A disztópikus szériák egy ideje nagyon mennek, talán megkockáztathatjuk, hogy igazából az ezredforduló és a Mátrix óta nem telik el úgy jelentős mozis év, hogy ne jönne ki legalább egy igazán figyelemreméltó darab.
Akik pedig ezeknek a gyártásában élen járnak, azok - szintén nem túlzás kijelenteni - az ázsiai alkotók, akik olyan sorozatokat adtak utóbb a filmrajongók közösségének, mint a Nyerd meg az életed (A sorozat címe az ojingeo („tintahal”) koreai gyermekjátékból származik), ami az alkotó, Dong-hyuk Hwang saját gazdasági küzdelmei, valamint a dél-koreai osztálykülönbségek és a kapitalizmus alapján készült. Hwang 2009-ben írta meg a történetet, de nem talált olyan produkciós céget, amely finanszírozta volna az ötletet, mígnem a Netflix 2019 körül érdeklődött iránta, a külföldi programkínálatának bővítésére irányuló törekvés részeként, a többi pedig már történelem.
Mai listánkban bemutatunk néhány kortárs alkotást, melyeket érdemes lehet csekkolnod, ha szívesen merülsz el ezekben az elgondolkodtató és a modern világ kihívásaira, s nem feltétlen előremutató trendjeire reflektáló történetekben, legyen szó a digitalizáció hátulütőiről, a legkülönbözőbb szépség trendekről vagy épp a gamer kultúra visszásságairól.
Válogassatok listánkból, és ne feledjétek, ha van előfizetésetek a Netflixre, akkor a mafab adatlapon elhelyezett streaming ikonra kattintva már indíthatjátok is a lejátszást! További friss hírekért és ajánlókért csak görgessetek lejjebb!
A Fekete tükör egy antológia sorozat, vagyis a részek nem függenek szorosan össze. Az alkotók az élet és a technológia sötét oldalát igyekeznek bemutatni. több»
Charlie Brooker antológiája értelemszerűen fel kell kerüljön a listára. A legtöbb epizód a sci-fi technológiát tartalmazó, közeli jövő disztópiáiban játszódik - ez a spekulatív fikció egy fajtája. A sorozatot a The Twilight Zone ihlette, és a technológia és a média témáit használja fel a kortárs társadalmi kérdések kommentálására. A legtöbb epizódot Brooker írja, és Annabel Jones executive producer is részt vesz benne. A sorozat eddig 7 szériában 33 epizódot és egy különkiadást tartalmaz, emellett a Black Mirror: Bandersnatch (2018) című filmet. A Black Mirror/Fekete tükör egyes kritikusok szerint a 2010-es évek egyik legjobb tévésorozata, míg mások a sorozat sablonos erkölcsi témáit nyilvánvalónak találták, vagy a minőség romlására hivatkoztak. A műsor egymás után háromszor nyerte el a Primetime Emmy-díjat a Kiváló televíziós film kategóriában a „San Junipero”, a „USS Callister” és a Bandersnatch című filmekért.
Hét év telt el azóta, hogy a világ egy hatalmas gleccserré változott. A természeti katasztrófák sorozatát átvészelő kisebb tömeg a Snowpiercer nevű vonaton húzta meg magát,... több»
Az amerikai poszt-apokaliptikus disztópikus thriller alapja egyrészt a Bong Joon-ho által rendezett 2013-as azonos című film, másrészt Jacques Lob, Benjamin Legrand és Jean-Marc Rochette 1982-es Le Transperceneige című francia képregénye, amelyből a film is készült. A sorozat a Snowpiercer utasait követi, egy gigantikus, örökké mozgó vonatot, amely a Föld körül keringve szállítja az emberiség maradványait hét évvel azután, hogy a világ fagyott pusztasággá változik. A sorozat az osztályharcot, a társadalmi igazságtalanságot és a túlélés politikáját feszegeti. Jennifer Connelly és Daveed Diggs mellett olyan nevek bukkantak fel benne, mint Sean Bean a második évadban, Chelsea Harris és Archie Panjabi a harmadik évadban, Clark Gregg és Michael Aronov pedig a negyedik évadban.
Emberek jóslatokat hallgatnak végig, amelyek megjövendölik, mikor halnak meg pontosan. Amikor ez a pillanat eljön, megjelenik előttük egy halálangyal, és végez velük. több»
A dél-koreai természetfeletti, sötét fantasy thrillert Yeon Sang-ho írta és rendezte Choi Gyu-seokkal, az azonos című webtoon alapján. Az akkor még jövőbeli 2022-es évben játszódik, amikor természetfeletti lények hirtelen a semmiből felbukkannak, hogy az embereket a pokolra kárhoztassák. A széria első évadát először a 2021-es Torontói Nemzetközi Filmfesztiválon mutatták be a „TV-sorozatok főműsoridős programjában” 2021. szeptember 9-én, és ez lett az első koreai dráma, amely eljutott a fesztiválra. A Netflixen 2021. november 19-én jelent meg, és másnap a világ legnézettebb Netflix-sorozatává vált, megelőzve a két hónappal korábban Szingapúrban megjelent Nyerd meg az életedet.
Egy olyan világban, ahol az emberek vérengző szörnyetegekké válnak, egy kamaszfiú és szomszédai a túlélés zálogaként megpróbálják megőrizni az emberségüket. több»
A 2020-as dél-koreai apokaliptikus horror Song Kang, Lee Jin-wook és Lee Si-young főszereplésével készült. A sorozat Kim Carnby és Hwang Young-chan azonos című Naver webtoonján alapul, amely több mint 2,1 milliárd nettó megtekintést regisztrált. Lee Eung-bok rendező „nagyjából” ismerte a sorozat alapjául szolgáló Line Webtoon befejezését a webtoon 2020 júliusában bekövetkező fináléja előtt, bár úgy döntött, hogy „egy kicsit eltér a webtoontól, mert különböző platformokon vetítik. Végül az élőszereplős adaptáció drámaian eltér az eredetitől. Minden egyes epizód 3 milliárdba wonba került.
Arisu, Karube és Segawa unják jelenlegi életüket, mindannyian több izgalomra vágynak. A tűzijáték ünnepén teljesül a kívánságuk, egy párhuzamos világban találják magukat,... több»
A japán sci-fi thriller dráma Haro Aso azonos című mangája alapján készült. A főszerepekben Kento Yamazaki és Tao Tsuchiya szövetségeseket alakít, akik Tokió egy üres, párhuzamos változatában rekedtek, és arra kényszerülnek, hogy veszélyes, szadista játékok szereplői legyenek. Az egyes játékok típusát és nehézségét francia lakosztályok alapján készült játékkártyák jelképezik, és a játékokkal meghosszabbítják a „vízumukat”, amely ha lejár, a játékosok kivégzését eredményezi az égből kilőtt lézerekkel.