![]()
A horrorok bevett szokása, hogy valamilyen szörny, gyilkos vagy földöntúli entitás hozza a nézőkre a frászt. Ezeken kellemesen el-elborzong a néző, de nem feltétlen hagynak mély nyomot. Mi van viszont, ha egy olyan dologgal szembesülünk a film során, melyről semmit nem tudunk, és az azt övező homály a film végére sem oszlik szét túlzottan? Ridley Scott 1979-es Alien című filmje ezzel a titokzatos ismeretlennel szembesítette a nézőket és okozott nekik jó néhány álmatlan éjszakát.
Az Alien alapjában véve egy űrbe helyezett kísértetházas történet, nyakon öntve a klasszikus sci-fi szörnyfilmek elemeivel. Adott egy kellően nyugtalanító hely (űrhajó), egy színes kis csapat és valami szörnyűség, amivel hőseinknek szembe kell néznie.
![]()
Scott mozija tehát jól bevált recepteket vesz elő és mesteri érzékkel keveri azokat, valamint saját stílusával bolondítja meg, ezáltal olyan fogást tesz le elénk, hogy mind a tíz ujjunkat megnyaljuk. Az Alien rendkívül erős atmoszférával rendelkezik, mely számos tényezőből áll össze. Ami már az első percekben feltűnik, az Jerry Goldsmith zenéje. A főcím magába foglalja az egész filmet: sejtelmesség, félelem és egyfajta szépség. A mester minimalista dallamai tökéletes elegyet alkotnak a látottakkal. És bizony itt van mit néznünk. A látványtervezés ugyanis sok mai gigaprodukcióra köröket ver. A modern és a retro keveredése a Nostromo űrhajón azonnal beszippant, H. R. Giger erős szexualitással átitatott elképzelései az idegen űrhajóról és a xenomorphról pedig örökre beleégnek az ember agyába. Utóbbi nem csoda, hogy minden idők egyik legismertebb földönkívülije lett.
A mozi a mai blockbustereken felnőtt nemzedék számára lassúnak hathat. Azonban ha mögé nézünk, láthatjuk Scott mennyire biztos kézzel vezeti végig a cselekményt és milyen ügyesen használja fel ezt is a hangulatépítéshez. A film első felében bőven van időnk megismerni a csapatot. Hét teljesen különböző egyéniséget. És a hangsúly ezen van: egyéniséget. Kiváló karakterszínészeket sikerült megnyerni a szerepekre (John Hurt, Harry Dean Stanton, Yaphet Kotto, Ian Holm, Veronica Cartwright, Tom Skerritt), akik a legapróbb mozdulatukkal, rezdülésükkel is többet árulnak el hőseinkről, mint sok mai kollégájuk túlzó alakításaikkal. A legjobb az, hogy mindannyian emberien viselkednek, a hibáznak annak is megvan az oka, nem pedig a buta forgatókönyvre vezethető vissza. Emiatt lehet velük azonosulni, megérteni őket. A filmnek Sigourney Weaver köszönheti a legtöbbet, aki hiába vált egyé Ripley karakterével, sikerült kitörnie a teljes beskatulyázásból. Weaver már itt felvillantja hősnőnk amazon jellemét, miközben mindvégig megőrzi nőiességét. Vicces dolog, hogy a tervezési fázisban még egyáltalán nem voltak eldöntve a karakterek nemei, így Ripley is csak később lett nő.
A lassabb tempó magával a lénnyel is ügyesen van kompenzálva. Már az az ötlet is fantasztikus, hogy nem pusztán egyetlen formája van, hanem kapásból három plusz egy (utóbbi a tojás). A néző ezáltal folyamatosan várja, hogy milyen új alakját fogja megmutatni a dög és ez meddig megy el. Természetesen a xenomorph legemlékezetesebb pillanata a mellkas robbantó jelenet, melyet anno Kádár János felesége kérésére kivágtak hazánkban a filmből. Nem meglepő, mai napig kegyetlen pillanat. A szcéna egyébként ékes példája annak, miként kell egy feszültséggel teli jelenetet felépíteni. Scott pedig szerencsére nem lövi el itt az összes puskaporát, a velőtrázó borzongás tovább folytatódik.
Sok kritika érheti az Alien-t amiatt, hogy maga a lény egyébként viszonylag keveset szerepel, ám ha a néző végiggondolja ennek is megvan az oka. Mi a félelmetesebb? Egy olyan dolog, melyet teljes valójában látsz és tudsz róla mindent, vagy egy olyan dolog, ami keveset mutat magából és halvány gőzöd sincs, hogy mire képes? Az idegent ez a misztikusság teszi olyannyira félelmetessé. A filmben is elhangzik, ő a tökéletes organizmus, hiszen nem vezérli erkölcs, nincsenek motivációi. Még félelmetesebb, hogy az emberből való, így egyszerre közeli és távoli veszedelem.
Az Alien egy megkerülhetetlen mestermű, melyet minden mozirajongónak látnia kell. A filmkészítés magasiskolája, ahol az egész gárda szívvel-lélekkel dolgozott, és ez minden egyes másodpercen érződik. Az idegen ezt követően még számtalanszor visszatért, viszont annyi szent, hogy ez az első találkozás volt a legemlékezetesebb.
90 A nyolcadik utas: a Halál (1979)
Az éppen hazatérő Nostromo űrhajó legénysége egy váratlan küldetést kap: ki kell vizsgálniuk egy ismeretlen eredetű vészjelzést. Eljutnak egy lakatlan bolygóra, ahol egy... több»
Szereplők: Sigourney Weaver, John Hurt, Harry Dean Stanton, Ian Holm, Tom Skerritt

