A film egy megözvegyült anya, Jeanne Dielman mindennapjait mutatja be három napon keresztül, kiemelve a főzéssel, takarítással, gyermekneveléssel és ügyintézéssel járó elfoglaltságait. Jeanne, akinek a nevét csak a cím és egy betű árulja el, abból él, hogy minden délután más-más ügyféllel… Több
A film egy megözvegyült anya, Jeanne Dielman mindennapjait mutatja be három napon keresztül, kiemelve a főzéssel, takarítással, gyermekneveléssel és ügyintézéssel járó elfoglaltságait. Jeanne, akinek a nevét csak a cím és egy betű árulja el, abból él, hogy minden délután más-más ügyféllel találkozik a lakásában, mielőtt a fia hazatér az iskolából. Jeanne számára a szexmunka a mindennapok szerves részét képezi.
A második napon Jeanne aprólékos rutinja az ügyfél látogatása után kezd felborulni. Vacsorakészítés közben túlfőzi a krumplit, céltalanul bolyong a lakásban a fazékkal a kezében, elfelejti letakarni a pénzét tartalmazó porcelánedényt, égve hagyja a villanyt az egyik szobában, elfelejti a gombot a köntösén, és elejti a frissen mosott kanalat. Ezek a szokatlan viselkedésformák egészen a harmadik napig tartanak, amikor is megérkezik az ügyfele. Találkozásuk után Jeanne felöltözik, leszúrja a férfit egy ollóval, majd nyugodtan leül az ebédlőasztalhoz.
A Jeanne Dielman, 1080 Brüsszel, Kereskedő utca 23. I-II. máig mesterműnek és a feminista filmművészet úttörő alkotásának számít. Az 1975-ös cannes-i bemutatót követően Louis Marcorelles kritikus „a filmtörténet első női remekművének” nevezte. A Brit Filmintézet 2022-es szavazásán a valaha készült legjobb filmnek választották.
(
csd)
A film, egy három és fél órás karaktertanulmány egy egyedülálló asszonyról, aki áruba bocsátja a testét, hogy fenntartsa magát.
(
Bogi87)