2019.08.25 09:47 Berto49 Olvasottság: 120x
0

Herskó János (1926–2011) filmjeire nagyon jellemző a csapongó történetmesélés, a jelenségek felszínét érintő bemutatás. Ez különösen igaz a disszidálása előtti utolsó filmjére, az „N.N., a halál angyala” című munkájára. A kissé káoszos „Szevasz Vera” is ebben a hibában szenved.

Jelentősen hozzájárult a vitatható eredményhez a szerintem rosszul megválasztott főszereplő is. A minden nőies vonást nélkülöző, saját magának suttogó Neményi Mária (később híres, jelentős szakmai elismerésekkel bíró szociológussá vált) helyett mennyivel jobb teljesítményt nyújtott volna az eredetileg kiszemelt Venczel Vera? A partnere, Bálint Tamás (Bálint András öccse) nyugodtan elmondhatta volna róla a Karinthy féle Babits paródia „Antik szerelem” első sorát, hogy: „A szeretőm fiús, görög leány”, csak a görög nem stimmelt.

A legjobb alakítást egyértelműen Horváth Teri nyújtotta, már csak ezért is érdemes volt leforgatni a filmet. A rengeteg külső helyszín a cinéma vérité jellemző vonása; Zsombolyai János a kiváló operatőr és rendező első munkáiban is bizonyította, hogy ismeri szakmája minden fortélyát. A hosszadalmas falusi lakodalmat bemutató részt viszont nagyon meg kellett volna vágni, mert hiteltelen, életszerűtlen volt. Egy ilyen eseményen pont az Illés együttes muzsikált? A felhangzó zenék között életszerű volt-e a munkásmozgalmi dal, a „Hej, te bunkócska, te drága”?

Aki híresség élt és mozgott akkoriban, mind feltűnt a filmben; mennyiben illett például a képbe Dolores Ibarurri, a Spanyol Kommunista Párt volt főtitkára? Cameoszerepben látható volt Koncz Zsuzsa, vagy a későbbiekben műsorvezetőként elnyűhetetlen Antal Imre. Szerintem sokat markolt és keveset fogott ez a film, viszont a korszak majdnem teljes panorámáját nyújtotta.

játékfilm

Oh, azok a régi szép idők, amikor az ifjúság nyári "építőtáborokban" építette a szocializmust, no meg a saját "karrierjét", hiszen az egyetemi felvételin jó pontnak... több»

0