2020.09.15 21:41 Filmbarbár Olvasottság: 157x
3

Szexualitás, téboly, halál és művészet: látlelet egy aberrált családról és egy bűnös városról

:::CSELEKMÉNYLEÍRÁST TARTALMAZHAT:::

Giuseppe (vagy ahogyan jobban ismerik, Pupi) Avati forgatókönyvíróként és rendezőként is sokféle műfajban kipróbálta magát az évtizedek során, több-kevesebb sikerrel. Az egyik legjelentősebb – és talán legérdekesebb (noha csak bizonyos értelemben véve) – munkája éppen A nevető ablakos ház, ez a besorolhatatlan műfajú film. Szokás giallónak nevezni, de akkor atipikus giallóként kellene értékelnünk, éppen ezért a magam részéről hanyagolnám ezt a műfaji besorolást. Horrornak sem igazán tartható, legalábbis nem a véres fajtából való, a borzongást és a rettegést itt a nyomasztó hangulat és a titokzatosság szolgáltatja. Jobb híján talán thrillernek lehetne nevezni, amely azonban egyéni és társadalmi drámaként is felfogható.

Szexualitás, téboly, halál és művészet: látlelet egy aberrált családról és egy bűnös városról

A film főhőse Stefano, a fiatal restaurátor (Lino Capolicchio), aki egy csendes, idilli kisvárosból kap megbízást egy templomi freskó helyreállítására. Ugyan mi rossz történhetne itt? – kérdezheti az egyszeri néző. Sok – válaszolhatja neki a rutinos. És bizony történik is. Ez végeredményben a kezdő képsorok alapján is sejthető, hiszen egy sárgás árnyalatú felvételen azt láthatjuk, amint ismeretlenek halálra szurkálnak egy, a kezeinél fogva felkötött férfit, közben pedig egy lihegő, tébolyult férfihang kántál valamilyen zagyva szöveget a színekről, a festészetről és a halálról. S lassan ez a téboly uralkodik el a filmen is, mialatt a főhősünk próbál a végére járni a freskót készítő Buono Legnani titokzatos halálának.

A paranoia és az őrület lassan lopakodik bele nemcsak a főszereplő, de a néző agyába is, a légkör érezhetően egyre fojtogatóbbá válik, s ebben az abszurd-groteszk világban minden megkérdőjeleződik. Stefanóval mind rémisztőbb dolgok történnek: kezdetben csak furcsa telefonhívások próbálják őt eltávolítani a városból, majd sorra elhullanak az ismerősei, s a szállásán is olyan bizarr események kavarják fel a nyugalmát, mint az üres padlástérből hallatszó bútortologatás zaja, vagy éppen az áramot kivágó, mégis elinduló magnó, amely a film elején hallott őrült kántálást játssza le a szalagról.

Miközben a főhős egyre közelebb jut a festő titkának megismeréséhez (a nővéreivel szexuális aktusokat folytatott, s vélhetően ennek köszönhetően megőrült), úgy szűkül össze körülötte fokozatosan a mozgástér. S apránként kiderül, hogy nemcsak Legnani elméjével volt baj – minden művén a szenvedést és a halált ábrázolta, s a történet végére kiderül, hogy az ihlete megteremtéséhez igazi embereket küldtek halálba szörnyű kínok közepette –, hanem a várossal is. A fiatal restaurátor illúziói lerombolódnak, a valóság egyenlő lesz egy borzalmas rémálommal, amelyből nincs menekvés, és a városka lakóiról is lehull a lepel, kiderül, hogy az egész közösség bűnös. A kezdeti idilli hangulat mindinkább nyomasztó lesz, hogy aztán egy groteszk és abszurd fináléban csúcsosodjon ki a történet. Ez a film fokozatosan meríti bele a nézőt a bizonytalanságba és a tébolyba, míg az utolsó percben egy hatalmas pofont is ad neki.

Noha A nevető ablakos ház cselekménye nem kimondottan bonyolult, mégis nehéz befogadni a filmet, éppen a sötét hangulata és rettenetes mondanivalója miatt. A mű egyik nagy hátránya a hosszú játékidő (majdnem két óra), és a tempó is meglehetősen lassú, ez is sokak kedvét elveheti. Avati sok időt szán a jellemek, illetve a szituációk bemutatására, főként Stefano esetében. Ráadásul a nézőnek nagyon kell figyelnie, mert a végén rá kell jönnie, hogy a megoldás nagy része végig ott volt a szeme előtt, csak éppen a részletekben elrejtve. A rendezés, a színészi játék, az operatőri munka és a zene is kiemelkedő, ezek mind-mind hozzátesznek ahhoz, hogy egy különleges filmélményben legyen részünk.

Kétségtelen, hogy A nevető ablakos ház megosztó alkotás, és hangulat kell a megnézéséhez, s azt hiszem, Magyarországon a rendezőjével együtt meglehetősen ismeretlen. De aki szereti a lassan csordogáló történeteket, a zsigerekben apránként eluralkodó szorongást és félelmet, az bátran tehet egy próbát ezzel a művel.

horror | misztikus | thriller

Stefano, a fiatal restaurátor megbízást kap egy ferrarai kisváros templomának restaurálására. A templomban található festmény alkotójáról furcsa legenák keringenek. Úgy... több»

3