2021.10.19 14:16 Lubi Olvasottság: 341x
7

Sötét jelenkor

A remek vizuális érzékkel rendelkező brit rendező, Ridley Scott képes korszakos jelentőségű műveket alkotni. A sci-fi műfaját megújító Alien és Szárnyas fejvadász mellett rendezett már feminista hőstragédiát a Thelma és Louise képében, illetve az Oscar-díjas kosztümös, történelmi filmet, a Gladiátort is neki köszönhetjük. Scott Az utolsó párbajban a két utóbbi témát kombinálva meséli el a lovagkorba helyezett #metoo történetét.

A film Akira Kurosawa újító klasszikusa, A vihar kapujában struktúráját követve három szemszögből mutatja be egy lovagi párbajban kicsúcsosodó nemi erőszak valóságon alapuló esetét. A férj (Matt Damon), az erőszaktevő (Adam Driver) és az áldozat (Jodie Comer) egymást követő nézőpontjai mind más megvilágításba helyezik a karaktereket és a motivációkat, hogy végül a bíróság döntsön az egymástól eltérő igazságok hiteléről.

Sötét jelenkor

Az alapszituáció kifejezetten izgalmas drámai gyakorlatot követ, amiben a tények végig változatlanok, csak a felfogások mások. A három epizód képes valódi súlyt adni a film tetőpontjául szolgáló végső párbaj mindhárom résztvevőjének. A hosszú játékidő alatt gyakran háromszor is megismételt, egymástól csupán hajszálnyira különböző jelenetek mégis ellaposítják a cselekményt.

Ez, és üzenete gyakran túlsulykolt, didaktikus megfogalmazásmódja ellenére Az utolsó párbaj megrendítő erejű, brutális, középkorba helyezett látlelet a 21. századról. Hiszen a felvilágosodás óta elért eredmények, az emberi jogok fejlődése és a feminizmus hatása ellenére sok tekintetben még ma is a sötét jelenkorban élünk.

akció | dráma | történelmi

A 14. századi franciaországban két jóbarát, Jean de Carrouges és Jacques Le Gris egymás ellen fordul, miután Carrouges azzal gyanúsítja meg  Le Gris-t, hogy megerőszakolta a... több»

7