Ambivalens érzésekkel, de óriási várakozásokkal ültem be Keith English rendezésére, mert nagyon jól emlékszem 2006 őszének eseményeire, sőt barátaim, ismerőseim voltak akkoriban részesei több ikonikus történésnek is a fővárosban. Magam is nyomon követtem a híradásokban a TV-székház szeptember 18-i ostromát, majd az október 23-án lezajlott rendőrattackot, megdöbbenve mindkét eseményen. Így egyszerűen látni akartam, hogy Kálomista Gáborék milyen filmet hoztak össze a jól időzített mozis megjelenésre.
Nos, vegyesnek érzem a végeredményt: filmként az Elk*rtuk egyáltalán nem rossz (inkább közepes), hisz kifejezetten színvonalasak az alakítások, jó a tempó és mindvégig megmarad a néző figyelmének lekötése.
Ugyanakkor rengeteg a nyilvánvaló aktuálpolitikai okokból beletett jelenet, melyek néhol csak elrontják, néhol már-már nevetségessé teszik az egészet. Az egyértelműen meghatározó szerepet játszó Szilvásy György titkosszolgálati miniszter (akit Bede-Fazekas Szabolcs alakít) érthető módon kap kiemelt hangsúlyt, de hogyan szólhatott volna meghatározó módon bármibe is bele Hann Endre közvéleménykutatás-vezető (akit a filmben Bokor Barna játszik) vagy Dobrev Klára miniszterelnök-feleség (Gubás Gabi tolmácsolásában)? Miért kap csak alig pár jelenetet az egyértelműen fő-felelős Gergényi Péter (budapesti rendőr-főkapitány), és miért kerülnek mellőzésre sokan annak érdekében, hogy démonizálni lehessen a Dobrev-Apró családot?
Ami a pozitívumokat illeti: elismerésem a gyönyörű Bánovits Vivanne alakításáért és Bede-Fazekas Szabolcs játékáért, akik tényleg kiemelkedőt nyújtanak mindvégig. Gubás Gabi mint gonosz milady (Alexandre Dumas Három testőre után) nem túl sok arcát tudja megmutatni, de még neki sem sikerül hihetővé tenni, hogy Gyurcsány feleségeként ő irányította volna a magyar rendőrséget a zavargások éjszakáin (szeptember 18-án és október 23-án). A film végkövetkeztetései könnyen összefoglalhatóak alig pár pontban: először is, az öszödi beszédet maga az MSZP szivárogtatta ki, hogy megelőzze az éppen erre készülő ellenzéket), másodszor, a TV-székháznál Szilvásy direkt nem küldött erősítést a rendőröknek, hogy a fővárost a tüntetők ellen hangolja, és végül harmadszor, október 23-án a rendőrség Dobrev Klára parancsára tolta az Astoria békés megemlékezőire a zavargókat.
Minimum kérdéses sugallatok ezek, tényként való beállításuk pedig valóság-ferdítés benyomását kelti. Pozitívumot jelentenek a tömegjelenetek, az archív bevágások és a sok üldözéses scene, melyek feldobják a tempót és kicsit átélhetővé teszik a filmet.
Ami a forgatókönyvet illeti, szerintem jól kitalált alapállásra épül: a főhősnő, Réka (Bánotvits Vivianne) a kormánynak dolgozó Medián Közvélemény-kutató alkalmazottja, aki párjával, a tévés Nándival (Mózes András) mindent megtesznek azért, hogy lebuktassák a kormányzat mesterkedéseit a beszéd utáni helyzet manipulálására vonatkozóan. Akcióik mozgalmassá teszik a filmet. A végeredmény azonban mégis egy mesterkélt sztori, ügyesnek tűnő, valójában átlátszó utalásokkal arra vonatkozóan, hogy alig pár ember bűne mindaz, ami 2006 őszén történt, és ezek a bizonyos felelősök véletlenül épp a mai kormánypártok politikai ellenfelei. Értékelésem a dramaturgiára 50% (ha filmként vizsgálom az egészet), a korabeli események megidézésére viszont csak 10%, a manipulációk miatt.

35 Elk*rtuk (2021)
Egy ambíciózus, de munkáltatója által elnyomott közvéleménykutató elhatározza, hogy fényt derít az igazságra, miután rájön, hogy főnöke egy roppant kényes hangfelvétel... több»
Szereplők: Trill Zsolt, Bánovits Vivianne, Gubás Gabi, Bede Fazekas Szabolcs, Mózes András
Üdv! Erről beszélek pls. Ez kritika! Erős szakmai tartalom, okok, indokok, tények.