A XXI. század egyik legjövedelmezőbb filmes brandje kétségtelenül a Halálos iramban. Az első rész épp húsz évvel ezelőtt jelent meg, mára pedig már a kilencedik epizód is lefutott a mozikban, a rajongók pedig készülhetnek az elvileg mindent lezáró tízedikre. A franchise nagyon látványos átalakuláson ment keresztül az évek során.

Az első rész még teljes egészében az éjszakai illegális gyorsulási versenyekről szólt, addig a második már inkább volt akciófilm néhány szép autóval. A harmadikra visszatértek a versenyek világába, hogy aztán a rebootnak szánt negyedik résszel elinduljunk a sztratoszféra irányába. Mostanra a filmek már régen nem az autókról, mint inkább a családról és a lehetetlen nem ismerő küldetésekről szól.

De azt kevesen tudják, hogy bizony a legelső mozi, ami még árasztotta magából a benzingőzt és szinte éreztük benne az aszfalton csikorgó gumik illatát, egy újságcikknek köszönhetően születhetett csak meg. A filmet rendező Rob Cohen ugyanis rábukkant Ken Li 1998-ban a Vibe magazinban megjelent írására, amelyben a dominikai származású Rafael Estevez történetét mesélte el, aki a gyorsulási versenyek egyik sztárja volt akkoriban. Mivel ezek a srácok még nem engedhették meg maguknak az amerikai izomautókat, keleti import kocsikkal kezdtek foglalkozni, ezeket teljesítményét javították fel különböző alkatrészek megpiszkálásával vagy erősebbre cserélésével.

„Egy fekete Nissan 300ZX és egy fehér Mitsubishi Starion gördült oda a startvonalhoz. A napsugarak táncoltak a közeli folyó vizén, a dudáló autók és a sikoltozó-kiabáló sofőrök hangját pedig elnyomta a két kilövésre váró, dübörgő motor süvöltése. Egy rikító sárga pólós latin fickó kiállt az út közepére és felemelte a kezét. Mindkét autó orra ugrált, mint a harcra kész láncra vert pitbullok, kerekeik pedig füstöt okádtak. Aztán lehullottak a kezek…”

A fenti leírás akár valamelyik Halálos iramban jelenetről is szólhatna, de Ken Li egy valódi verseny rajtjának körülményeiről mesélt benne. Ezt olvasta el Rob Cohen is, aki később maga is kilátogatott egy ilyen gyorsulási versenyre. Ekkor döntötte el, hogy ebből bizony filmet kell forgatni, ötletével pedig meg is kereste a Universalt. Ők megvásárolták Ken Litől a film sztoriját. A többi pedig történelem.