2021.12.17 19:38 Filmbarbár Olvasottság: 140x
1

A titokzatos

A Csendes Föld (néha Néptelen Földként is magyarítják a címet, noha szerintem hazánkban nem feltétlenül mutatták be moziban a filmet) szürreális-szatirikus kalandozás egy furcsa világban. Azaz talán nem is az elnéptelenedett Föld a "főszereplő", sokkal inkább egy kisember és az ő eszmeisége, s az ő saját világát barangolhatjuk be e kissé talán elnyújtott történet során.

A főhős, Zac Hobson (Bruno Lawrence) egy reggel felébredve azt tapasztalja, hogy a lakóhelye teljesen kihalt, az egész városban egyetlen ember sincs, ami egy rejtélyes tudományos kísérlet eredménye lehet. Persze erre csak szép lassan derül fény, s a férfiból előtörnek a különböző emberi érzelmek és gyarlóságok. Eleinte "csak" élvezi az egyedüllétet, majd fokozatosan elveszíti a gátlásait, az önkontrollját, és kipróbál minden olyan dolgot, ami a hétköznapi életben nem sikerülhetett neki (sportautót vezet, mindent összehalmoz az áruházakból, luxusvillában él stb.). Végül az őrület peremén táncolva - vagy talán át is lépve a normalitás és a téboly határát - megcsömörlik az értelmezhetetlenné és irreálissá vált jóléttől (az emberi javak ugyanis társadalom híján értékvesztetté váltak), a magány pedig felőrli az idegrendszerét. Önmagát uralkodónak, sőt, istennek kiáltja ki (de azt is mondhatjuk, hogy nem csak a pogány istenkirályok vélt vagy valós nagyságát vonatkoztatja magára, hanem a keresztény Istent is megöli jelképesen - azaz mintha egyben a "régi rendtől" eltávolodott, ezért kiszolgáltatottá, gyökértelenné, magányossá váló nyugati ember szimbóluma is lenne Hobson figurája). A lelki összeomlásból felépülve (?) találkozik egy túlélő nővel (Alison Routledge), később egy bennszülött férfival (Pete Smith). Végül hárman próbálják megfejteni, mi is történhetett, közben kialakul közöttük egy furcsa szerelmi háromszög.

A titokzatos

Jómagam is azokkal értek egyet, akik szerint a történet első fele az izgalmasabb - szellemileg is -, míg az új szereplők bekapcsolódásával melodrámába vált át a film, és az egyes személyek közötti viszonyok ábrázolása válik a sztori lényegévé. A játékidő második fele hosszú időn keresztül nem viszi előbbre a történetet, egyre vontatottabbá és érdektelenebbé válik a sztori, és ahelyett, hogy közelebb kerülnénk a film központi kérdéseinek megfejtéséhez, egy szappanoperába illő szerelmi viszályban "gyönyörködhetünk", így megítélésem szerint másfél óránál hosszabbnak érezhetjük ezt a filmet. Ugyanakkor viszont a Csendes Föld erényei közé tartozik, hogy intelligens "sci-fi" - vagy legalábbis próbál az lenni. Több kérdést hagy ugyanis nyitva, mint amennyit megválaszol, és a nézőt is gondolkodásra ösztönzi. Eltöprenghetünk például azon, hogy hová tűnhetett a többi ember a Földről (egyáltalán: eltűntek-e máshonnan is?), hogy Hobson mennyire vált "őrültté", kezdettől fogva nem csak álom volt-e az ő története stb. Nem mellesleg társadalmi szatíraként is felfogható a történet, hiszen sokféle olvasata lehetséges: Hobson alakjában a jóléttől és a tudásba helyezett megfellebbezhetetlen bizalomtól megcsömörlött ember torzképét kapjuk, a szürke és gyáva kisemberét, aki azonban egyszer az életben megpróbál bátran cselekedni, de szóba kerül a férfi-nő viszony is, illetve az emberekben általánosan meglévő ösztönök (szaporodási vágy, rivalizálás stb.) felszínre kerülése is. Habár az alapötlet - a világban (látszólag) egyedül maradó ember mint téma - nem mondható egyedinek, a megközelítésmód mégis az, bár nekem picit az volt az érzésem, hogy talán maguk az alkotók sem nagyon tudták, mire akarják kihegyezni a történetet.

A film olyan szempontból mindenképpen elismerést érdemel, hogy számítógépes trükkök nélkül is hozni tudja a látványelemek nagy részét, ráadásul a felvételek idejére tökéletesen dermedtté tudtak varázsolni egy várost; sehol egy élő ember, sehol egy megmozduló függöny az ablakokban, tökéletes kihaltság uralkodik mindenütt, ez valahol a rendező, Geoff Murphy, illetve a stáb érdeme is. Megemlíthetjük még a zenét összehozó John Charles nevét, érdekes és a témához illő muzsikát sikerült alkotnia. Gondolatkísérletnek nem rossz a film, habár - amint azt fentebb említettem - számomra a szerelmi háromszög ecsetelése már kicsit sok volt, kevésbé tűnt érdekesnek a történet második fele, és nálam ez húzta le az értékelést jóról izmos közepesre. Persze új-zélandi filmet eddig csak egyet láttam (A hegy gyomrában című, beskatulyázhatatlan műfajú történetet, még boldogult gyerekkoromban, a 90-es évek elején), így mindenféleképpen érdekes volt meglátni, milyen is a sci-fi műfaja "odaát".

dráma | misztikus | sci-fi

Zac Hobson egy nap arra ébred, hogy egyedül maradt a világon ezért elindul, hogy felkutasson más túlélőket is, és megtalálja a magyarázatot arra, hogy mi is történt valójában.... több»

1