2022.09.22 21:49 Artemisia Olvasottság: 1972x
6

A vágyak börtönében

A történetek mesélése egyidős az emberiséggel. A történelem előtti időkbe nyúlik vissza és minden kultúrában megtalálható a legprimitívebb törzsektől a legfejlettebb civilizációkig. George Miller történelmi korszakokon átívelő tanmeséje erotikával, hedonizmussal és némi társadalmi szatírával átszőve beszél a történetek erejéről.

A filmet egy különleges kamaradráma foglalja keretbe: Alithea (Tilda Swinton) a magányos, zárkózott narratológusnő Isztambulba utazik egy konferenciára. A helyi bazárban egy furcsa üvegcsére talál, majd szállodai szobájában mesés felfedezést tesz: az üvegcsében ugyanis egy dzsinn (Idris Elba) él bezárva évezredek óta, a szabadsága pedig Alithea 3 kívánságától függ. A nő azonban foglalkozása révén túlságosan jól ismeri a mesék és tanmesék konklúzióit ahhoz, hogy vonzó legyen számára a dzsinn ajánlata. A dzsinn elmeséli életének 3000 évét 3 történetben.

A vágyak börtönében

Miközben a film tetemes része a hotelszobában zajlik, Alithea és a dzsinn szellemes, néhol költői párbeszédeivel és monológjaival teletűzdelve, addig a dzsinn történetei időn, téren és kultúrákon átívelve mesélnek a vágyak és szenvedélyek vakító-butító mivoltáról, a szerelem függőségéről, az intrikákról, bűnös kívánságokról, gyarlóságról, fétisekről, fülledt erotikáról.

Évezredek múlnak el, királyságok buknak el, birodalmak emelkednek fel és tűnnek el, a tudomány lerombolja a mítoszokat, megváltozik a világ és a társadalmak arculata, amíg a dzsinn a palackban várakozik, egy valami azonban nem változik : az emberi természet. Éppen ezért nem meglepő Alithea kívánsága. Az ő története ugyan csendes lezárást kapott, de éppen olyan tanulságos és intenzív, mint a másik 3 történet.

Karakterei aprólékosan kidolgozott, lebilincselő figurák, akik gyakorlatilag minden jelenetben új arcukat mutatják. Tilda Swinton zseniálisan hozza a hűvös, távolságtartó tudósnőt, a magányról és az önismeretről szóló monológok filozófiai színezetet kapnak a szájában, a dzsinnel való interakciói pedig nagyszerűek. Nem marad el mögötte Idris Elba kétségekkel küzdő, zaklatott, örökké a szabadságért epekedő dzsinnje sem, aki, bár mindenki titkos kívánságait örömmel teljesíti, a saját leghőbb vágyát azonban nem tudja. Remek párost alkotnak ők ketten, közös jeleneteik egyértelműen a film csúcspontjai.

Hangulat és látvány tekintetében hibátlan alkotás, a dzsinn történeteiben egy-egy mesevilág elevenedik meg, járjunk akár Sába királynőjének fényűző udvarában, Szulejmán pompás palotájában, vagy a technikai fejlődés útjára lépett 18. században, művészi igényességű snitteket és vizuális megoldásokat láthatunk.

A Háromezer év vágyakozás az a fajta művészfilm, ami vagy nagyon untat vagy annyira magával ragad, hogy akár napokig is tudnád nézni.

dráma | fantasy | romantikus

Egy tudós története, aki tulajdonképpen elégedett az életével, miután azonban találkozik egy dzsinnel, aki három kívánságot kínál neki a szabadságáért cserébe, az élete... több»

6