2025.10.08 11:53 Krumplishal Olvasottság: <100x
0

Az adaptáció, ami mást adott, mint amit vártunk

2002-ben a mozikba került Paul W. S. Anderson rendezésében a Resident Evil – A kaptár, amely a Capcom népszerű túlélő-horror videojáték-sorozatának filmes adaptációjaként született. A film hatalmas várakozásokat keltett, hiszen a játékok rajongótábora már ekkor világszerte óriási volt, és mindenki kíváncsi volt, miként sikerül vászonra vinni az ikonikus zombis hangulatot. Az eredmény viszont megosztó lett: míg a film önmagában izgalmas akció-horrorként működik, addig videojáték-adaptációként sokak szemében csalódást okozott.

A történet középpontjában az Umbrella Corporation titkos földalatti kutatóbázisa, A kaptár áll. A vállalat biológiai kísérletei során egy kísérleti vírus, a T-vírus kiszabadul, és a dolgozókat zombivá, illetve mutáns lényekké változtatja. Az események során egy különleges kommandós egység és egy rejtélyes nő, Alice (Milla Jovovich) kerül a helyszínre, akik hamarosan szembesülnek a zombihordákkal, a vállalat gyilkos biztonsági rendszerével (a Vörös Királynővel) és a háttérben meghúzódó összeesküvéssel. A film ezzel a koncepcióval egyértelműen az akció-thriller irányába tolódik, és csak részben épít a játék horrorisztikus atmoszférájára.

Az adaptáció, ami mást adott, mint amit vártunk

Milla Jovovich alakítása emlékezetes. Bár Alice nem szerepelt az eredeti játékokban, a karaktert kifejezetten a filmhez hozták létre, és hamar az egész sorozat központi figurájává vált. Alice fokozatosan emelkedik ki a klasszikus akcióhősnők sorából, és a filmben egyértelműen ő a narratíva mozgatórugója. Mellette Michelle Rodriguez is emlékezetes, mint kemény kommandós, Rain, aki a nézők számára a film emberi oldalát erősíti.

A film vizuális világa kifejezetten erős: a steril laboratóriumok, a sötét folyosók, a fémes és rideg atmoszféra hatásosan kelti életre a korai 2000-es évek cyberpunkos akció-horror hangulatát. A zenei aláfestés, amelyben Marilyn Manson és Marco Beltrami működött közre, sötét, indusztriális tónusokkal erősíti a feszültséget, és jól illeszkedik a vérfagyasztó jelenetekhez. Kritikaként azonban sokan felhozták, hogy a film szinte teljesen elszakad a játék történetétől és atmoszférájától. A klasszikus Resident Evil játékok szűk terei, folyamatos rettegése és rejtélyfejtése helyett a film inkább egy gyors tempójú akcióprodukcióvá válik. Emiatt a rajongók egy része csalódott volt, hiszen nem azt kapták, amit szerettek volna: a játékok lassan építkező feszültségét és a túlélő-horror lényegét. Ehelyett kaptak egy hollywoodi akciófilmet, amelyben zombik és mutánsok szolgáltatják az akadályokat, de a narratíva inkább a látványra és a lövöldözésekre koncentrál.

Ennek ellenére a film kétségkívül szórakoztató, ha valaki képes elszakadni az eredeti forrástól. A feszes tempó, a látványos akciójelenetek és az akkor újszerűnek ható számítógépes effektek miatt sok nézőnek kellemesen hátborzongató élményt nyújtott. Ráadásul a film hatalmas anyagi sikert aratott: a viszonylag szerény költségvetéshez képest jelentős bevételt hozott, és elindított egy több részből álló, nemzetközileg is sikeres franchise-t, amely egészen 2016-ig futott.

Összességében A kaptár egy olyan film, amely játékadaptációként vitatható és sokak számára csalódást okozó produkció, de önálló akció-horrorként hatékony, feszült és látványos élményt nyújt. A korai 2000-es évek akciófilmjeinek tipikus stílusjegyeit hordozza magán, és bár nem lett klasszikus a horrorfilmek történetében, kultikus státuszt vívott ki magának a rajongók körében, főleg azok számára, akik nyitottak voltak egy újfajta megközelítésre.

78 A kaptár  (2002)

akció | horror | sci-fi

Egy óriási föld alatti genetikai üzemben halálos vírus üti fel a fejét. A Kaptárt irányító komputer, a Vörös Királynő lezárja az üzemet, nehogy kikerüljön a vírus, ennek... több»

0