Ridley Scott utolsó olyan rendezése volt a The Last Duel 2021-ben, amikor még odafigyelt a történelmi hűségre. Két évvel később a Napóleon elkészítésénél már sajnos semmit nem törődött ezzel. Az utolsó párbajban megjelenített konfliktus két francia lovag között valóban megtörtént eset volt az Úr 1386. évében Párizsban.
Egyikük, Jacques LeGris (Adam Driver) megerőszakolta másikuk, Jean de Carrouges (Matt Damon) gyönyörű feleségét, Margueritét (Jodie Comer). Legalábbis ez volt a vád, amit nem sikerült bizonyítani két okból sem: egyrészt mert nem voltak tanúk, másrészt pedig mert a hűbérúri felsőbb hatóság (aki ekkoriban dönthetett volna a két nemes vitájában), Pierre d'Alencon gróf (Ben Affleck) túlságosan elfogult volt kedvence, LeGris irányába. Így a sértett férj a királyhoz fordult az ügyben. VI.
Károly francia király pedig olyan döntést hozott, mely az utolsó ilyen verdict volt a középkorban: Isten-ítéletet. Ez azt jelentette akkoriban, hogy a feleknek párbajozniuk kellett, így Isten dönthette el, ki marad majd életben. A vitatott ügyben is ez lett ilyenkor az ítélet. Vagyis ebben a konkrét esetben: ha párbajban veszít Carrouges (Kiárúzs), akkor felesége hazudott megerőszakolása ügyében, így máglyán elégetik a párharc után. Ezzel az aprósággal persze nagyon megnőtt a párbaj jelentősége, hiszen már két ember élete múlott rajta. Sőt igazából háromé, mert közben kiderült: Marguerite babát vár (és persze senki nem tudja, kitől). A film nagyon erős abban, hogy érzékelteti az egyes karakterek pozitív oldalait és negatívumait is: egyikük sem tökéletes. Igazából nincs pozitív hőse a filmnek, mert a sértett férj, Carrouges valójában egy tuskó, aki nem a szeretett nő védelmében lép fel, hanem saját sértettségéért. Úgy kezeli a nőt mint a tulajdonát, az esetet pedig mint az ő érdekeinek sérelmét. A forgatókönyv három szálon futtatja az eseményeket: láthatjuk a nő szemszögéből, a férj szemszögéből és az erőszaktevő szemszögéből is azt a bizonyos napot. Ambivalens figura LeGris (LőGrí) is: művelt, folyékonyan beszél latinul (ez a középkorban még a nemeseknél sem volt annyira gyakori), és valóban jó barát, hiszen az eset előtt kedvelte Carrouges-t, és többször is kiállt érte közös uruknál, Pierre grófnál. Ugyanakkor tény, hogy erőszakos alkat, és valószínűleg tényleg megerőszakolta Carrouges feleségét. Itt érdemes azonban megállni egy szóra: a történészek szerint az erőszaktevés ténye ma sem bizonyított dolog (noha a film így kezeli). Végezetül pár szó a színészekről és a látványvilágról. A legjobb színészi teljesítményt Jodie Comer nyújtja, hiszen érzelmek széles tárházát mutatja meg. Utána következik a két párbajozó: Matt Damon és Adam Driver. Ami a látványt illeti: kiemelkedően jók a helyszínek, ruhák és fegyverek, a néző valóban a középkorban érezheti magát. A film legvégén a párbaj a legjobb, amit láttam a 2004-es Trója óta, amiben Brad Pitt és Eric Bana valami elképesztően kidolgozott küzdelmet vív Trófa falai előtt. De itt is megvan a vibe, a párbaj tökéletes, élethű és szinte sokkoló. A film a Tavington-mérőn 5 csillagot ér el, mindenkinek ajánlom, aki szereti a történelmi filmeket, a különleges jellemrajzokat és az életszerű, véres párharcokat. Azt még hozzátenném, hogy nem egy pörgős akciófilmről van szó, a sztori tempója lassú, és bár vannak időnként benne csatajelenetek (nem túl sok), az akciók 90%-a a legvégére tömörítődik, Az utolsó párbaj bemutatására. Az viszont frenetikus.

82 Az utolsó párbaj (2021)
akció | dráma | történelmi
A 14. századi franciaországban két jóbarát, Jean de Carrouges és Jacques Le Gris egymás ellen fordul, miután Carrouges azzal gyanúsítja meg Le Gris-t, hogy megerőszakolta a... több»