2023.03.27 09:43 Piczil Zsolt Olvasottság: 422x
1

Egy ilyen témához (Teremtő keresése) nem drogosan kellene hozzá állni, Stanley

Az alkotó egy későbbi nyilatkozatában ezt mondta: „Úgy akartam megcsinálni, hogy a nézők se értsék a filmet, csak kérdéseket, kétségeket akartam támasztani.” Nos, ennek ellenére a film megfejthető, de sokunk úgy érzi, ha nem Kubrick kezébe kerül a téma, sokkal időtállóbb mű kerekedett volna belőle. Mert a mester kábítószereket is fogyasztott a forgatókönyvírása közben, ez azért látszik is a film kinézetén. Mostanában a Csillagok között filmmel hasonlítottam össze a 2001 Űrodüsszeiát, és szerintem a Csillagok között időtállóbb lesz. Mert populárisabb, érthetőbb, jobban hat az érzelmekre.

Persze várni kell ötven évet, hogy kiderüljön ez. A 2001 lassan belesüllyed abba a korszakba, amiről nemrégen Puzsér Robi mesélt: „lehet, hogy nincsenek is örök érvényű filmek. Mert pl. a ’20-es évek némafilmjeit már csak filmesztéták nézik.

Egy ilyen témához (Teremtő keresése) nem drogosan kellene hozzá állni, Stanley

A világ annyit változott, hogy az emberek többségének már nem élvezhető a régi filmek elmesélő szerkezete, színészi játéka.” Nos, itt Robi technikai változásról IS beszélt és az ahhoz kötődő filmszerkezetről. A két említett film viszont technikailag ugyanabból a korszakból származik, színes hangosfilm, igaz, az utóbbiban a praktikus effekteket leváltotta nagyrészt a mindenható CGI. És van a két mű között vagy 50 év. Ennek ellenére szerintem a 2001 azért bukik meg az időben mert Kubrick annyira művészfilmet csinált belőle. Nagyon-nagyon sok minden jó a filmben, de egyáltalán nem hibátlan alkotás. Pl. ha a rendező lemondott volna a végtelenségig elnyújtott snittekről, kitartott jelenetektől, talán több minden is bemutatható lett volna. Ugyanakkor, ha már grandiózus jelenetekben gondolkozik, a Holdon talált Monolit jelenete olyan szinten van lecsapva, hogy én csak csalódottságot éreztem ezzel kapcsolatban. A szavannán pihenő leopárd világító szemére voltak percek (persze, hangulatkeltés), de a film igazi főszereplőjének, az idegen technikának a második feltűnésére csak másodperceket áldoz a rendező. Jól láthatólag elvétette az irányokat és mértéket. Csakúgy, mint a filmvégi neon trip jelenetben, ami kellemetlenül kizökkenti a műélvezőt, és a túlnyújtott epilepsziás kinézetével rendkívül ízléstelen. A maga idejében az emberek egyrésze kijött a moziból. Aztán ha már monolitikus (értitek) műben gondolkozik, az a rövid jelenet az űr-wc használati utasításával szintén elbaltázott gondolat volt, megint csak kizökkenti a nézőt a film (egyébként helyesen eltalált és átadott) nyomot hangulatából. Összességében Kubrick elpazarolt egy történelmi első pillanatot a Teremtő felsőbb hatalom csillagok közötti kereséséről. Kellet volna valaki, aki rendezi a rendezőt is, és egy kicsit visszafogja. Mindegy, hál' Istennek (vagy Monolitnak) a 2010 – A kapcsolat évét már nem Kubrick rendezte, és mennyivel élvezhetőbb is az a mű! Cseppet sem kisebb léptékű, gondoljunk csak HAL 9000 halálára (helytelen lett volna, ha megsemmisülést írtam volna), illetve David Bowman űrhajós (részleges) visszatérésére. És látványban is megállja a helyét a folytatás, nem csak jobb elbeszélő szerkezetében. Aki végig küzdi magát a 2001-en, az adjon egy esélyt a 2010-nek is. Már csak azért, mert így megtudjuk, hogyan mondják oroszul a bolondot. „Durak”.

kaland | sci-fi

Az emberiség hajnalán az ősemberek egy fekete kőoszlopot találnak a pusztában. Ez a találkozás vezeti rá őket az eszközhasználat felfedezésére. Évezredekkel később, 2001-ben... több»

1