2019.03.19 22:55 Filmdoki Olvasottság: 564x
0

Mindenki egyért

Spielberghez általában a kalandos, kissé szentimentális és szerethető filmeket lehet kapcsolni. Olykor-olykor azonban előáll egy húsbavágó darabbal, mint amilyen a Ryan közlegény megmentése is, melyet azóta is az egyik legjobbként tartanak számon a műfajon belül. Erényei természetesen elvitathatatlanok, azonban a nyolc férfi mentőakciója talán mégsem annyira zseniális, mint ahogyan emlegetni szokás.

A történetet valós események ihlették. Az elit alakulat című könyvben is említenek egy esetet, amikor az egyik katonát kivonják a frontról, mivel fivérei elestek a harcokban. Spielberg természetesen kiszínezte kicsit ezt az érdekes helyzetet, és persze nyakon öntötte jó adag drámával, illetve némi pátosszal. Technikai szempontból a mozi kifogástalan, ennek méltatásába nem is mennék bele; aki látta a filmet, az tudja, mennyire tökéletesen idéződik meg a második világégés nyugati frontjának hangulata. Aztán ott van a kőkemény naturalizmus, mely már korábban is megjelent más háborús mozikban, azonban, amit Spielberg elénk tár normandiai partraszállás címszó alatt, az mind a mai napig sokkoló. És sajnos ez az első jó fél óra annyira erős, hogy úgy érzem, a film ezek után nem képes tartani ezt a szintet. Persze, érdekesek a karakterek, betekintést nyerhetünk abba, miként élik meg a háborút, valamint az akciókra sem lehet panasz. A végső csata is kellőképp látványos. Mégis, a film sokszor erősen súrolja a giccs határát – mely Spielbergtől nem meglepő –, és némi amerikai melldöngetés sem maradhat el. Amit pedig végképp rossz húzásnak tartok, az a német katonák ábrázolása. Az elfogott német ugyanis egy gerinctelen féregnek van beállítva. Meghunyászkodik, könyörög az életéért, majd persze a film végén visszatér és rezzenéstelen arccal öli meg a századost, hogy aztán Uphamtől újra kegyelmet várjon. Adott lett volna a lehetőség, hogy árnyalják a két oldalt, Spielberg viszont a tipikus megoldást választotta.

Mindenki egyért

Persze a Ryan közlegény szépen mesél a bajtársiasságról, a színészek remekelnek, valamint Spielberg igen céltudatosan viszi végig az egészet. Azonban érdemes összevetni a szintén '98-as Az őrület határán című mozival. Ott a külsőségek mellett a mélység is megvolt, nem mellesleg Malick hanyagolja a diadalittas amerikai hadsereg ábrázolását.

dráma | háborús

SkyShowtime (2023.02.14.)

Miután átélték az 1944 június 6-ai normandiai partraszállás borzalmait, Miller százados (Tom Hanks) és maroknyi csapata azt a rendkívül veszélyes feladatot kapja, hogy hatoljon... több»

0