2018.09.17 21:33 ArpiHajdu és Réci Olvasottság: 134x
2

Csuja László belecsapott a lecsóba

Csuja László első filmes rendezőként, mondhatni szépen belecsapott a lecsóba. S még nagyot is szólt, mégsem fröcskölt. A Virágvölgy egy ügyes, átgondolt produkció, nem véletlen az összeszokott stáb és a hosszú ideig készülő forgatókönyv. S átgondoltsága mellett másik nagy előnye épp a bátorsága. Amatőr szereplőkkel dolgozni ugyanis mindenképpen kockázatos vállalkozás, nagyon jól és nagyon rosszul is el tud sülni egy ilyen projekt. Érezhetjük a végén a dilettáns ügyetlenséget (lásd. a kereskedelmi csatornákon futó családi perpatvarok) vagy a bájos egyszerűséget. A Virágvölgy esetében szerencsére az utóbbi működött. Ehhez mondjuk meg kellett találni a két tökéletes főszereplőt is, ezt a sztorit ugyanis (bár a többségében szintén civil mellékszereplők is sokat lendítenek a hangulaton) Bianka és Laci viszik a hátukon.

Mindketten sérültek, Laciról már a legelső képsorokban konkrét orvosi vélemény is kimondja, hogy nem az eszéért kell szeretni, Bianka pedig igazi ösztönlény. Szerintem bárki fejében megfordult már, ha egy gyerekével (vagy kisállatával) rosszul bánó embert lát az utcán, hogy mennyivel jobb lenne neki egy olyan helyen, ahol jobban figyelnek rá, a különbség csak annyi, hogy egy átlagember nem lép közbe, csak ha elengedhetetlenül szükséges. Bianka karaktere a film első percétől az utolsóig aktív, cselekvő szereplő. Oda megy, ahova a szél fújja, azt cselekszi, amit abban a percben helyesnek vél, a következményeken egy pillanatig nem gondolkodik (erre a tulajdonságára a legfontosabb példa a baba elrablása, de még számos ponton igazolja a film, csak egyet említsek, befekszik egy idegen, alvó vendég lakókocsijába). Laci bár látszólag sokkal statikusabb figura, neki vannak a tó mellett, a babával a kezében merengő lassú jelenetei, mégis ő az kettejük közül, aki nem a pillanatnak él, hanem a jövőre gondol, nincs semmije mégis adni akar, kimondják róla, hogy cselekvésképtelen, mégis cselekszik. Ez a szép ebben a történetben. Hogy szerelmes sztori lenne? Nem gondolnám. Ez a két ember (akiket valószínűleg nagyon kevesen szerettek valaha életükben) egymásra találnak és ragaszkodni kezdenek egy közös élethez, ami persze teljesen irreális. Éppen ebben rejlik az ereje, egy gondolatkísérlet arról, hogyan válik két idegenből és egy lopott babából pár pillanatra igazi család. Bianka az egyik jelenetben meg is idézi ezt az idillikus hangulatot (majd hazajössz és vacsorával várlak…). S mindezt tökéletesen beazonosítható módon helyezi el napjaink magyar valóságába, a lakótelepek szennyét egy pillanatig sem szépíti, a helyszíneket úgy fényképezi, ahogy azt látnánk, ha kilépünk az utcára. Persze a néző mindvégig tudja, hogy ez egy működésképtelen kapcsolat, talán jobb is, hogy a zárójelenetben (hát igen, már megint Laci az, akinek cselekednie kell) nem ringatnak bele minket egy giccses végkifejletbe. A történet e nélkül is bőven szolgál tanulsággal.

Csuja László belecsapott a lecsóba

Sokan úgy vélik a Virágvölgy egy generáció felnövés filmje. Kapunyitási nehézségek, családalapítás komolysága. Talán így van, talán nem. Az azonban biztos, hogy fontos témáról szól, s hiába mutatja be a kegyetlen magyar valóságot, annyira bájos, hogy nem lehet nem szeretni.

dráma

Bianka puszta elhatározásból úgy dönt, hogy ellop egy csecsemőt, hogy új életet kezdhessen. A lányt azonban senki sem hajlandó befogadni az újszülöttel együtt. A helyzet kezd... több»

2