A rendező, Louis Leterrier eredetileg – hosszú fejlesztés után – A sötét kristály hatalma címmel mozis folytatását szeretett volna, amelyre már korábban számos más rendezőt kinéztek, köztük Genndy Tartakovskyt, Michael Gracey-t, Michael Spieriget és Peter Spieriget. Ugyanakkor a Henson társaság animációs sorozatokat fejlesztett, amelyek fiatalabb közönségnek szólnak, hogy az eredeti film előzményei legyenek. A Netflix érdeklődését felkeltette a sorozat, és azt javasolta, hogy váltsanak valamivel érettebb show-ra, így Leterrier végül beleegyezett, hogy sorozat legyen belőle. A Sötét Kristály hatalma forgatókönyvvé vált, és egy 2017. évi képregény sorozattá, amelyet az Archaia Entertainment adott ki.
A Koboldok történetének fejlődése a Jinn és Kira által az eredeti filmben felfedezett "A sors falán" alapult. A szélén ülő szárnyas női Koboldot ábrázolta, mely kultúrájuk matriarchális fogalmához vezetett. A képen hét kört is ábrázoltak, és ez az ötlet hét különálló Kobold törzs létrehozásához vezetett.
A vizuális effektusok háza, a DNEG (Double Negative) digitálisan letapogatta az A sötét kristályból (1982) származó Kristályvár eredeti miniatűrjét, és pontos felület-térképészeti mérésekkel készített egy tökéletes digitális másolatot, amelyet bármilyen szögből meg lehet mutatni különböző jelenetekben.
A speciális effektusok tervezője, Toby Froud – aki a Fantasztikus Labiritusban (1986) játszotta Toby babát – Brian Froudnak, a világ megalkotójának, és a tervező/bábos Wendy Froudnak a fia.
Billie Whitelaw, aki Aughra hangját adta A sötét kristályban (1982), 2014-ben elhunyt. Donna Kimball színésznőt és bábost kérték fel, hogy segítsen a sorozat forgatókönyvének átolvasásában, amelynek során annyira tökéletesen újjáépítette Whitelaw előadását, hogy felajánlották neki a karakter megszólaltatását.
A sorozat premierjére 37 évvel az A sötét kristály (1982) megjelenése után került sor.
Az összes epizód címe egy-egy idézet A sötét kristály (1982) című filmből.
A 2018-as New York-i Comic-Conon a rendező, Louis Leterrier megerősítette, hogy a sorozat a bábművészetre fog támaszkodni a számítógépes animáció helyett. A CGI-t csak a bábosok eltávolítására fogják használni, különösen a zöld háttérnél felvett jeleneteknél.