2023.12.25 20:54 F79 Olvasottság: 106x
2

Dunaújváros, egy új élet bölcsője

Volt az ezredfordulón egy lelkes, dunaújvárosi amatőrfilmes csapat, a Cruel World Team. VHS-kazettákra készítettek kezdetben horrorfilmeket, később pedig más műfajokban is kipróbálták magukat. Bernáth Zsolt, a csapat mindenese (de elsősorban rendezője) kiváló szervezőkészsége révén meghonosította hazánkban a „no budget” mozit. A stáb és a színészek hobbiból vállalták a részvételt az egyes projektekben, a kész művekre pedig találtak hazai forgalmazót. A Mirax jóvoltából videókazettán is megjelentek ezek az alkotások, így a videótékák polcain is találkozhattunk velük.

Idővel a csapat feloszlott, de a „kemény mag” technikailag és felkészültségben is szintet lépve újra összeállt, és a hazai kínálatból sajnálatosan hiányzó ifjúsági filmek felé fordult. A Sherlock Holmes nevében és az Aura című filmjeik már fesztiválokra és a mozikba is eljutottak. Utóbbi film viszont végül akkora bukásnak bizonyult, hogy a biztató kezdeményezést megfojtotta, Bernáth Zsolt pedig végérvényesen elfordult a filmkészítéstől.

Dunaújváros, egy új élet bölcsője

Az Aura című ifjúsági sci-fi négy gimnazista különös kalandját meséli el, akik egy iskolai rendezvényről távozóban elkötik a diri autóját (a lányának közreműködésével), nem is sejtve, hogy éjszakájuk az emberiség történetének legfontosabb eseményévé válik.

A kocsi persze az éjszaka közepén lerobban, és kiszállva azt veszik észre, hogy egy búraszerű képződmény veszi őket körül, amely kommunikálni próbál velük. A történet eddig a pontig tényleg izgalmas, de a rejtély kibogozása, az elcsigázott csapat elkeseredett küzdelme, egymásnak feszülése már kissé esetlenül lett kidolgozva, ami betudható annak, hogy rendkívül kevés idő állt a stáb rendelkezésére.

Kis-Szabó Márk forgatókönyvírói karrierjének kezdeti időszaka egybeforr a CWT, illetve az abból újjáalakult alkotógárda legsikeresebb időszakával. Érezhető, amint a történetei, karakterei és dialógusai filmről filmre egyre kidolgozottabbak. Ezen a ponton azért megjegyezném, hogy ebben az alkotásban még korántsem egy érett alkotó műve elevenedett meg (finoman szólva). A sztori egyes elemei jól beazonosíthatóan lettek „összelopkodva”, illetve a dialógusok még zavaróan életszerűtlenek. A finálé fordulata pedig otrombán vágja tönkre az addig szépen építkező történetet.

A film látványvilága egyáltalán nem tükrözi az alacsony költségvetést. Valaki nagyon lelkes és ambiciózus volt, hogy vatikáni valutáért vállalta a nem kis munkával járó utómunkálatokat, speciális effekteket.

A fiatal szereplők – amatőr mivoltukból eredően – gyakran túljátszották a szerepüket, beszédük nem mindig állt összhangban a mozdulataikkal és gesztusaikkal, hanglejtésük pedig olykor teljesen életidegennek hatott.

Ez a film egyértelműen a fiatal korosztályt célozta meg, és a korabeli visszajelzések alapján a gyerek közönség élvezte, nem akadtak fenn az ordító hibákon, esetlen kivitelezésen. Felnőtt nézőként azonban rettenetes élményben részesülhetünk, ha előzetesen nem készülünk fel az alkotók szándékaiból és lehetőségeiből, hanem tipikus játékfilmet várva kezdünk a megtekintésébe. Kár ezért a lelkes csapatért. Kíváncsi lennék, hogy az évek alatt hogyan fejlődtek volna, és hol tartanának ma, ha lehetőségük lett volna folytatni ezt a no-budget/low-budget vonalat.

(Akit érdekel a filmes csapat története, sztorijai, megtalálják a Magyar Elektronikus Könyvtárban Bernáth Zsolt: Láthatatlan történetek című írását.)

44 Aura  (2014)

dráma | sci-fi

Négy tinédzser, Tokió, Peti, Ádám és Eszter egy puszta közepén ébrednek fel lerobbant autójukban. Bár számításaik szerint reggel van, mégis sötétség veszi őket körül,... több»

2