2025.05.24 23:27 Verum Hominem Olvasottság: <100x
1

Zseniális alkotás

Alex Proyas. Nem túl termékeny rendező, de egy pár filmje nagyon ott van. Ilyen például az ikonikus Brandon Lee-film, a Holló, a Képlet, az Én, a robot, és persze a jelen filmünk is.

Filmünk egy mára már kultfilmmé avanzsált, szépen kivitelezett, erőteljesen filozofikus vonalakat követő "neo-noir-sci-fi", amely jó egy évvel előzte meg a témájában kifejezetten hasonló Mátrix című filmet, ami, persze az én véleményem szerint, a Dark City ismeretében egy gyors pillantás alatt teljesen röhejessé válik, így az ember rájön, hogy a Mátrix nem egyéb, mint a Dark City teljesen lebutított, akciósított verziója. Plusz a Mátrix mondanivalója is kaotikusabb és értéktelenebb.

Zseniális alkotás

A Dark City költségvetése jóval kevesebb, mint a fele volt a Mátrixénak, amihez ugyan látványosabb, és persze drágább speciális effekteket tudtak használni, ugyanakkor képi világában a Dark City sokkal eredetibbre, stílusosabbra, és egyszerűen sokkal színvonalasabbra sikeredett.

Látjuk, hogy a Dark City abszolút nem a múltban vagy a jövőben játszódik, hanem egy csodálatosan elképzelt alternatív idősíkban, amiben egyaránt helyet kapott a múlt század közepének félelmetesen szép noir érzelemvilága és egy elképzelt, szürreális és futurisztikus vízió (sci-fi).

Maga a film műfaja ezért aztán furcsa, de mégis nagyon stílusos egyvelege a sci-finek és a film noirnak, amelyek tökéletes párhuzamban együttműködnek, mint itt látható.

Azt se felejtsük el, hogy látjuk ennek a fantasztikus filmnek a környezetét és egyes pompás elemeit, a sötét és félelmetes, de rettegő várost a kalapos emberekkel, ezek árnyékaival mindenhol, a rejtélyt, a félelmet, a feszültséget, a titokzatosságot és a sötét, pesszimista hangulatot, olyan tökéletes és stílusos fényképezéssel, hogy szinte nem hiszünk a szemünknek, köszönhetően Dariusz Wolski operatőrnek!

Ám ne felejtsük el, hogy ebben az alkotásban a problémákat és a misztikumokat nem éppen egy gyönyörű és vonzó nő okozza, hanem a rejtélyes és félelmetes valakik, és emiatt már-már átcsap tudományos-misztikus fantasy filmbe!

Rufus Sewell, Kiefer Sutherland és William Hurt tökéletes játéka, Jennifer Connelly szépsége, és persze Ian Richardson és Richard O'Brien rutinos és stabil játéka is nagyban hozzájárult a film tökéletes minőségéhez. Miért vagy mitől ember az ember? Mire jó vagy nem jó a kollektív tudat?

A film "rossz" figurái nem is annyira gonoszak, csak a boldogságot keresik és kutatják, nem értik, hogy a fejlettségük ellenére miért is nem találják? Soha nem lesznek egyéniségek, és ez is zavart okoz soraik között.

És plusz csavart ad az emberi létet vizsgálandó kérdéseknek, hogy a filmben megjelennek az idegen lények, amelyek erőteljes ellenpontját képezik a humánumnak és az egyéniségeknek, karaktereknek. Nagyjából – külsőre – embernek tűnnek, ám igazi érzéseik és az emberekre jellemző sajátos személyiségük azonban nincsen, és rádöbbennek, hogy nem is lesz.

Mára már igazi klasszikussá vált, bár a kezdeti elutasítását sem igazán értettem. Zseniális és örök érvényű mondanivalóval bíró mozifilm. Nálam örök kedvenc.

81 Dark City  (1998)

misztikus | sci-fi | thriller

John Murdoch, miután felébred egy hotelszobában, úgy érzi mintha nem lenne önmaga. Egy olyan gyilkosság elkövetésével gyanúsítják meg, melyet képtelen felidézni, de saját... több»

1