2023.10.23 23:27 Artemisia Olvasottság: 108x
5

Civilizáció születik

Az újrapozícionált A majmok bolygója-trilógia folytatja menetelését a végkifejlet, azaz az 1968-as, eredetinek tekinthető film posztapokaliptikus - avagy majom szemszögből utópisztikus- jövőképe felé.

10 évvel járunk azután, hogy Caesar az emberek ellen vezette a majmokat, és a Golden Gate hídi csata után bevették magukat a San Francisco erőségeibe. Ezidő alatt a Will Rodman által kifejlesztett kísérleti szérum mellékhatásaként az ún.majominfluenza vírus söpört végig a világon és kiírtotta az emberiség nagy részét, a civilizációnkat pedig alapjaiban rendítette meg.

Civilizáció születik

A majmok azonban mit sem törődve az emberiség kataklizmájával, az evolúció következő fokára léptek, és Caesar vezetése alatt egy virágzó civilizáció alapköveit rakják le éppen: rohamosan fejlődő intelligenciájuknak köszönhetően fejlődik az eszközhasználatuk, a zsákmányszerzés egyre egyszerűbb lesz és sokkal nagyobb és erősebb ellenféllel is sikerrel vehetik fel a harcot. Kialakulóban van a demokrácia, megjelennek az első törvények (majom nem öl majmot), körvonalazódik a kormányzati struktúra ( belpolitika, hadsereg, sőt az oktatás kezdetleges formája is).

Mindeközben az emberiség csekély létszámú túlélője (akik feltehetően immunisak a majominfluenzára) a puszta fennmaradásért küzd: még az olyan világvárosoknak is mint San Francisco, csak romjai maradtak, amit a természet már elkezdett visszafoglalni. A kommunikációs csatornák megszűntek, az egyre fogyó fűtőanyag-és áramhiány végső kihalással fenyeget. A san francisco-i túlélők egyetlen esélye egy vízerőmű, mely árammal láthatná el azt, ami a városból megmaradt. Csakhogy az erőmű a majmok felségterületén van, így elkerülhetetlen az újabb konfrontáció a két faj között.

A Rupert Wyatt-et a rendezői székben felváltó Matt Reaves pedig lélegzet-elállító módon tárja elénk a drámai alaphelyzet feszültségét és ezernyi apró konfliktusát.

Az első lélegzetelállító dolog a filmmel kapcsolatban természetesen a látványvilága: a vad szépségében megkapó, kiterjedt erdőség színpompás ábrázolása, mely annyira ősinek és érintetlennek tűnik, hogy valóban el tudjuk képzelni egy új világrend, a bolygó új uralkodó fajának bölcsőjeként. A romváros képei pedig olyan hatásosak, hogy néhol megidézik az 1968-as film azon jeleneteit, melyben Taylor felfedezi a rég letűnt emberi civilizáció nyomait, amikből rájön a lesújtó igazságra.

Ugyanakkor a film a modern blocbusterek CGI-orgiáját és akciószekvenciáit sem nélkülözi- a majmok és emberek eposzi csatája kimaxolja a modern CGI adta lehetőségeket és ezt elképesztő ízlésesen teszi.

Matt Reaves észben tartja a 21.századi nézők igényeit, modern és divatos, de nem felejti el a nagy előd filozófiai és társadalomkritikai kérdéseit sem beemelni a műbe. Szó esik két eltérő kultúra ütközéséről, diplomáciáról, háború és béke vékony határnezsgyéjéről, az emberi arrogancia tragikus következményeiről, fajelméletről és az emberi gyarlóság ragadós fertőzéséről, mely egy olyan erős, egységes és összetartó közösséget is megtud bomlasztani, mint amilyen Caesar királysága, sőt egy katonai puccs és egy rövid, de annál velősebb királydráma is terítékre kerül.

Az emberi karakterek háttérbe szorulnak, a fókusz végül Caesar és Koba ellentétére, mint két végletre helyeződik.

Noha a forgatókönyv némileg árnyalja a képet, mert az elállatiosodott embereken kívül (,mint amilyen Dreyfus is- Gery Oldman nagyszerű alakításában) szerepeltet olyan jó embereket is, mint Malcolm (és a Caesart felnevelő Will-re is történik utalás, bár sajnos nem derül ki, hogy mi lett az ő sorsa). És a majmok sem mind makulátlan jellemek, hiszen Koba megtestesíti mindazt, amit az emberi gonoszság jelent: hatalomvágy, kapzsiság, gyilkosság, és még Caesar is beismeri, hogy elfogult volt Kobát illetően, csak azért mert Koba majom. Sőt, Caesar-nak egy sokkal súlyosabb döntést is meg kell hoznia, megszegve népe elsődleges törvényét, melyet ő maga alkotott.

Összességében a Forradalom mégis megteszi a következő nagy lépést a majmok egyeduralma felé, mert vázolva azokat a fizikai, valamint szellemi-erkölvsi állapotokat, ahonnan már egyértelmű, hogy az emberiségnek leáldozott: az új intelligens faj, a majmok készen állnak rá, hogy meghódítsák a bolygót, az embernek pedig mennie kell.

akció | dráma | kaland | sci-fi

Tíz évvel az után, hogy Caesar, az első kísérletileg létrehozott emberi intelligenciával rendelkező majom felszabadította fajtársait, és bevették magukat az erdőbe, a világ... több»

5