Nem vénnek való vidék? 10 remek magyar film, amit látnod kell!

A Valami madarak közelgő bemutatója (december 14.) kapcsán az időskor filmbéli ábrázolásait igyekszünk kicsit körüljárni.

Hogyan jelenítik meg az idősebb korosztályt a magyar filmekben? Mit is értünk "idős"/"öreg" alatt? Feltétlenül az elaggott, egyre elesettebbé váló karakterek, a magányos, a szomorú, a kevéssé esztétikus, kevésbé igényes, a rosszmájú, a kissé idétlen, karikaturisztikus figurák jelentenek egyet az "időskor" megjelenítésével vagy láthatunk pozitív ábrázolásokat is?

Vajon a filmvászon, a képernyő, a filmipar nem igazán "vénnek való vidék"? Vagy az öregkort is lehet méltósággal, sokszínűen ábrázolni? És végül: hogyan jelenítik meg a magyar filmesek ezt a korosztályt? Utóbbi kérdésre a filmes listánkkal próbáltunk válaszokat kereseni. A többi kapcsán pedig néhány szempontból körbejártuk a kérdést. Lássuk, mit mondhatunk el a témáról röviden! 

A Valami madarakról

"„Dráma vessző vígjátéknak” nevezte a film műfaját Hevér Dániel rendező - a film.hu, Varga Dániel cikkében - , majd rögtön meg is magyarázta a furcsa meghatározást: “A film egy komoly társadalmi problémát dolgoz fel, őszintén beszél az idősgondozásról és az időskor feldolgozásáról, emellett azonban egy barátság története is Béla és Zoé közt[...]. A film a magányról, a barátságról és arról szól, hogyan tudja Béla és Zoé átsegíteni egymást életük egy nehéz szakaszán” – árulta el Hevér.

Bár majdnem hatvan év a korkülönbség, mégis szoros szövetség alakul ki köztük, ami a problémáik legyőzésében is segítheti őket. - áll a fentebb hivatkozott cikkben.

Hogyan határozzuk meg, hogy ki "öreg/idős"?

"Az ENSZ legtöbbször használt csoportosítása szerint a felnőttkor 15–59 éves korig tart, majd az öregkorúak alatt a 60 éveseket és idősebbeket értjük. Az Európai Unió és az Európa Tanács általában a 65 éves kornál húzza meg az időskor alsó határát, hiszen a legfejlettebb országokban a hivatalos nyugdíjkorhatár jelenleg 65 év körül van." - áll a KSH oldalán a jelenleg érvényes meghatározás.

Időskor és az ageizmus jelensége

"Az ageizmus az idős emberekkel szembeni negatív előítélet és hátrányos megkülönböztetés, ami pusztán azon a tényen alapul, hogy ezek az emberek öregek. A fogalmat Robert Neil Butler amerikai gerontológus és pszichiáter használta elsőként 1969‑ben, a bőrszín alapján történő rasszista és a nemi hovatartozás alapján történő szexista kirekesztés mintájára." - olvashatjuk a lexiq.hu oldalán a rövid definíciót.

"A legtöbb ageista megkülönböztetés az időseket éri, jellemzően olyan előítéletek alapján, hogy ők már semmire sem jók, túl lassúak, a tudásuk elavult, nézeteik maradiak, nem elég nyitottak az újdonságokra, nem tudnak lépést tartani a technológiai fejlődéssel stb."

Időskor és esztétikum

Kiemelendő elem még az esztétikum és az időskor látszólagos összeférhetetlensége. Az idősebb korosztályokat kevésbé ábrázolják esztétikusnak, szexuálisan vonzónak. Szerencsére számos szakirodalom foglalkozik ezzel a témával, az egyik közérthetően és a témát alaposan körüljáró, de mégis elég röviden (mindössze 8 oldalas) megfogalmazott anyag Boga Bálint: Az esztétikum szerepe az „aktív öregedés”-ben című írása.

Az írás 8 pont mentén tárgyalja az esztétikum/szépség és az időskor kapcsolatát. A pontok közt megtaláljuk az "időskor ábrázolása a művészetekben"-t is.

Boga így ír a társadalmi közmegegyezés szerint elvárt esztétikumról: "Minden történelmi korszakban a teljesen kifejlett, de fiatal, egészséges test az esztétikai kiindulópont, a szépség teljes értékű megvalósítója. Korunkban, annak ellenére, hogy a társadalom átlagéletkora jelentősen emelkedett, a fiatal test a kívánatos, minden más elutasított."

"Az öregség testi jeleit gyakran a fiatalok visszataszítóként élik meg, ez az ageizmus esztétikai variánsa (Sabik 2015). Ennek ellenére az idős testben, főleg az arcban a tapasztalat többletének kifejeződése esztétikai vonzalmat is kivált (Szerdahelyi 1974:178-181). Ahogy a kínai mondás tartja, a fiatal szépségét az ember rögtön látja, az idős szépségét meg kell tanulni meglátni."

Miért félünk az idősektől?

Félünk tőlük? Elutasítjuk őket? Megpróbáljuk valahogyan megfiatalítani? Igaz lenne ezek közül bármi is? 

Az öregedéshez való hozzáállásunkat időről-időre érdemes lehet megfigyelnünk. Ahogyan a mindsetpszichologia.hu oldalán áll, az öregséggel mindenképp összefügg a közeledő halál, az elmúlás képe, rémülete is: "Senki sem szívesen éli át a sebezhetőséget, és minden pillanatban létünk fenntartására törekszünk." 

Minél tovább maradhatunk - valami módon - fiatalok, annál tovább hihetjük legalábbis, hogy a saját halálunk még messze van. A cikk Irvin D. Yalom, egzisztencialista pszichológus munkásságát is idézi, aki sokat foglalkozik az egészséges haláltudattal:

"Nincs előle menekvés, szorongásaink alapja. Konfliktus feszül a létfenntartás vágya és a halál tudata között. A haláltól való félelem miatt legtöbbször védekező mechanizmusokat hozunk létre. Ezek egyike a tagadás. A gyerekek szokásos reakciója például annak megélése, hogy ők nem fognak meghalni: „Én nem fogok meghalni. Akkor halsz meg, ha öreg vagy.” Az idézetből is kiviláglik, miért nehéz az odafordulás az öregekhez."

Az időskor, mint másság

"Egy fiatalnak, aki teljesen más élethelyzetben van, majd kicsattan az energiától, nehéz megérteni a megfontoltságot, a meglassulást, a gyengeséget. A másság könnyen félreértelmezéshez és távolításhoz vezethet."

Ahogyan igaz ez minden, a társadalmi közmegegyezés alapján "másnak" minősített létformára is. A másságtól való félelmünk pedig egy ősközösségi viselkedési maradványban gyökerezik: amelyik törzs más, attól félni kell, mert az elpuszításunkra törhet. Ilyen egyszerű, a kollektív tudattalanba beépült minták működtetik a mai napig is a mindenkori "más"-ként meghatározottól való félelmet. Ilyen "másság" az időskor, az öregség is a fiatalság idealizálásának korában.

"A halál tudatosulása új perspektívát nyit az egyén életében," - folytatódik Peller Nóra cikke - "megváltoztathatja és elmélyítheti személyes fejlődését. Határátlépés, mely énünk olyan részeire is rávilágíthat, amit addig nem tapasztaltunk meg önmagunkból. Az öregedés elkerülése lehetetlen, de felkészülni rá lehetőség."

*

Lássuk tehát, milyen módon segíthet felkészülni a következő néhány magyar alkotás az öregségre. A bennük ábrázolt idős karakterek hogyan reprezentálják az időskort? Te tudsz valamelyikükhöz kapcsolódni vagy tudsz olyan példát az időskor ábrázolására, ami szerinted egészséges és előremutató?

#10

82 Valami madarak  (2023)

(9) (5)

dráma | vígjáték

Mozikban | Netflix | Telekom TVGO | Cinego

Béla egy makacs idős férfi, aki magányosan él, és erősen idegenkedik a változásoktól. Amikor fia egy kisebb baleset után idősek otthonába helyezi, Béla úgy érzékeli, mintha... több»

A Valami madarak egy szomorú látlelet, ugyanakkor felhívás is egyben. Az idősekhez való kapcsolódás egyfajta komoly, önismereti lépés, a halálszorongásunk feloldásához vezető út lehet, valamint a jelenkorban komoly problémaként jelentkező elidegenedés kezelésének - legalább egyik - hatékony megoldásaként is működhet. Szacsvay László és Kizlinger Lilla pedig megérintő, könnyen átélhető módon játszák el nekünk ezt a történetet.
#9

76 Testről és Lélekről  (2017)

(42) (18)

dráma | fantasy | misztikus | romantikus

Filmio

Mi lenne, ha egy nap találkoznál valakivel, aki éjjelente ugyanazt álmodja, mint te? Vagy pontosabban: kiderülne, hogy már régóta ugyanabban a világban találkoztok éjszakánként.... több»

Morcsányi Géza félszeg, esetlenségében is szerethető karaktere mélyen megindító, mint a film idős, talán utoljára szerelmes főszereplője. Enyedi Ildikó szépen ábrázolja az időskori szexualitást, az időskori szerelmet és a vonzódás alakzatait, amelyeket túl kevésszer látunk ábrázolva filmen.
#8

86 Indul a bakterház  (1980)

(115) (7)

vígjáték

Nehéz az élet a tanyavilágban. Regős Bendegúz, az égetni valóan rossz csemete sokat tudna róla mesélni. Gyerekkorában sokféle dolgot tartottak felőle: hogy csodagyerek, meg, hogy... több»

Horváth Teri, A Banya szerepében egy olyan toposzt jelenít meg, amit minden lakótelepi gyerek és minden falusi ismer: a rosszindulatú, megkeseredett öregasszony a szomszédból, a falu boszorkánya figura, aki valahogy, mintha mindig is pontosan ilyen lett volna: öregen és makacsul gonoszként született. Tipikus árukapcsolás ez az öregség, a csúnyaság és a gonoszság közt. Aki öreg, az nem lehet szép, aki nem szép, az kevéssé lehet jó. Sokszor találkozhatunk filmekben ezzel az ábrázolással is.
#7

61 Megy a gőzös  (2007)

(11)

vígjáték

Óriási régészeti leletre bukkantak Magyarországon! Megtalálták a Barcikai Ősanyát, aki erőt adhat a nehéz helyzetben a csüggedt népnek. Gyorsan vonatra rakják az értékes... több»

Ebben a vígjátékban szinte minden idős figura karikatúra, ami itt a műfajt és a szándékot tekintve helyénvalónak, de legalábbis elfogadhatónak tűnik.
#6

vígjáték

Filmio

Tibor nyara nem éppen úgy alakul, ahogy szerette volna. Megbuktatják töriből, ezért a horvátországi bulizós, csajozós nyaralás elmarad, helyette jön Balatonfüred, a Flamingó... több»

Molnár Piroska, mint a naiv, hóbortos, kedves, szinte már-már #jótündérkeresztanya idős asszony (akit a színésznő idősebb korában szinte mindig játszik), felejthetetlen pillanatokat nyújt abban a bizonyos "telefonos" jelenetben. Az időskort itt is - ahogyan a magyar filmekben sokszor - karikaturisztikusan mutatják be.
#5

57 Vaxerelem  (2007)

(2) (2)

dráma | romantikus

Netflix | Filmio

Ekkor megszakította minden fontos kapcsolatát: Bettivel, legjobb barátnőjével és Gerivel, Dávid öccsével sem találkozott azóta. Geri szerette Lorát, de nem akart, vagy nem mert a... több»

Lukáts Andor, mint a magányos, kedvenc fiát elveszített, keserű apa, gyomorszorító jelenlétet ad a filmhez. Mind ismerünk történeteket ilyen szülőkről. Csak szurkolni tudunk Gerinek, hogy kibírja mellette. Itt egy realista, nagyon szomorú időskori tablót láthatunk, manírok, karikatúra nélkül.
#4

76 Együtt kezdtük  (2022)

(21) (6)

dráma | romantikus | vígjáték

Netflix | Filmio

Előbb vagy utóbb mindenkit utolér a múlt, hogy azután csakugyan mérlegre tegye azokat a döntéseket, amelyeket még kamaszkorában hozott. Bármennyire különösen hangzik is, az... több»

Mucsi Zoltán, mint a lekezelő Jani bá, a szintén ismerős, archetipikus "edző bá", aki mindig kicsit (vagy nagyon) fentről lefelé beszél és bár az erőszakalapú hierarchiákban szocializálódott fiatalok némelyike képes felnézni ezekre az alakokra, azért a legtöbben tudják, hogy inkább szánalomra, mint tiszteletre méltóak. Mucsi pedig, mint mindig, remekül ragadja meg ezt a karaktert.
#3

77 Az unoka  (2022)

(21) (4)

akció | dráma | thriller

Netflix | Filmio

A történet főhőse Rudi, egy átlagos, jólelkű irodista srác, akinek a nagyapja egy szívtelen csalás áldozatává válik. Rudit nem hagyja nyugodni az igazságérzete, és úgy... több»

Jordán Tamás jutalomjátéka ez a film, amiben az igazi nagy hősök a megrabolt nyugdíjasok, akik saját kezükbe veszik az irányítást. Az idős embereket itt aktív - bár kissé karikaturisztikus - karakterekként ábrázolják, kilépve a szokásos sémákból.
#2

68 Seveled  (2019)

(20) (5)

romantikus | vígjáték

HBO Max | Filmio

Az ember sokszor bármire hajlandó, hogy mosolyt csaljon beteg hozzátartozója arcára. Amikor Gergő (Mészáros Béla), a szívtipró filmkritikus látja, hogy anyja állapota egyre... több»

Básti Juli, mint az unokamániás idős hölgy szintén egy szomorúan ismerős alakot kelt életre: azt a szülőt, aki nem veszi észre, mennyire nyomasztja gyerekét az unoka iránti vágyával.
#1

73 Swing  (2014)

(19) (5)

dráma | romantikus | vígjáték | zenés

Filmio | HBO Max | TV-ben (TV2, csütörtök 01:33)

Egy véletlen folytán három különböző korú nőt sodor egymás mellé a sors. Egy dizőz szárnyai alatt megalapítják a Swing Angels nevű hakniformációt. Egy transzvesztita... több»

Csákányi Eszter, mint az idősödő dizőz a Swing című filmben minden 40-50-es nő félelemét testesíti meg leginkább. Aki ebben az alkotásban, mint idősebb női karakter, inkább említésre méltó, az a mindig csodálatos és méltóságteljes Törőcsik Mari, aki ráncaival és időskori törékenységével együtt is valami olyan kortalan feminin erőt sugároz mindig, amihez érdemes megkeresnünk a kapcsolatot magunkban.