2019.05.16 20:19 Filmbarbár Olvasottság: 365x
2

Végtelenül jellegtelen film

Szerintem elég gyengére sikerült ez a film, semmitmondó cselekménnyel és sok idegesítő karakterrel, bár helyenként sikerült megütnie a feszültségnek azt a minimumküszöbét, amire azt lehet mondani, hogy legalább valami értékelhetőt is hozzátett a produkcióhoz. Alapvetően viszont aránylag sok benne az üresjárat, az időhúzó jelenet, az első fél óra rettenetesen lassú, úgy vélem, túl sok időt és energiát öltek bele a körülmények és a szereplők bemutatására, miközben mindez eléggé laposra sikerült. Ami kifejezetten lehúzza és tönkreteszi ezt az alkotást, az a komolyabb jellemrajz hiánya, az egysíkú jellemek, illetve a jellegtelen történetvezetés. Sajnos elég sok a céltalan és kihasználatlan ötlet, pl.

a kisfiú asztmás, de aztán ennek semmilyen jelentősége sem lesz a sztori szempontjából, vagy említhetném a túszdrámát, az is olyan semmilyen lett, lényegében véve kb. háromnegyed órán keresztül csupán a szenvelgés folyik. A viszonylag szűk, zárt tér kedvezhetne egy jó kis pszichothrillernek, hiszen a szereplők be vannak zárva egy lakásba, valahol ott mászkál egy kígyó, a gyerekrablók menekülési útvonalát pedig elzárja a rendőrség, tehát gyakorlatilag minden adott lenne ahhoz, hogy a helyzetből adódó feszültséget és félelmet vászonra vigyék, ehelyett a néző kap egy zömmel unalmas, jellegtelen filmet, amely semmi emlékezetes pillanattal sem szolgál, kivéve talán a rettenetesen szánalmas végjátékot.

Végtelenül jellegtelen film

Engem személy szerint bosszantott a rengeteg "véletlen" a történetben, kezdve ott, hogy a kisfiúnak véletlenül egy fekete mambát adnak oda egy ártalmatlan kígyó helyett, noha ez szükségszerű dramaturgiai húzás volt, csak fogtam a fejem, hogy ez mennyire fájdalmasan erőltetett megoldás. Aztán persze "véletlenül" mindig csak a rosszfiúkat öli meg a kígyó, bár ez is eléggé el van nyújtva, gondolom, időközben sziesztázik valahol az élőlény, meg össze-vissza kóvályog a házban, de azt sem tudom, hogy egyáltalán mennyi mérget termel egy ilyen állat, vajon pár óra leforgása alatt keletkezik-e annyi mérge, hogy sorozatban mindenkit megmarjon. A forgatókönyv gyengén összefércelt, és bár a sztori lineáris és aránylag koherens, az egész film nagyon fáradtnak tűnik. Nagyot dobhatna az egész produkción az, hogy egy valódi fekete mamba játssza a "főszerepet", de önmagában véve ő sem tud csodát művelni, hiába szerződtették a készítők még a londoni állatkert hüllőszakértőjét, David Ballt is. Jóllehet a filmet horrorként aposztrofálják, valójában szerintem inkább a thriller és a dráma keverékének kellene neveznünk, de sajnos ebből is csak a gyengébbik fajta. Az alapszituáció ugyanis az lenne, hogy a terroristák hogyan próbálnak kimászni a csapdahelyzetből, hogyan kerülnek konfliktusba egymással, és miközben odakint a rendőrség vadászik rájuk, súrlódások alakulnak ki közöttük is, ráadásul ott a kígyó is a közelben. A két főgonosz (Klaus Kinski és Oliver Reed) igazi pszichopata, viszont időnként szerintem teátrális a viselkedésük. Érdekes lenne a motivációik alaposabb kibontása: Dave, a sofőr a gazdái viselkedését gyűlöli, illetve pénzt is akar, a társa, Jacmel egy nemzetközi bűnöző, akit kizárólag az anyagi haszonszerzés ösztönöz, de sajnálatos módon a háttérsztori roppant kidolgozatlan. Dave lenne ugyan a szervező, ám ő forrófejű, míg Jacmel a megfontoltabb, ridegebb, de mindketten kegyetlenek. Ennek ellenére a néző szerintem egyetlen pillanatig sem érzi úgy, hogy a túszok valóban halálos veszélyben lennének, olyan, mintha kispályások lennének a túszejtők, ám az azért látható, hogy Dave képes lenne brutálisan bántalmazni a gyereket és a nagyapját. És voltaképpen az ő ostobaságának a következménye az is, hogy az "egyszerű" gyerekrablásból rendőrgyilkosságig és túszdrámáig fajul az ügy. A hisztizése azonban szerintem már-már a nevetségesség határát súrolja időnként, míg Jacmel alakja jóval félelmetesebb. A történet második felében az ő párosuk kerül szembe Bulloch nyomozóval, aki azonban maga is inkább a "rossz zsaru" típusához áll közelebb: sokszor durva, rideg, szókimondó, azaz ő sem feltétlenül jobb ember, mint a bűnözők. Leginkább Kinski játéka nyújthat némi élményt a nézőnek - bár szerintem az itteni alakítása azért elmarad a legjobbjaitól -, a többiek jobbára csak díszletnek tűnnek, még Oliver Reed is, aki pedig szintén képes volt jól megformálni a pszichopatákat. Ezt a filmet még a neves és tapasztalattal bíró színészek sem képesek megmenteni attól, hogy középszerűvé és unalmassá tegyen egy ennél sokkal többet ígérő alapötletet, a végére pedig egyáltalán nem hiányzott az erkélyen való hadakozás a kígyóval, ez aztán borzasztóan hatásvadász megoldás volt. Maga a film annyira jellegtelen, hogy nehéz róla bármit is írni, semmi ötletesség, semmi egyediség sincs benne. Számomra ez az egész másfél óra időpocsékolás volt, pedig a szereposztás alapján többet-jobbat vártam volna, sajnos ez most nem jött össze.

60 Venom  (1981)

horror | thriller

Egy angol úri család sofőrje és a házilány összeáll, hogy elrabolják a család tizenegy éves kisfiát, hatalmas váltságdíj reményében. Azonban nem számolnak a család... több»

2