2023.10.13 12:50 Jerico Olvasottság: 101x
1

Az utóbbi évek egyik leginkább elgondolkodtató filmje

A film története szerint 1962-ben járunk, amikor az USA déli államaiban még igencsak jellemző a színes bőrű lakosság megkülönböztetése, és a fajgyűlölet is sajnos mindennapos. Ebbe a közegbe indul el turnézni északról az afroamerikai Don Shirley (Mahershala Ali) zongorazseni egy fehér sofőrrel, Hantás Tonyval (Viggo Mortensen). Az olasz felmenőkkel (és maffiakapcsolatokkal) rendelkező utazótárs nemcsak sofőr, hanem testőr is az úton. A film egyik vetülete kettejük kapcsolatát mutatja be, azt a folyamatot, melynek során az előítéletes olasz sofőr fokozatosan tisztelni kezdi Dont, és ráébred arra is, hogy a délen szinte tapintható rasszizmus mennyire értelmetlen dolog.

A turné során különböző nyilvános helyeken, éttermekben lép fel Don, mindenhol zongoraműveket előadva. A megtörtént eseményekre épülő, Peter Farrelly rendezte 130 perces dráma három Oscart is bezsebelt a 2019-es Oscar-gálán, mégpedig a legjobb film, a legjobb eredeti forgatókönyv és a legjobb mellékszereplő kategóriájában. Utóbbit Mahershala Ali kapta tökéletesen megérdemelten. (Egyébként 2019-ben a legjobb férfi főszereplő díját Rami Malek halászta el, mégpedig a Queen-filmben [Bohém rapszódia] nyújtott alakításával.) A Zöld könyv egy különleges film, mely sajátos érzékkel tapint rá a 60-as évek Amerikájának hangulatára és a déli államok rasszizmusának képtelenségeire.

Az utóbbi évek egyik leginkább elgondolkodtató filmje

Az egyik képtelenséget az a jelenet mutatja meg, melyben a zongoraművésznek nem engedik meg, hogy azt a mellékhelyiséget használja, melybe fehér bőrű hallgatósága jár. A cím, vagyis a Zöld könyv arra a valóban létező nyilvántartásra utal, mely a 60-as években listázta a délen lévő hoteleket, éttermeket, melyekben gond nélkül megszállhatott vagy ékezhetett egy északról érkező afroamerikai. Akkor is, ha történetesen doktorátussal bírt és zongoraművészként járta az országot (mint a filmbeli történetben Don Shirley). A Zöld könyv második vetülete a rasszizmus mibenlétét boncolgatja, azt az érthetetlen gondolkodásmódot, mely minden felül tud írni, még a józan észt is. Ami a színészi teljesítményeket illeti: természetesen Mahershala Alitól kapjuk a film egyik legnagyobb alakítását, de nem marad el tőle Viggo Mortensen sem. A film utolsó negyede is zseniális: a két férfi együtt dönt arról, hogy otthagyják az utolsó fellépőhelyüket, mert még a pénz sem indokolhatja, hogy elviseljék az értelmetlen megaláztatást (ami Dont éri folyton a bőrszíne miatt). A legvégén, Tony saját házába invitálja Dont, amivel teljessé válik kettejük között a barátság. A történet azt példázza, hogy igenis léteznek történetek, melyekben megváltozhatnak emberek, és beláthatják a fajgyűlölet ostobaságát. Ez a tanulság a film legfőbb értéke, melyre hatalmas szükség van a mai világban. Örülök, hogy három kategóriában is kitüntették a filmet, mert ezzel az általa képviselt eszme is kicsit reflektorfényt kaphatott. Az értékelésem nem is lehet kevesebb 100%-nál, mindenkinek ajánlom, főleg, ha nyitott tud maradni a témára, és képes észrevenni a történetben rejlő üzeneteket.

dráma | életrajzi | road movie | vígjáték | zenés

Tony Lip nem egy bonyolult fickó, aki szereti inkább az öklével elsimítani a konfliktusokat. Amikor egy kis mellékes melót ajánlanak neki, örömmel elvállalja. Ám a feladatról... több»

1