2018.12.12 20:01 Kralmos Olvasottság: <100x
1

Lars von Trier sípoló pokla

A dán provokátor(lehetséges utoljára) visszatért és elmondja véleményét a művészetről egy rendkívül önreflexív és bizarr módon. Szögezzük le. Lars von Trier, filmjeiben, sosem egyszerű alakokról, sztorikról forgatott, ráadásul mindig egy különleges filmnyelv segítségével.Ez most sincs másképp. A Depresszió trilógia(Antikrisztus, Melankólia, A Nimfomániás 1.és 2.rész) után tehát egy amolyan életmű összegzésként készítette el az "A Ház amit Jack épített"-et.

Tehát ugye a film a művészetről per a művészetekről nyilatkozik egy furcsa köntösben. A film főszereplője Jack egy bérgyilkos aki úgy véli saját magáról, hogy ő is egy művész csak úgy mint bármelyik festő vagy akár dalszerző, valamint, hogy a halottai és az azoknak a(sokszor másmilyen) "felhasználása" pedig maga a mű. Ez az alaphelyzet pedig(lehetséges) egy kis fricskaként reflektál a rendezőre. Hiszen az ő filmjeit sokan kritizálják/utálják vagy csak teljes mértékben kiborulnak tőlük, és ez a koncepció egy ilyen "hahó ez is filmművészet (sőt), én is egy művész vagyok" kijelentés.

Lars von Trier sípoló pokla

Jack, 5 darab véletlen módon kiválasztott incidenst mesél el Verge-nek(Vergiliusnak) a pokolba vezető úton. Így pedig von Trier beemeli Dante-Isteni Színjátékából a Poklot. De ez közel sem minden művészeti utalás vagy éppen hivatkozás. Bach-ot ismételten behozza a direktor, bár most a híres amerikai zongoraművészen, Glenn Gouldon keresztül. Aztán Géricault festmenyeit, főleg a Medúza Tutaját. Valamint például William Blake neve is elhangzik egy párszor. S így lesz kicsit hasonló miliőjű film az "A Ház amit Jack épített" mint a Nimfomániás volt pár éve.

Szóval Jack mesél és mesél, helyenként kattant mód vicces, máshol társadalomkritikus hangvételben, valamikor meg csak szimplán zavarba ejtő módon, hogy aztán a végére már tényleg megérkezzünk a Pokolba amit von Trier kreált. Ja és persze ott szól a háttérben, mikor mekkora hangerőn, David Bowie Fame című száma amikor a mi Jackkünk éppen két kézzel tapicskol a slamasztikában.

dráma | horror | krimi

A megosztó, ám sokszor kritikailag is elismert filmjeiről híres botrányrendező, Lars Von Trier filmjében egy kiemelkedő intelligenciájú férfi sorozatgyilkossá válásának... több»

1