Artemisia   2020.06.04 16:06

Homérosz találkozása Hollywooddal

A világirodalom legnagyobb klasszikusából, az Iliászból mozifilmet kreálni nagy kihívás, nem meglepő, hogy Wolfgang Petersen bicskája is beletört. Először is, teljesen kivonta a mitológiai elemeket egy mitológiai mondából. Valamennyire nyilván szükséges lett volna megkurtítani a meseszerű elemeket, hogy rendezettebb legyen a cselekmény, de egy görög regéből kizárni a természetfelettit és az isteneket, és egy romantikus maszlaggal behelyettesíteni, garantáltan minőségromlást eredményez.

A görög hősök és istenek valójában azért annyira szerethetők, mert fatálisan emberiek. Az erényeik és magasztos tetteik mellett van egy mélyen emberi arcuk, gyarlók, hibáznak, civakodnak, keresztbe tesznek egymásnak, önzők, sértődékenyek, bosszúállók... A film pedig annyira lehetetlenül megszépíti és idealizálja a karaktereket, hogy elveszítik az azonosulási pontokat, és hiteltelen, műanyagszerű hatást keltenek.

Homérosz találkozása Hollywooddal

Pl. tudjuk, hogy Thétisz istennő Szkürosz szigetén lánynak öltöztetve rejtegette Akhilleuszt a háború elől, itt viszont Akhilleusz alig várja, hogy háborúba indulhasson az örökké tartó hírnévért. Vagy úgy állítják be, mintha szűzies, eszményi szerelem fűzte volna Briszéiszhez, pedig valójában a szüroszi hercegnő, Déidaimeia már szült neki egy fiút, Neoptolemoszt, mielőtt Trójába ment, vagy, hogy Pathroklosz a tudta nélkül ölti magára a ruháját és a fegyverzetét, pedig valójában a beleegyezésével tette.

Ráadásul eltúlzott kettős mércével ábrázolja a Trójaikat nemesnek, a görögöket pedig – Akhilleusz kivételével – barbárnak és gonosznak. Pl. Paris és Helené szerelmét igaz szerelemnek mutatja, noha Helené valójában visszatért Menelaoszhoz a háború után. Vagy a Trójaiak egységesen és naivan az istenek ajándékának vélik a falovat, pedig Laokoón tiltakozott ellene, hogy a városba vigyék, és előre figyelmeztette a Trójaikat, hogy ez szemfényvesztés, csel lehet. De róla említést sem tesz a film. Sőt, ha belegondolunk a Trója háború nem Helené elrablásával, hanem Erisz almájával kezdőtt...

A színészgárda sem a legjobb. Brad Pitt alakítását szokták gyakran méltatni a Trójával kapcsolatban, de az ő Akhilleusza is erősen egydimenziós, csak a lehetetlenül vonzó, és amennyire vonzó, olyan hősies sablont játszotta el, más oldalait vagy egyáltalán nem, vagy nagyon esetlenül alakította. Orlando Bloom Parisa is nagyon mű volt, Diane Kruger pedig vizuálisan nagyon jól megmutatta, hogyan kell elképzelnünk Helenét, de semmi említésre méltó nincs az alakításában, ő is egysíkú. Az üvöltő anakronizmusról és a homéroszi nyelvezet és szókincs hiányáról pedig már nem is beszélek.

81 Trója  (2004)

dráma | történelmi

Trójában háború dúl, mert a szerelmes Parisz (Orlando Bloom) elrabolta Helené hercegnőt (Diane Kruger). A megsértett és kifosztott Meneláosz király harcba hívja Agamemnónt (... több»