Amikor a múlt hónapban a Londoni Filmfesztivál közönsége öt percig állva tapsolt egy könnyes szemű színésznek, aki egy túlsúlyos, kerekesszékbe kényszerült, öngyűlölő meleg férfit alakított, Hollywood közelmúltjának egyik legjelentősebb - ha nem a legelbűvölőbb - visszatérését ünnepelte. A szóban forgó férfi, akit könnyekig meghatott a hódolat, Brendan Fraser volt.

A tapsot a kritikusok által elismert és mélyen megindító alakításáért kapta A bálna című filmben, amely az első főszerepe volt egy évtized után.

Ebben egy "kövérruhát" öltött magára, hogy egy beteges elhízással élő angoltanárt alakítson, aki kikapcsolt kamerával online órákat tart, miközben a megváltásért küzd. Mindez találó metafora az 53 éves Fraser számára, aki, miután egykoron mindenütt jelen volt a vásznon, úgy a kalandfilmek, köztük A múmia mint a Disney-vígjátékok, például Az őserdő hőse világában, hirtelen és rejtélyes módon eltűnt a szemünk elől.

"Mi történt Brendan Fraserrel?" - hangzott a kérdés, amely évekig a filmiparon túl is visszhangzott. A színész négy évvel ezelőtt próbálta tisztázni a dolgot, amikor megdöbbentő módon felfedte, hogy a #MeToo hollywoodi szexuális visszaélések egyik férfi áldozata volt.

A kanadai-amerikai színész tiszta kék szemével, lobogó hajával és lenyűgöző fizikumával a klasszikus formába öntött filmbálvány volt. Első nagy kasszasikerét a Disney 1997-es Tarzan-paródiájában, Az őserdő hősében aratta, amelyben ő alakította a bolondos hőst. Ez egy családi vígjáték volt, és később kiderült, hogy a film producerei aggódtak amiatt, hogy túl sokat mutatnak Fraser intim testrészeiből. A Disney azt akarta, hogy úgy nézzek ki, mint egy modell, Mr Universe és egy szexbálvány keresztezése - mondta Fraser: "Már az elején mindenki az ágyékkötőm miatt kezdett el gyötrődni, hogy magasabb vagy alacsonyabb legyen-e a szegélye."

A következő évben ismét hasonló vita alakult ki, amikor állítólag visszalépett egy teljesen meztelen jelenetből az Oscar-díjas Érzelmek tengerében című filmben, amelyben egy Ian McKellen által alakított meleg horrorfilmrendező hetero múzsáját alakította.

Frasert azonban az 1999 és 2008 között futó, nagy költségvetésű A múmia filmtrilógia tette ismertté, amelyben Rachel Weisz oldalán az ókori egyiptomiak ellen harcoló, daliás felfedezőt alakította.

Az 1990-es évek végén és a 2000-es évek elején úgy tűnt, hogy mindenhol ott van. Aztán hirtelen sehol sem volt, karrierje elsüllyedt a hírességek sivatagának ingadozó homokjában, mintha A múmia átka áldozata lett volna. Afton Smith színésznővel kötött házassága, akitől három gyermeke született, 2008-ban zűrös válással végződött. 2013-ban pedig - megalázó módon beismerve elhalványult státuszát és munkahiányát - kérte a házastársi és gyermektartásdíj csökkentését, mert már nem tudta kifizetni a bíróság által kiszabott évi 790 000 fontot.

A bírósági papírok szerint havonta 76 000 font mínuszban volt a válási végkielégítése, egy hátsérülés miatti orvosi számlák és a súlyos üzleti kiadások miatt. Volt felesége azonban később azzal vádolta meg, hogy közel 22 millió font értékű vagyont rejtegetett, hogy elkerülje a fizetést.

Fraser édesanyjának, Carolnak a rák miatt bekövetkezett halála 2016-ban további súlyos csapásnak bizonyult. Karrierje mélypontra került. Néhány rajongóját annyira felzaklatta a távolléte, hogy petíciót indítottak, amelyben felszólították Hollywoodot, hogy "kérjük, vegye figyelembe Brendant a tervezett sorozatokban/filmekben". Azt állították, hogy "nagyon levertnek tűnt, és mi, hűséges rajongók úgy érezzük, hogy kötelességünk minden lehetséges módon segíteni neki.Kérlek, segítsetek, hogy Brendan újra talpra álljon, hiányzik nekünk." Követelték a színész 'reneszánszát', és az általuk indított petíciót közel 46 000-en írták alá.

Reményre adott okot, amikor elnyerte a kritikusok elismerését Danny Boyle 2018-as Bizalom című tévéjátékában, amelyben a milliárdos J. Paul Getty furcsa ex-CIA-st alakítja. Ez egy kezdet volt, de aligha jelentett visszatérést a nagybetűs filmes életbe. Ugyanebben az évben a GQ magazin egy interjúban megkérdezte Frasert, hogy mi történt a karrierjével - és ő végül kibökte.

2003 nyarán, 34 évesen és hírneve csúcsán részt vett egy ebéden a Beverly Hills Hotelben, amelyet a Hollywood Foreign Press Association (HFPA), a Golden Globe-díjakat rendező, befolyásos, de ellentmondásos szervezet tartott. Elmondása szerint távozásakor Philip Berk, a szövetség korábbi elnöke köszöntötte. Berk kezet fogott vele, majd - mint Berk később bevallotta - megcsípte Fraser fenekét. Berk, a dél-afrikai újságíró, aki akkor 70 éves volt, ragaszkodott ahhoz, hogy ez egy könnyed csipkelődés volt. A színész azonban azt mondta a GQ-nak, hogy minden volt, csak nem játékos. Állította, hogy Berk egyik ujja intim módon megérintette, "és elkezdte simogatni".

Fraser elmondta, hogy eluralkodott rajta a pánik és a félelem, végül eltolta Berk kezét: "Rosszul éreztem magam. Úgy éreztem magam, mint egy kisgyerek. Azt hittem, mindjárt elsírom magam" - mesélte - "Úgy éreztem, mintha valaki láthatatlan festéket öntött volna rám" - mondta a színész.

Fontolóra vette, hogy nyilvánosan megvádolja Berket, de nem akarta, hogy a sértés "a narratívám részévé váljon". Képviselői írásbeli bocsánatkérést kértek a HFPA-tól. Berk a GQ-nak azt mondta, hogy Fraser beszámolója "teljes kitaláció". Ugyanakkor azt is elmondta, hogy anélkül, hogy beismerné a vétket, írásban kért bocsánatot Frasertől, ha "bármi olyat tett, ami felzaklatta". Fraser azt is állította, hogy a HFPA azt mondta, soha többé nem engedi Berket egy szobába a színésszel (Berk ezt tagadta). A HFPA vizsgálatot folytatott, és arra a következtetésre jutott, hogy "amit Fraser úr tapasztalt, az nem volt helyénvaló", bár azt mondta, hogy a fenékérintést viccnek szánták, és nem szexuális közeledés volt.

Fraser azt mondta, hogy depressziós lett, és elkezdte azt mondani magának, hogy megérdemelte, ami történt: "Magamat hibáztattam, és szerencsétlen voltam, mert azt mondtam: "Ez semmiség, ez a fickó hozzámnyúlt, és megfogott." 

A Berkkel kapcsolatos eset miatt "visszavonult" Hollywoodtól és "visszahúzódónak érezte magát" - mondta később. "A munka "elsorvadt" számomra. Legalábbis az én fejemben valamit elvettek tőlem."

Ugyanakkor a teste darabokra hullott. A Múmia-filmek kaszkadőrmutatványai fizikailag is megviselték. Mire a harmadik filmet forgatta, "ragasztószalaggal és jéggel rakták össze, jégzsákot és hegyikerékpáros párnát viselt" a jelmeze alatt. Különböző sérülései miatt műtétekre volt szükség, többek között laminectomiára (amikor a csigolya egy részét eltávolítják) és részleges térdprotézisre, valamint hangszálainak helyreállítására.

Amikor a színészi munkák kezdtek elapadni, azon tűnődött, hogy a Golden Globe-díjakat kiosztó HFPA feketelistára tette-e őt. Azt állította, hogy ritkán hívják meg a rendezvényeikre, miután megvádolta Berket: "A csend fülsiketítő volt. A telefon nem csörög tovább, és az ember elkezdi kérdezni magától, hogy miért. Sok oka van, de vajon ez is köztük volt? Azt hiszem, igen."

Berk tagadja, hogy a HFPA büntette volna Frasert, mondván: "A karrierje nem a mi hibánkból hanyatlott." Hollywoodi megfigyelők valóban tudnának más okokat is felhozni, amiért a színész karrierje megtorpant. Először is, ott volt a 2008-as "kasszasiker", az Utazás a Föld középpontja felé, valamint a középszerű harmadik múmiafilm, A múmia - A sárkánycsászár sírja (a producerek mindkét film folytatásában lecserélték Frasert). Az igazság az, hogy a könnyed, Indiana Jones-stílusú kalandfilmek egyre inkább teret vesztettek az egyre népszerűbb szuperhősfilmekkel szemben.

Fraser megható beszámolója balszerencséjéről a GQ-ban azonban jól időzített. A ragadozó filmmogul, Harvey Weinstein néhány hónappal korábbi bukása - a több nő által felhozott szexuális visszaélésekkel kapcsolatos vádak hóviharában - sokkal könnyebbé tette, hogy az iparágban dolgozó emberek előálljanak a tapasztaltakkal, és sokkal valószínűbbé tette, hogy mások hinni fognak nekik. Fraser elmondta, hogy felbátorította őt a zaklatás elleni #MeToo és a Time's Up mozgalom, valamint az olyan színésznők, mint Ashley Judd vagy Rose McGowan, akik mind előálltak, és akik közül mindegyikükkel dolgozott együtt.

"Figyeltem ezt a csodálatos mozgalmat, ezeket az embereket, akiknek volt bátorságuk kimondani azt, amit nekem nem volt." - mondta. Az interjú nagy feltűnést keltett, és úgy tűnt, Hollywood is megértette az üzenetet.

Az évek nem voltak kegyesek Fraser romantikus főszereplői potenciáljához, mivel elég sokat hízott. Ennek azonban megvannak a maga előnyei, hiszen így felszabadultak a kihívást jelentő "karakterszerepek" számára. Az olyanok, mint például A bálna című filmben, amikre a színész vágyott is. Akár elnyeri az Oscar-díjat jövő márciusban, akár nem, az biztos, hogy A múmiához hasonlóan a "Brenaissance Man" is feltámadt a halálból.

85 A múmia  (1999)

akció | fantasy | kaland

SkyShowtime (2023.02.14.)

A fáraó kivégezteti Osiris főpapját, Imhotepet, és saját szeretőjét, miután megtudja, hogy egymásba szerettek. Imhotep holtteste egészen 1925-ig békében nyugszik... több»