A 21. század fordulója mondhatni, hogy Robert De Niro karrierjének mélypontja volt, de ez ilyen nagyívű karrierbe és ennyi nagyszerű film mellé törvényszerű, hogy egy-egy gyengébb produkció is becsússzon. A ma 80 éves színészikont ünnepeljük!

A Nagyfater elszabadul és társai után minden olyan filmnéző számára, aki nem hallott a hetvenes évekről, Robert De Niro egy viccnek tűnhet.

Szerencsére azért olyan pillanatok is akadtak, mint például, amikor De Niro Oscar-díjat kapott a Napos oldal című filmért, aztán ott volt a Joker és Az Ír melyek 2019-ben jelentek meg. Ez volt talán a legjobb De Niro-duplázás az 1995-ös Szemtől szemben és Casino kettőse óta. 

Robert De Niro az Új Hollywood korszakának egyik vezető drámai színésze volt. Karrierje elő felében/első fénykorában több klasszikus filmben szerepelt, mint szinte bárki más, és még mindig képes kiemelkedő alakítást nyújtani, ha az anyag elég erős.

Ezt bizonyítandó - és hogy egyszerűen csak emlékeztessünk a szebb időkre - íme a 10 legjobb filmje. A lista természetesen ismét szubjektív, de természetesen ismét a Mafab közösség szavazatai alapján állítottuk össze a sorrendet!

#10

dráma | szatíra | vígjáték

A választások elõtt kitör a szexbotrány: az elnök félrelépett. Conrad, a ha- talom szürke eminenciása nem tûrheti, hogy egy csinos nõ bájai húzzák keresz- tül ... több»

"A háború a showbiznisz" - mondja Stanley Motss (Dustin Hoffman), egy bronzbarna hollywoodi producer, aki a gazdagság és a bőség éterében él. Motss Conrad Breannek (De Niro), a Fehér Ház spin doctorának beszél, akinek az a feladata, hogy elterelje a közvélemény figyelmét az elnöki szexbotrányról. Bármennyire is jártas a dezinformálásban, Brean legújabb megbízatása nagy produkciós értékeket igényel, és Motss itt lép a képbe. Stúdiók, zöld képernyők, CGI - Motssnak mindez megvan, és mindezt arra használja, hogy hamis amerikai háborút hozzon létre Albániában. Mint karakter, Brean nem ad De Nirónak sok mindent, amivel játszhat. Ő inkább csak a háttérben játszik; Stanely Motts az igazi sztár, akit Hoffman nagyképűen és bombasztikusan alakít. Brean azonban vált, amikor kell, és De Niro ragyog egy CIA-s kihallgatási jelenetben, ahol Brean teljes, hamisítatlan pörgéssel hatástalanítja célpontját. A film igazi lényege az, hogy a tömegek manipulálhatók a felidéző képekkel és szentimentális narratívákkal. Érdekesség, hogy 1998-ban, alig néhány hónappal a film megjelenése után kirobbant a Monica Lewinsky-botrány, majd a Szudánra és Afganisztánra mért rakétacsapások kerültek a média figyelmének középpontjába... Nos, ez minimum elgondolkodtató.
#9

79 A komédia királya  (1982)

(7) (34)

dráma | krimi | thriller | vígjáték

HBO Max

Rupert Pupkin ígéretes komikus, aki bármit megtenne, hogy azonnal a csúcsra jusson. Úgy érzi, hogy a leggyorsabban ezt egy éjszakai talk-showban való fellépéssel érheti el.... több»

A komédia királya még mindig De Niro és Scorsese közös filmográfiájának egyik ékköve. De Niro játssza Rupert Pupkint, aki akár Travis Bickle rokona is lehetne. Pupkin nem olyan erőszakos, mint Bickle, de hasonlóan elidegenedett a társadalomtól, a saját fejében él, és a hírnév és a siker grandiózus gondolatai emésztik. Bálványa Jerry Langford, Jerry Lewis kitalált változata, aki a hírnévvel kapcsolatos saját tapasztalatait hozza a szerepbe. Pupkin addig hízeleg Langfordnak, amíg a sztár végül bekattan, és elég határozottan elutasítja Pupkint ahhoz, hogy még a leendő stand-upos is rájöjjön, hogy be kell vetnie kétségbeesett, illegális vésztervét. A komédia királya kultúránk celebség iránti megszállottságát és a félresikerült látványosságokban lelt voyeurisztikus örömünket szatirizálja, ami a 80-as évek eleje óta csak rosszabb lett.
#8

dráma | krimi | thriller

Egy egyszerű körzeti ügyész a lehetetlenre vállakozik, amikor azt a célt tűzi ki maga elé, hogy kézre keríti az Egyesült Államok első számú közellenségét, Al Capone-t. A... több»

De Niro alakítása brutális Al Capone, a brooklyni születésű gengszter szerepében, aki a 20-as évek végén és a 30-as évek elején uralta Chicago alvilágát. Brian De Palma gengsztereposzában a gengszterbűnöző bukásának történetét meséli el, amelynek élére Elliot Ness (Kevin Costner), a szesztilalmi ügynök áll, aki keresztes hadjáratot folytat mind a szervezett bűnözés, mind a chicagói bűnüldöző szervek korrupciója ellen. Ahogy a The Guardian kifejti, Az érinthetetlenek teljesen rossz történelmi szempontból, de jó szórakozást nyújt, és De Palma rendező legjobb munkái közé tartozik. De Niro számára nem annyira fontos film. Bár alakítása szolid, Capone mellékszereplő, és harmadlagos szerepet tölt be De Niro hosszú filmográfiájában. Mégis, ez egy több mint megbízható alakítás, ami segít abban, hogy De Palma filmje a korszak egyik jobb gengszterfilmje legyen.  
#7

82 Aljas utcák  (1973)

(6) (11)

dráma | krimi | thriller

Charlie nagybátyja New York 'keresztapája', aki számít unokaöccsére a családi vállalkozásban. Charlie legjobb barátja a vad és szabályszegésben erősen jeleskedő Johnny Boy,... több»

1973-ban Robert De Niro, Harvey Keitel és Martin Scorsese mindannyian rendelkeztek már játékfilmes tapasztalattal, de az Aljas utcák volt az, ami igazán beindította a karrierjüket, különösen Scorsese-et és De Niroét, akik ezzel a filmmel kezdték figyelemre méltó együttműködésüket. Az Aljas utcák különösen kendőzetlen példája a kultikus rendező látásmódjának: a szikárság inkább ennek, mint a 300 000 dolláros költségvetés korlátainak köszönhető. Scorsese célja az volt, hogy a Keresztapával szemben egy olyan filmet hozzon létre, amely reálisabb képet ad az olasz-amerikaiakról. Kent Wakeford operatőr létfontosságú volt Scorsese törekvéseinek megvalósításában. "Az én vízióm egybeforrt Martinéval" - mondta Wakeford (az In Depth Cine-on keresztül). - "Martin minden egyes karakterben meg akarta ragadni a szorongást és a konfliktust. Ez volt a kulcs." Wakeford ezt a paranoid feszültséget egy Arriflex 35BL kamerával hozta létre, amely az első néma kézi 35 mm-es kamera volt. Ez a technológia lehetővé tette a filmkészítők számára, hogy kiterjedt követő felvételeket készítsenek, amelyek követték a szereplőket a környékük utcáin és az otthonaik folyosóin. A kritikusok szinte egyöntetűen pozitívan nyilatkoztak a filmről, különösen De Niro alakítását illetően. A Sydney Morning Herald visszatekintő kritikájában a filmet "szabadszelleműnek, energikusnak és nyersnek" nevezte, hozzátéve, hogy "amikor De Niro nincs a vásznon, a film laza és kósza. Amikor ott van, magnetikus".
#6

84 Ez a fiúk sorsa  (1993)

(9) (11)

dráma | életrajzi

A 13 éves Tobias apa nélkül nőtt fel. édesanyja megismerkedik Dwight-tal és feleségül megy hozzá - remélve, hogy jó apát talált fiának. A férfi azonban kegyetlenül bánik az... több»

Leonardo DiCaprio korai karrierjének visszatekintései gyakran a Gilbert Grape-re koncentrálnak, nem pedig az Ez a fiúk sorsára. Ez elég nagy hiba. Mindkettő felkavaró családi dráma, de utóbbi nagyobb pátosszal bír a darab visszataszító gonosztevője, a Robert De Niro által alakított Dwight Hansen miatt. Az 1950-es években játszódó film Tobias Wolff azonos című memoárja alapján készült. A film azzal kezdődik, hogy Caroline (Ellen Barkin), Wolff egyedülálló anyja olyan férfit keres, aki stabil családi életet tud biztosítani fiának. Dwight a legújabb jelölt. Caroline tudja, hogy Dwight egy tökfilkó, de az évekig tartó szeszélyes nomád élet után mindenekelőtt a megbízhatóságot keresi. Ez egy szomorú, sebezhető állapot. Megbízhatónak lenni fontos, de ez önmagában nem képes fenntartani egy kapcsolatot. Még rosszabb, hogy Dwight valójában egyáltalán nem megbízható - inkább egy bizonytalan és bántalmazó zsarnok. Ez akkor válik világossá, amikor Caroline és Toby Dwighttal együtt a washingtoni Concrete-be költözik. A neve ellenére ez egy gyönyörű város, de a zöldellő kisvárosi hangulatot elnyomja a Dwight és Toby közötti feszültség, amit nagyon nehéz nézni. De Niro alakítása emlékeztet a Dühöngő bika című filmben nyújtott munkájára, de Dwight szerepében még gyűlöletesebb.
#5

87 A szarvasvadász  (1978)

(31) (23)

dráma | háborús

Nick (Christopher Walken), Mike (Robert De Niro) és Steven (John Savage) a Vietnám háborúba indul. Bevonulásuk előtt Steven még megnősül, és az esküvő lezárásaként még... több»

Az egyik legkorábbi vietnami háborús film, A szarvasvadász képes teljesen kábítani a nézőket. A sztori pennsylvaniai acélmunkások csoportját követi, és három felvonásban meséli el történetüket: a háború előtt, a háború alatt és a háború után. Michael Cimino eposza inkább a hazai frontról szól, mint a frontvonalról, és mindezt szinte regényes tempóban teszi. De a történet a rövid, brutális vietnami utazás ábrázolása során teszi a legmegrázóbb benyomást. Természetesen a hírhedt orosz rulett jelenetre gondolunk, amelyben Steven (John Savage), Michael (De Niro) és Nick (Christopher Walken) a vietkongok miatt halálos játékra kényszerül. De Niro munkája Michaelt alakítva talán könnyednek tűnik, de rengeteg kutatómunkát tett a szerepbe. A GQ szerint De Niro olyan ohiói acélvárosokat látogatott meg, mint Mingo Junction és Steubenville, ahol összebarátkozott a helyiekkel és megszállt az otthonaikban. Önként jelentkezett acélművekben való munkára is, de csak megfigyelni engedték.
#4

88 Dühöngő bika  (1980)

(12) (24)

dráma | életrajzi | sportfilm

Jake La Motta (Robert De Niro) egy nagyon nehéz természetű ember, halálosan féltékeny, hirtelen haragú, és a keze is könnyen eljár, ráadásul tudja is, hogy hova üssön, mert... több»

Nem tudni, mit gondolt Jake LaMotta, amikor beleegyezett, hogy memoárjaiból játékfilm készüljön, mert a Dühöngő bika inkább a beteges féltékenységről szól, mint a bokszról. De Niro LaMottát családon belüli zsarnokként alakítja, aki trágárságokat kiabál, bútorokat dobál, és arcon vágja feleségét, Vickit (Kathy Moriarty). Az igazi LaMotta még rosszabb volt. A Guardian szerint LaMotta bevallotta, hogy bántalmazta a feleségeit, nemi erőszakot követett el, és olyan brutálisan megvert egy férfit, hogy azt hitte, áldozata meghalt. Egyértelmű, hogy LaMotta nem egy szimpatikus figura. A Dühöngő bika mégis zseniális és megindító karaktertanulmány, De Niro karrierjének talán legjobb színészi alakításával. Vegyük például azt a pillanatot, amikor a lecsúszott LaMotta megvádolja testvérét, Joey-t (Joe Pesci), hogy lefeküdt a feleségével; LaMotta mereven és mereven néz rá, mint egy ugrásra kész kutya. Fojtogató betekintés ez egy paranoiás elme világába. A Dühöngő bika egy megragadó jelenettel kezdődik, amelyben LaMotta árnyékbokszol a ringben Mascagni "Cavalleria Rusticana: Intermezzo" című művére. Ez Robert De Niro karrierjének egyik legmegragadóbb jelenete.
#3

89 Bronxi mese  (1993)

(17) (11)

dráma | krimi | romantikus

Calogero (Francis Capra, Lillo Brancato) csupán kilenc éves, amikor szemtanúja lesz egy gyilkosságnak. Édesapja, Lorenzo (Robert De Niro) világ életében vasszigorral nevelte a... több»

Ez volt De Niro első kiruccanása a rendezői székben, és rengeteg dicséretet zsebelt be a kritikusoktól. A Newsweek "életerősnek" nevezte debütálását, Roger Ebert pedig azt írta, hogy De Niro "megtalálja a megfelelő hangokat, ahogy a nevetéstől a dühön át a könnyekig jut el". A Chazz Palminteri egyszemélyes színpadi művéből adaptált Bronxi mese egy Sonny nevű maffiózó (Chazz Palminteri) és Lorenzo (De Niro), egy buszsofőr akaratharcáról szól. A férfiak kötélhúzást játszanak Lorenzo fiának, Calogerónak a lelkéért, akibe a bronxi buszsofőr megpróbálja belenevelni a munkásmorált. Calogerót azonban elcsábítja Sonny sármja és tekintélye, amellyel a Bronx Belmont negyedében uralkodik. Ez úgy hangzik, mintha egy véres összecsapás előkészülete lenne, de a Bronxi mese nem erről szól. Sonny lehet, hogy gyilkos és csaló, de jóindulatú is. Igaza van Lorenzónak, ha Calogero miatt aggódik? Igen, de Sonny nem akarja kihasználni a kölyköt, ahogy Lorenzo hiszi. A maffiózót vonzza Calogero fiatalsága és ártatlansága, ami talán a bűntény előtti életére emlékezteti.  
#2

90 Taxisofőr  (1976)

(44) (47)

dráma | krimi

Travis Bickle (Robert De Niro) vietnami veterán, aki a háború után taxisofőrként próbál meg beilleszkedni a New York-i hétköznapokba. Munkája során rengeteg emberrel találkozik,... több»

A Taxisofőr immár 45 éve a mozirajongók kedvence, és számos pólót, műalkotást és egyéb emléktárgyat köszönhetünk neki. De Travis Bickle, Robert De Niro egyik legmaradandóbb karaktere nem egy menő fickó. Tragikus, magányos figura, akit az elidegenedés és a gyötrődő düh határoz meg, amit nehezen tud megfogalmazni. Bickle azt mondja, hogy "mindenhová elmegy ... Elviszem az embereket Bronxba, Brooklynba ... Nem érdekel, nekem mindegy", ugyanakkor szidalmazza "az összes állatot, amelyik éjszaka kijön", utalva a lakosság egy olyan keresztmetszetére, amelyet gyűlöl. Miután Betsy (Cybill Shepherd) visszautasítja, és rákattan Irisre (Jodie Foster), egy gyerekprostituáltra, Bickle erőszakra készül, amelynek iránya nem világos. Vajon Bickle megtámadja a sikamlós intézményeket, hogy bosszantsa Betsyt, vagy pedig önbíráskodó háborút folytat megmentő komplexusának engedve a stricik és drogdílerek ellen, akik Irist irányítják? A Taxisofőr továbbra is briliáns karaktertanulmány és az új hollywoodi korszak egyik legjobb filmje, amely megtestesíti a korszak erőszakos szorongást és cinikus elidegenedést feldolgozó témáit. A film a neo-noir meggyőző példája is, gyászos zenéjével, cinikus szemléletével és összetett kvázi antihősének erkölcsi hanyatlásával.
#1

95 A keresztapa II  (1974)

(59) (31)

dráma | krimi

HBO Max | SkyShowtime

A Corleone család irányítása Michael Corleone kezébe kerül édesapja, Vito Corleone halála után. Michael újszerűen közelíti meg a maffia tevékenységét, igyekszik legalízálni... több»

Nehéz elhinni, hogy a Keresztapa II. részét langyos fogadtatásban részesítették, amikor 1974-ben bemutatták. Vincent Canby, a New York Times munkatársa azt írta, hogy "nem volt lebilincselő semmilyen módon", hozzátéve, hogy "nagyrészt Puzo regényének azon darabkáiból készült, amelyek nem fértek bele az első részbe". Roger Ebert szintén kritizálta a narratív struktúrát, azzal érvelve, hogy Michael Corleone története sokkal érdekesebb lett volna az apja olaszországi és New York-i fiatalkorának visszatekintései nélkül. Azonban Vito Corleone háttértörténete sokkal érdekesebb, mint Michael kőkemény cselszövései az 1950-es években. Coppola és Gordon Willis operatőr szinte szepiaszűrőt használ ezekben a jelenetekben, és olyan ragyogó munkát végeznek a képi világgal, amely kiegészíti a helyszíneket, és elmélyíti a hangulatot. Robert De Niro, Vitóként zseniális finomsággal veszi át a stafétabotot Marlon Brandótól. Brando halk szavú tekintélyét utánozva De Niro megragadja Vito tehetségét az úri manipulációhoz, és azt, ahogyan ezt felhasználva a bérházlakóból New York-i maffiafőnökké emelkedik. De Niro jelenetei olyan sűrűek hangulatban és hitelességben, hogy az ember elgondolkodik, vajon egy dedikált előzményfilm nem lett volna-e jobb az 1974 telén bemutatott, több generációt felvonultató eposznál.