Játssz egy Xiaomi Note-ért! · Ajándék mozijegy minden felhasználónknak! Több info itt » Login  
82

1945

(1945)
1945
 
ArpiHajdu és Réci  2017. 04. 27. 22:10

Egy nagyon érdekes film az 1945. Ezt annak a fényében mondom, hogy annyira nem ismerem Török Ferenc munkásságát (igen, meg lehet kövezni érte, de én még a Moszkva teret sem láttam, hiába élvez az a film bizonyos körökben kultstátuszt). Amivel viszont jelen mozi meg tudott fogni az nem is a téma, sokkal inkább az, hogy milyen módon közli erről a bizonyos témáról (hogy világos legyen: a holokausztról) való gondolkodását. Adva van egy falu, ahova megérkezik két zsidó emberke, mindez 1945 augusztus elején történik. A két alak nem is akar mást, mint eltemetni a halott hozzátartozóik, rokonaik, barátaik hagyatékait egy bizonyos faluban. Ezzel még önmagában nem is lenne probléma, csakhogy ennek a falunak (s annak összes lakójának) szörnyű bűntudata van mind egyéni, mind kollektív szinten. Ez a bűntudat pedig szépen a felszínre tör, ahogy haladunk előre a történetben. Így pedig az összkép már teljesen más megvilágításba kerül, mint ahogy az elején elképzeltük. Ami meglepett az egészben, hogy a viszonylagos rövid (alig másfél órás) játékideje alatt az 1945 meglepően lassú folyású. Ugyanakkor ezt a fajta lassúságot briliáns módon használja ki. Nincsenek benne teátrális jelenetsorok, egyszerűen sallangmentes az egész, és ez nagyon jól áll neki. Mondhatni közhely, de egy ilyen típusú és hangulatú filmhez valóban jobban passzolnak a fekete-fehér képek, jelen esetben tényleg az történik, hogy korhű atmoszférát teremt ehhez a sztorihoz. A színészek közül kiemelendő Rudolf Péter, akinél tényleg azt lehet látni, hogy átszellemült a szerepéhez: így még szerintem a legelvetemültebb rajongói sem láthatták, s közben a hátán viszi a filmet, ráadásképpen ő a negatív karakter! Ami még elnyerte a tetszésemet a filmből az a szimbolikája: a vonat érkezése, a temetés, a meghiúsult házasság, a tűz, az elmenő vonat. Mindegyiknek megvan a maga helye a narratíva szintjén. Emellett én valahogy a címben is egy határnak a szimbólumára asszociálok: 1945 augusztusa már egy szakasz végét jelentette Magyarország, s egyben e magyar falunak a történetében (II. világháború), ugyanakkor a kezdete is, valami új, egyben nyomorúságosnak (hidegháború, szovjet megszállás). Minden erénye ellenére azért akad egy-két problémás része is a filmnek, pl. a Szabó Kimmel Tamás által alakított karakter szerintem súlytalan maradt a történetben (akár el is lehetett volna hagyni), s ugyancsak nem éreztem kellően indokoltnak a szovjet katonák jelenlétét a filmben.mÖsszességében az 1945 esetében egy különleges filmmel van dolgunk, ráadásképpen magyar alkotásról van szó, amelyet nem a közönségfilm titulussal láttak el (mint mostanában a Kincsemet vagy a Brazilokat), s helyenként már-már a művészfilmeket idézi, de mégsem lesz az. Elgondolkodtató, mégsem szájbarágós. A falu embereinek a lelkiismerete egy egész nemzet lelkiismeretét szimbolizálja a filmben, s az eső, a tisztító tűz a zárójelenetben akár lehetne a jelképe egy kollektív megbocsájtásnak...de azt azért érezzük, hogy vannak olyan bűnök, amik megbocsájthatatlanok maradnak, s ki-ki a maga módján bűnhődik meg egykori vétkeiért. Rég éreztem már ilyen jellegű, lassú korképben ekkora erőt, mint az 1945-ben. Nagyon jó látni a magyar film fejlődését. Csak így tovább.

 
Kristofalmos  2017. 04. 21. 19:23

A film nekem igazából tetszett. De sajnos elég sok kötözködni valóm van benne. Először is a "mérlegelés".Szóval fogok egy nagyon nehéz témát(holokauszt). Jó. Ehhez hozzáadom a film fő érzelmi központját,a bűntudatot. Jó. És ehhez a zsidóságot. Jó? Kevésbé.Nem győzöm hangsúlyozni hogy ez még mindig egy über nehéz téma,amivel nagyon könnyű megsérteni valakit. Szóval például a Moonlightot hozom. Ha az afroameriaikról és jelen helyzetükrő akarok beszélni, és ők még melegek is az baj. Ez volt a bajom a Holdfénnyel, mert ez túl sikerhajhász. De ez csak példa volt. Ez a film talán azért készült, hogy a rendezőuraságnak legyen már végre valami tényleg jó filmje az utóbbi idők botladozásai miatt, és bár nehéz téma, de abba biztos vagyok hogy ebbe nem lehet belebukni. De ezt lehet hogy csak én gondolom így. Tehát a mérleg elbillent. Hálisten azért sikerült ebből egy tényleg jó filmet csinálni. Szóval Rudolf Péter amit művel a jegyző szerepében az valami emberfeletti! Ahogy Ragályi Elemér eltalálja a film hihetetlen, sokszor westernes képi világát, az mesteri! A látványtervezés, a díszlet, egyébként a többi színészi alakítás valamint a dramaturgia is teljes rendben. Szóval abszolút nem tökéletes, de intelligens, hatásos, elgondolkodtató film ez. És ennek nagyon kell örülni.

 
rozsa59  2017. 05. 26. 11:02

Nem tudom meg nézni!!!! A mi lovaink szerepelnek benne, film forgatását sem láttam. Bogár , és a csikója Csillag. Szeretném végre megnézni a filmet.Külföldi tartózkodásom miatt moziba nemm tudom megnézni.

 
tomtom  2017. 05. 05. 23:51

Nekem úgy tűnt nem sokban különbözik a rendező többi munkájától. Egy nagy hangulatkép az egész, szépen megfotózva, de sajnos ütős tartalom nélkül.

 
Penge  2017. 04. 24. 15:44

Azt szinte tudtam, hogy a zsidók tartogatnak némi meglepetést a film és az események szempontjából...

Rudolf Péter
Terhes Sándor
Rudolf Péter
Rudolf Péter
Szabó Kimmel Tamás
Terhes Sándor
Derzsi János
Iván Angelus
Nagy Marcell
Török Ferenc
Rudolf Péter
Szarvas József
Székely B. Miklós
Iván Angelus
Nagy Marcell
Szabó Kimmel Tamás
Székely B. Miklós
Nagy Marcell
Rudolf Péter
Sztarenki Dóra
Tasnádi Bence
Iván Angelus
Nagy Marcell
Nagy-Kálózy Eszter
Sztarenki Dóra
Movieaddicts: 1945
Gyönyörű snittekkel, lehengerlő színészi játékkal, tökéletes korhűséggel és többrétű történettel repít vissza minket 1945-be Török Ferenc legújabb filmje, aminek még ha meg is vannak a maga gyengepontjai, könnyedén felíratta magát a kötelezően megtekintendő hazai filmek listájára. 7,5/10
VOX.hu - 1945
Régebben azt írtam Török Ferencről, hogy ő az a rendező, akinek minden új filmje eggyel rosszabb, mint az előző. Most kénytelen vagyok visszavonni az állításomat. 80/100
Smoking Barrels: 1945
Abból a szempontból persze a rendező nem hazudtolta meg magát, hogy korábbi alkotásaihoz hasonlóan az 1945 is egy hangulatfilm, egy másfél óráig kitartott pillanatkép, amelyben a történetiség másodlagos. Csakhogy ebben a sztoriban ennek éppen fordítva kellett volna lennie, így ugyanis a háború utáni magyar vidék életképei csak egy üres héjt képeznek, amely adós marad a témafelvetéshez méltó tartalommal.

7/10
 

A 67 Berlinálén a Panoráma szekcióban közönségdíjas lett.

(KaTuS55)
 

A forgatás a szentendrei skanzenben zajlott, amely tökéletesen rekonstruálta a korabeli falusi miliőt.

(ArpiHajdu és Réci)
 

A film alapjául szolgáló elbeszélést is tartalmazó, Szántó T. Gábor "1945 és más történetek" című elbeszéléskötete a Noran Libro gondozásában jelent meg a Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivál keretein belül.

(hp)


  Előzetes A film adatlapja
Ez az oldal sütiket (cookies) használ. A honlapon való további böngészéssel Ön hozzájárul ezek használatához. Bővebben itt.