A Netflix Cloverfield-meglepetését szétkapták a kritikusok

A Netflix a nézők és a filmipar legnagyobb meglepetésére a vasárnapi Superbowl alatt hozta a tudomásukra egy filmelőzetessel, hogy a J.J. Abrams által producerelt Cloverfield-franchise új részt kapott, a The Cloverfield Paradoxot - és közvetleül a Superbowl után lesz a premiere a Netflixen.

Jó néhány filmkritikus vette is a fáradtságot, hogy fennmaradjon, és megnézze a szokatlan módon bejelentett filmpreimert, de az első kritikák a keserű csalódottságról szólnak. Sőt - néhányan azt is megemlítették, hogy nem véletlenül került fel a film rögtön a Netflixre, és hagyták ki a mozis vetítést, mert abból bizonnyal nagyon csúnya bukás lett volna.

Az űrállomáson játszódó thrillert Julius Onah rendezte, szereplői pedig többek között Daniel BrühlJohn KrasinskiDavid OyelowoZhang ZiyiGugu Mbatha-RawChris O'Dowd és Elizabeth Debicki - a RottenTomatoes-on pedig jelenleg 17 százalékon áll.

A Paramount eredetileg 2012-re tervezte a részt, The God Particle címmel, 5 és 10 millió dollár között mozgó költségvetéssel. A történet szerint egy csapat űrhajós egy űrállomáson ragad, miután egy Hadron-ütköztetőnek köszönhetően az egy egész Föld eltűnik.

Oren Uziel forgatókönyvíró 2017-ben nyilatkozta a Collider-nek, hogy a történet még a 10 Cloverfield Lane előtt született, és már nem tudja ponttosan megmondani, mikor lett belőle Cloverfield-film - de manapság igen nehéz bármilyen új filmet eladni (különösen sci-fit), és ha ez a történet passzol a Cloverfield-világba, akkor passzoljon, mert az csak jót tesz neki.

A film konkrét premierdátumának kitűzése előtt már keringtek pletykák arról, hogy a Netflixet érdekelné a film terjesztése - ám arra valóban nagyon kevesen számítottak, hogy ilyen sebtében és hirtelenül dobják majd a filmet a nézők elé.

A last-minute marketing felpezsített az internetet, ám jó pár kritikus szerint csak azért történt ez így, hogy izgalomba hozzák a közönséget egy nem túl jó film miatt.

A kritikák nem igazán finomkodnak:

Tulajdonképpen teljesen mindegy, hogy a The Cloverfield Paradox egy jó film vagy sem, a Netflixnek köszönhetően azonnal megváltoztatja a filmipar játékszabályait.  (Barry Hertz, The Globe and  Mail)

A Netflix nem csak kipolírozta ezt a rakás szemetet - még ezüsttálcán is kínálta, és mindenki rohant, hogy beletúrjon. Van abban valami borzongatóan izgalmas, ha te érsz oda először, de amikor végeztél, akkor is csak egy rakás szemetet kaptál. (Sam Adams, Slate)

Néhány pillanatig azt hinni, hogy a The Cloverfiel Lane ugyanazt hozza, mint a Lost: a történetnek nincs túl nagy jelentőssége, mert a hangsúly a szereplők karakterein és az érzelmi változásaikon van. Azzal a különbséggel, hogy ez ennek a filmnek nem sikerült (Forbes)

A The Cloverfield Paradox lagymatag, kiszámítható és teljesen érdektelen sci-fi, ahol béna karakterek béna dolgokat csinálnak és rossz dolgok történnek, mert a forgatkönyv ezt kívánja. A film nem különösebben mély, érdekes vagy ijesztő - viszont jó színészek játszanak benne. (Collider)

A kritikusokkal szemben a nézők nem ennyire kegyetlenek, és szemben a kritikusok 17 százalékos értékelésével, a nézői 59-en áll a RottenTomatoes-on. A Netflixnek pedig talán nem is számít igazán, ha a kritikusok lehúzzák a terméküket - ahogy történt ez a Bright című filmmel is. "A kritikusok fontos részei az alkotási folyamatnak, de nem nagyon tudnak mit kezdeni egy film piaci szempontjaival" - nyilatkozta Ted Sarandos. "Ha a nézők nézik a filmet és még tetszik is nekik, az a siker. "