![]()
Nem vagyok rá büszke, de meg kellett néznem két és fél évadot ahhoz, hogy rájöjjek: itt bizony egy kib*szott (bocs, de ez a jelző kiválóan illeszkedik a film nyelvezetéhez) paródiáról van szó, annak ellenére, hogy végig lehetett érezni: az alkotók komolyan gondolták ezt a sorozatot. A legfeltűnőbb és legárulkodóbb jel az, hogy minden, értsd: MINDEN szereplő egydimenziós, nincsenek jók és rosszak, nincsen szerethető karakter, itt csak érzelmi roncsok és/vagy tehetségtelen, számító nyaloncok vannak. Egyedül a főhős – Logan – tehetséges, de ő meg utál és lenéz mindenkit, szóval ő sem különb a többieknél. JELLEMFEJLŐDÉS nincs a filmben, mindenki ugyanolyan pontszerű marad végig.
A negyedik évadban a készítők tettek egy erőtlen próbálkozást arra, hogy ezt egy kicsit elmozdítsák, hogy egy kicsit árnyalják a karaktereket, de vagy rájöttek, hogy ez itt már késő, vagy azelőtt ráuntak, hogy egyáltalán belekezdtek volna. A PÁRBESZÉDEK nagy része idegesítő nyökögés, az idő nagy részében egyetlen értelmes mondat sem hangzik el. Sok és fölösleges a káromkodás, a nyelvi dráma gyakorlatilag kimerül a „baszd meg” és a „baszódj meg” nyelvi fordulatokban, ha ezekből netán túl sok lenne, akkor a „kisfiú” – Rom – megfenyegeti a beszélgetőpartnereit azzal, hogy „kiveri”. Én abba a korosztályba tartozom, amelyik Az Onedin családon, A Guldenburgok örökségén, no meg a Dallason nőtt fel, így a kapitalizmus minden mocskát látta már filmen.
![]()
Ehhez képest az Utódlás semmi újjal nem szolgál, nincsenek finom machinációk, nincsenek átláthatatlan kapcsolatok, nyers erő van, átverés, megalkuvás, behódolás és gyorsan bekövetkező lelki összeomlások, ha apu csúnyán néz. A TÁRSADALMI ÜZENET(EK) kapcsán erős áthallásokkal operál a film. Kezdetben azt gondolná a néző, hogy a trumpi ill. Fox News-os republikanizmus pellengérre állítása történik, vannak is utalások, de igazából ezzel sem bajlódtak túl sokat az alkotók. Cserébe a demokrata oldal gyakorlatilag nem is létezik. Van persze egy antifa tüntetés, de a képi-nyelvi megvalósítása alapján a tiltakozók protestálhatnának akár Győzike előadó-művészete ellen is, annyira jellegtelen, semmilyen a filmre vitel. Pedig a
„trumpi” probléma nem egyszerű, és megérne egy fél sorozatot annak az elemzése, hogy a fejlett társadalmak miért és hogyan kezdtek el belefáradni a demokráciába, és hogy a nép hogyan kezd el feltakarni félőrült politikusok mellé. Szóval igazából semmi, de tényleg SEMMI nincs a helyén. Csak azért nem értékelem nézhetetlennek, mert van két pozitívum a sorozatban: az egyik a ZENE. A másik, hogy az összes szereplő zseniálisan hozza az egydimenziós karaktert. Kicsit olyan, mintha a rendező mindenkinek kiadta volna az ukázt – mint Eddie Murphy az Amerikából jöttem első részében a neki szánt menyasszonynak, hogy „te most ereszkedj négykézlábra”, „most ugass” – hogy „te legyél egy érzelmi roncs, drogos”, „te legyél egy Ödipusz-komplexusos kisfiú, aki fél a szextől” stb., és amikor a színész visszakérdezett, hogy mégis hogyan árnyalja a karaktert, akkor leteremtette, hogy „ne árnyald, b*szd meg, valósítsd meg”. És mondom: a színészek hibátlanul megvalósították. Az egyik vezető hírportál a minap úgy írt az Utódlásról, hogy 2023 elhozta a fergeteges záróévadot. Persze-persze, reklám, meg promó, de a valóság az, hogy az utolsó évad már kifejezett fizikai szenvedést okozott nekem, és rendkívüli módon megkönnyebbültem, amikor vége lett ennek a csapnivaló kabarénak. De legalább szánni nem kellett senkit, sem továbbgondolni a sztorit, hogy mi miért történt, és mi lett volna, ha.
76 Utódlás (2018)
A sorozat a Roy família történetén keresztül a hatalom, a politika, a pénz és a család témáját járja körül. A középpontban a világ egyik legnagyobb médiavállalatával... több»
Szereplők: Holly Hunter, Brian Cox, James Cromwell, Kieran Culkin, Griffin Dunne

