradi, pöffeszkedő, idős republikánus fehér férfiakat, nagyjából úgy, ahogyan azt az Alelnök is tette, azonban mindez a szarkasztikus-szatirikus hangnem csak egy szükséges elem az igazi hatáskeltés érdekében. A film legerősebb jelenetei ugyanis azok, amikor Roach megmutatja a zaklatást, valamint annak közvetlen előzményeit és utóhatásait.

Az ezeket a szekvenciákat felvezető szatirikus, csipkelődő hangnem váratlanul teljesen komollyá válik, a néző arcára fagy a mosoly, ahogy a Margot Robbie által alakított Kayla Pospisil (aki egyébként, akárcsak például a Csernobilban Emily Watson karaktere, nem egyetlen valós személyről lett mintázva, inkább az áldozatok szimbóluma ő, ahogyan Ulana Khomyuk az atomkatasztrófa utóhatásait vizsgáló tudósoknak állított emléket) eleget tesz a nagyfőnök kívánalmainak annak érdekében, hogy megmaradjon az állása, és előre léphessen a cégnél.

A ranglétra aljáról induló Kayla mellett két valós karakterre fókuszál még a film: az Ailes, valamint Bill O’Reilly távozását eredményező Botrányt kirobbantó Gretchen Carlsonra (Nicole Kidman), valamint a később hozzá csatlakozó Megyn Kelly-re (Charlize Theron). A három különböző korú nő eltérő formában tapasztalta a Fox News szerkesztőségének szövetébe betokosodott alá-fölérendeltségi viszonyt.

A Botrány ezáltal részletesen kimunkált tablót fest arról, milyen helyzetben vannak az ambiciózus és tehetséges női munkavállalók, nem is feltétlenül csak a Fox News szerkesztőségében, hanem a szórakoztatóipar és a művészet azon területein, ahol a mindennapok részévé vált a hatalommal való visszaélés és a kiszolgáltatott munkavállalók megalázása, testi és lelki kizsákmányolása.

A Botrány az egyébkénti erős pillanatok ellenére azonban nem lesz egy kifejezetten emlékezetes, Oscarra kalibrált film. Bár Roach egyben tudja tartani a többszörösen rétegzett narratívát, mindhárom főszereplő, valamint a Fox News-zal kapcsolatos szál is érdekes tud maradni, a kétórás játékidő a telített szüzsé ellenére mégis sokszor érződik vontatottnak, valamint a lezárás is meglepően csendes, ami nem feltétlenül probléma, ám az addig látottakból inkább egy nagy ívű katarzis látszott kirajzolódni.

A formanyelvi játékosság azonban remekül áll a filmnek: a szereplők gyakran lebontják a negyedik falat, és az olyan gegek is remekül ülnek, mint amikor például a Fox News logója felbukkan a vászon sarkán. A Botrány tehát egy fontos, minőségi filmélmény, mely ugyan nem váltja meg a műfajt, a fajsúlyos, ám jó ízléssel feldogozott téma miatt megéri tenni vele egy próbát. Lesz vitatéma a moziból kijövet, az biztos.

72 Botrány  (2019)

dráma | életrajzi

Az amerikai FOX New hírcsatorna alapítója és egykori vezetője, Roger Ailes (John Lithgow) hajdani műsorvezetője, Gretchen Carlson (Nicole Kidman) úgy döntött, eljött az ideje,... több»

0