2024.02.14 18:12 Artemisia Olvasottság: 501x
4

Házassági történet

Bradley Cooper már első rendezésével magasra tette a mércét: a legendás Csillag születik 4. remake-jét készítette el, méghozzá a nagy elődökhöz méltó módon. Második rendezése nem kevésbé ambiciózus: egy újabb legenda, Leonard Bernstein életét és munkásságát vitte filmre, amely projekt rendezői székére olyan nevek voltak esélyesek, mint Martin Scorsese vagy Steven Spielberg. Cooper végül nemcsak a direktori széket foglalhatta el, hanem a főszerepet is megkapta, és a forgatókönyvírásból is kivette a részét.

Az eredmény pedig monumentális, évtizedeket felölelő dráma, mely végképp nem vádolható azzal, hogy száraz adatokat, vagy papírízű Wikipédia-szócikkeket sorakoztatna fel Bernstein életrajzából és diszkográfiájából.

Házassági történet

Igen, a Maestro fő jellegzetessége, hogy egyedi hangvételt üt meg, és a hangsúlyt nem Leonard Bernsteinre mint zeneszerzőre és karmesterre, hanem Leonard Bernsteinre mint magánemberre, álmodozó fiatalra, férjre, apára, biszexualitásával küzdő férfire, majd megtört özvegyemberre helyezi.

A koncepció bár megosztó lesz, de alapjában működik: a Maestro egy hol felemelő, hol megrendítő utazás egy lenyűgöző életpályát magáénak tudható zseniális elme gondolat- és érzelemvilágába, világképébe, valamint egy álomszerűen induló és tragikusan végződő, mégis élethosszig tartó házasságba. Leonard Bernstein és Felicia Montealegre házassága a film gerince, de találóbb a szívének nevezni: 129 percben minden benne van, ami egy valódi, életen át tartó házasságot jellemezhet: nagybetűs egymásra találás, fiatalos tűz, örök egységbe kovácsolódás, családalapítás, feltétlen támogatás és áldozatok, boldog évek, majd hullámvölgyek, fokozatosan bekúszó problémák és feszültségek, elfojtott sérelmek, elhidegülés, hűtlenség és az azzal járó fájdalom és bizalmatlanság, gyereknevelési problémák, sok-sok munka és kompromisszum a család egyben tartásáért, egy tragikus betegség és egy megtört férj, aki gyöngéden és gondosan ápolja a feleségét a leírhatatlanul fájdalmas végkifejletig és a gyászos tanulság, hogy bármi történt is, Felicia volt élete szerelme.

Bradley Cooper igazán kitett magáért a főszerepben: állítólag 6 évig gyakorolta a vezénylést, hogy minél hitelesebben alakítsa a karmestert, és napi 5 órát töltött a sminkszobában, hogy minél jobban hasonlítson Bernsteinre (igen, a szetting része a híres, kisebb botrányt okozó műsor is). Emellett őszinte lelkesedéssel veti bele magát a szereplésbe, és bár néhol manírosan, de végig átéléssel alakítja a zeneszerzőt a 20-as évei közepétől kezdve egészen az aggkoráig.

Mindebben pedig kiváló társa a Felicia Montealegre-t alakító Carey Mulligan, aki legalább olyan lelkesen és átéléssel, de manír- és sallangmentesen játszik, mint Bradley Cooper. Az alakításában Felicia egyenrangú társa Leonard Bernsteinnek, és a filmnek is legalább annyira főszereplője, mint Cooper Bernsteinje.

Ketten együtt igazán dinamikus párost alkotnak, és hitelesen sikerült filmre vinniük egy emberi, hús-vér házasság örömeit és buktatóit, valamint megfesteni egy legenda körvonalait, nem hanyagolva el a nőt, aki végig mellette állt és támogatta, hogy azzá válhasson, ahogyan ma ismerjük.

64 Maestro  (2023)

dráma | életrajzi | romantikus | zenés

Leonard és Felicia bonyolult szerelmi története, attól kezdve, hogy 1946-ban egy partin megismerkedtek, két eljegyzésen, 25 évig tartó házasságon és három gyermeken keresztül. több»

4