2023.03.08 20:48 Interfectorem Sabnock Olvasottság: 131x
4

Jól sikerült, és ezt el is mondom!

Szerencsésnek mondhatom magam, hiszen mindig is kedveltem a horrorantológiákat, és az elmúlt években jól el is voltam látva – mint mindenki – velük. Legutóbb az A Christmas Horror Storyhoz volt szerencsém, de nem is olyan régen láttam a Tales of Halloweent, a The ABC-s of Death1-2-t, meg a V/H/S trilógiát is.

A V/H/S első és második részének alkotói most úgy döntöttek, hogy ezúttal szakítanak a tőlük idáig megszokott kézikamerás formátummal, és inkább egy „hagyományosabb” horrorantológiával kedveskednek a műfaj rajongóinak. Filmjük olyan (szerintem sikeres) történetfüzér lett, amelyben az egyes kisfilmek nem pusztán tematikailag (fő téma: a múltban elkövetett bűnök előli menekülés, az azokkal való kényszerű szembenézés, illetve maga a lerázhatatlan bűntudat) és a félelmetes helyszínüket illetően (mindegyik ugyanabban az isten háta mögötti porfészekben játszódik) kapcsolódnak össze, de a tényleges narratíva szempontjából is szorosan összefüggnek.

Jól sikerült, és ezt el is mondom!

Az első kisfilmben két talptól nyakig véres, menekülő fickó sorsát követhetjük végig, akiket titokzatos rémségek üldöznek, és akik láthatóan egy, a józan észnek teljesen ellentmondó, félelmetes városkába kerültek.

A második szegmens egy lánybanda körül forog, akik a kocsijukat ért defekt miatt kénytelenek egy rémisztő család segítségét kérni. A harmadik sztori – ez magasan a legjobb történet! – egy országúti gázolásról szól, amelynek elkövetője igyekszik mindent megtenni a baleset áldozatának ellátásáért, de olybá tűnik, mintha minden összeesküdött volna ellene. Az utolsó előtti felvonásban egy fegyverrel hadonászó férfi a saját testvérét igyekszik kimenteni ebből az elátkozott városkából, míg az utolsó kisfilm az elsővel függ össze, egyfajta zseniális keretes szerkezetet alkotva.

A Southbounddal ugyanaz a gond, mint általában minden antológiával: a részek színvonala meglehetősen egyenetlen és nagyon hullámzó.

Bár dicséretes az a David Lynchet idéző, rémálomszerű, sötét logika (logikátlanság?), ami mindegyik szegmensnek ugyanúgy sajátja; az autórádiókból szóló, komor DJ-szövegelés is nagyszerű kötőanyagként funkcionál az egyes részek között; és úgy általában a vészjósló „texasias” vagy valamilyen „délies” atmoszféra kifejezetten erős oldala az egész filmnek, mégsem mondható minden részegység ugyanolyan jónak és élvezetesnek.

A pálmát egyértelműen a harmadik felvonás, a The Accident című David Bruckner-darab viszi (Bruckner rendezte egyébként a The Signalt és a V/H/S antológia Amateur Night elnevezésű pöpec kisfilmjét is), ami zseniálisan keveri a groteszk és fekete humort a hamisítatlan és vérbő gore-ban bővelkedő, a kínzáspornó legszélső határait feszegető horrorral.

Minden szempontból kiemelkedő alkotás, egyszerre brutálisan fájdalmas, és hihetetlenül imádnivaló (persze nem mindenkinek) élmény, sajátosan gonosz humorral és mélységesen mély és fájdalmas emberi mondanivalóval. Ez a szegmens önmagában az év eddigi legerősebb horror teljesítményeinek egyike.

A többi kisfilm kapcsán azonban már nem ilyen egyértelmű a lelkesedésem. Az első történetet (The Way Out) a kissé gyengécske CGI és a sztori kurta-furcsa elvágása és vége rontja le.

A második részlet (Siren) elég klisészagú, és szerény véleményem szerint kissé erőtlen – bár az jó pont nála, hogy megcsillant benne némi furcsa, száraz humor is. A negyedik filmecske (Jailbreak) tényleg remekül indul, kicsit meglebbenti a települést övező titkok fátylát, de aztán túlfújt lufiként kipukkan, mert egyszerűen nem tud élni a lehetőségeivel.

Végül az ötödik (The Way In) eléggé kiszámítható, és persze megint csak azokat a számítógépes effekteket használja, amelyek a legnagyobb jóindulattal is csak viszonylag korrektnek és sikeresnek nevezhetőek.

Összességében a Southbound című film nem fogja gyökeresen megújítani és felpezsdíteni a filmes horrorantológia műfaját, de egy elég jól sikerült darabnak tekinthető, aminek közepes szegmensei közül toronymagasan kiemelkedik a The Accident című, igencsak figyelemreméltó részlet.

Ezt a kisfilmet mindenképpen ajánlom, de valószínűleg a többi történetben sem fogtok hatalmasat csalódni, ha vevők vagytok a David Lynch-féle, ésszerű magyarázatokkal szinte abszolút nem, inkább nyugtalanító és kissé lélekromboló rémálomszerűséggel szolgáló produkciókra.

Jó volt ez a fotelemből.

Horrorrajongók, villanyt le, hangerőt fel, és gyerünk!

74 Southbound  (2015)

fantasy | horror | thriller

A Southbound című thrillerben öt fiatal élete legnyomasztóbb rémálma válik valóra, amikor az éjszaka folyamán autójukkal egy elhagyatott sivatagi útszakaszon haladnak át...

4